۰ نفر

رعایت فاصله و اصول بهداشتی در کودکان دشوار است

۱۰ خرداد ۱۳۹۹، ۷:۴۹
کد خبر: 442661
رعایت فاصله و اصول بهداشتی در کودکان دشوار است

یک فوق تخصص عفونی کودکان در کرمان یکی از تجربه های مهم دنیا در کنترل ویروس کرونا را بسته شدن مدارس و مهدکودک ها دانست و گفت: زیرا تجمع بچه‌ها مانند بزرگترها قابل کنترل نیست و رعایت فاصله و اصول بهداشتی نیز در کودکان دشوار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، علی حسینی نسب  تصریح کرد: از آنجا که کودکان می توانند به عنوان ناقل خطرناک محسوب شوند، باز شدن مدارس باید کارشناسی شده و با احتیاط بیشتری به آن پرداخته شود.

وی ادامه داد: بنابراین آموزش از راه دور  و حتی آزمون هایی که از طریف فضای مجازی امکان برگزاری آنها هست می تواند جایگزین مناسبی برای بازگشایی مدارس باشد و تا زمانی که از کنترل اپیدمی مطمئن نیستیم بهتر است آموزش از راه دور ادامه داشته باشد.

حسینی نسب افزود: در کل دنیا که ایران هم جدا از آن نیست از ابتدای اپیدمی covid۱۹ ابتلای اطفال به این ویروس خیلی زیاد  نبوده و نسبت مرگ و میر نیز در کودکان نسبت به افراد بالغ  کمتر بوده است و اگرچه کودکان مبتلا به کرونا با علائم شدید را هم داریم ولی موضوع شایعی نیست و البته بدین معنا هم نمی باشد که کودکان به این بیماری مبتلا نمی شوند و یا ناقل بیماری نیستند. 

وی با بیان اینکه مرگ و میر اطفال مبتلا به ویروس کرونا  معمولا در  کسانی دیده شده که مشکل زمینه ای دارند ، اظهار داشت: از نظر علمی کمتر مبتلا شدن کودکان به ویروس کرونا  علت مشخص و شناخته شده ای ندارد و آنچه ذکر می شود با توجه به تفاوت های دموگرافیک و فیزیولوژی بدن کودکان و افراد مسن و بالغ  تنها در حد تئوری هست.

پزشک فوق تخصص عفونی کودکان در کرمان با اشاره به اینکه علائم در بچهها در بسیاری از موارد شبیه سایر عفونت ها و غالبا در حد خفیف هستند، افزود: ممکن است مواردی از ویروس کرونا یا مراجعه نکنند یا با سایر تشخیص ها به صورت سرپایی درمان شوند و در این میان کودکان بی علامت خانوادههای مبتلا به ویروس مورد تست و آزمایش قرار می گیرند که در مواردی نیز  جواب آزمایش آن ها مثبت بوده است.

وی با بیان اینکه در بچه ها این بیماری ممکن است خود را به صورت گلودرد خفیف و سرفه نشان دهد، افزود: تب شایع ترین علامت برای مبتلایان به ویروس کروناست و در مواردی نیز بثورات جلدی دیده می شود که البته تا جایی که اطلاع دارم تحقیقی در این زمینه در ایران  انجام نشده اما طبق تحقیقات سایر کشورها  علائم پوستی در یکی دو هفته بعد از علائم اولیه تب و سرفه ایجاد می شود و حتی ممکن است که علائم اولیه خفیف بوده و کودک فقط با بثورات پوستی به پزشک مراجعه نماید که این درگیری پوستی در بزرگسالان نیز وجود دارد.

حسینی نسب با اشاره به اینکه این امکان وجود دارد که کودکان ناقل خطرناک باشند، گفت: کودکان زیر ۱۴ سال ممکن است بدون علامت بوده ولی ملاقات آن ها با افراد سن بالا و دارای بیماری زمینه ای باعث انتقال ویروس شود بنابراین می توانند به عنوان ناقل خطرناک محسوب شوند.

وی در خصوص واکسن آنفلوآنزا با توجه به اینکه هر سال در شهریور و مهرماه استفاده از آن تاکید شده، گفت: مانند سال های قبل همچنان تاکید بر این است که واکسن آنفلوآنزا برای افراد زیر ۵ سال و همچنین افرادی که بیماری زمینه ای دارند و افراد بالای ۶۰ سال تجویز شود.

حسینی نسب افزود: امسال به دلیل ترس از کرونا و اینکه آگاهی مردم به این مساله بالا رفته است احتمالا  به استفاده از واکسن آنفلوآنزا برای پیشگیری اهمیت بیشتری خواهند داد و این میتواند از یک جهت بسیار خوشحال کننده باشد.

فوق تخصص عفونی اطفال تصریح کرد: واکسن های از قبل به جای مانده هیچ کاربرد و خاصیتی نداشته و باید حتما از واکسن های که بر  علیه ویروس جدید هر ساله ساخته می شوند استفاده کرد که معمولا واکسن آنفلوآنزا در اواخر شهریور و اوایل مهرماه در دسترس قرار خواهد گرفت.

وی همچنین گفت: تکنولوژی ساخت واکسن در کشور وجود دارد و امیدواریم در زمینه تولید واکسن آنفلوآنزا و حتی واکسن کرونا اقداماتی انجام شود.