۰ نفر

بازگشت مشروط به زندگی

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۱۳:۱۴
کد خبر: 441839
بازگشت مشروط به زندگی

بازگشایی همه مشاغل ازجمله مشاغل پرخطر که پیش از این برای شکستن زنجیره انتقال ویروس کرونا اجازه فعالیت نداشتند، 3ماه پس از شرایط اضطراری که کووید19 ایجاد کرده، برای اکثریت افراد جامعه اتفاق تازه‌ای است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، حالا می‌توان از خانه‌ها بیرون زد و روال نسبتا عادی زندگی را از سر گرفت. مراکز مذهبی، تالارها، باشگاه‌ها و رستوران‌ها و سایر مشاغلی که پیشتر امکان فعالیت نداشتند، با رعایت پروتکل‌ها و محدودیت‌هایی از امروز آغاز به‌کار کرده‌اند ولی ما همچنان به 3راهکار اصلی برای زندگی ایمن در زمانه کرونا نیاز خواهیم داشت: «استفاده از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی و شستن مرتب دست‌ها.»

پایان‌ ماه رمضان همان‌طور که انتظار می‌رفت همزمان شد با تصمیم دولت برای عادی‌سازی شرایط در فاز سوم؛ فاز سوم یعنی بازگشایی مشاغلی که پیشتر به‌دلیل تجمع بالای انسانی و ریسک بالای انتقال ویروس کرونا، پرخطر اعلام شده بودند؛ مثل باشگاه‌ها، آرایشگاه‌ها، تالارهای عروسی و سالن‌های غذاخوری رستوران‌ها و البته مهم‌تر از همه مراکز مذهبی ازجمله امامزاده‌ها. از امروز همه این مراکز اجازه فعالیت گرفته‌اند اما با رعایت پروتکل‌های بهداشتی. در واقع اگرچه همه مشاغل و مراکز حالا به نوعی اجازه فعالیت دارند اما باید پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند و فعالیت آنها همچنان با محدودیت‌هایی همراه خواهد بود. علاوه بر اینها از دهم خرداد همه کارمندان دولت هم باید سرکار باشند و ساعت کاری که برای آنها اعلام شده از 7و نیم صبح تا 2و نیم بعدازظهر است. البته دولت اعلام کرده افرادی که بیماری زمینه‌ای دارند یا از گروه‌های آسیب‌پذیر در برابر کرونا هستند می‌توانند با هماهنگی فعلا به دورکاری ادامه بدهند. علاوه بر بازگشت به‌کار کارمندان، مسئله اصلی بازگشایی مشاغلی است که تاکنون اجازه فعالیت نداشته‎ اند.

آنطور که رئیس اتاق اصناف تهران می‌گوید، براساس تصمیم ستاد مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا، تمام اصناف حتی صنوفی که از آنها به‌عنوان صنوف پرخطر یاد می‌شد، از امروز سه‌شنبه (۶خردادماه) می‌توانند فعالیت‌شان را از سر بگیرند اما فعالیت اصناف پرخطر مشروط به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است. به گفته او فعالان واحدهای صنفی قبل از شروع فعالیت خود باید نسبت به ثبت‌نام در سامانه salamat.gov.ir اقدام و کد بهداشتی را از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دریافت و در واحد صنفی خود نصب کنند. رستوران‌ها، طباخی‌ها، تالارهای پذیرایی، قهوه‌خانه‌ها، کافه‌ها، فست‌فودها، گرمابه، سونا و ماساژ ازجمله اصناف پرخطر به شمار می‌روند. ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت هم دیروز گفت که تاکنون 86درصد اصناف بارکد و پروتکل‌های مربوطه را دریافت کرده‌اند. اصناف صرفا درصورت دریافت پروتکل‌ها، مجاز به بازگشایی هستند و صنوفی که بارکد نگرفته‌اند نمی‌توانند بازگشایی داشته باشند. به گفته او مردم با موبایل معمولی دوربین‌دار می‌توانند بارکد مربوطه را اسکن و چک کنند. بلافاصله 5سؤال بهداشتی در صفحه موبایل ظاهر می‌شود و می‌توانند به سؤالات پاسخ دهند و درصورت مشاهده تخلف بهداشتی آن را گزارش کنند

فقط صحن اماکن مذهبی باز است

وزارت بهداشت براساس تصمیم‌گیری ستاد ملی کرونا جزئیات پروتکل بازگشایی امامزاده‌ها و اماکن مقدس، مراکز آموزشی، اغذیه فروشی‌ها و مراکز ورزشی را هم اعلام کرده است. مراکز مذهبی به‌طور کامل بازگشایی نمی‌شوند و براساس پروتکل اماکن مقدس، فقط قرار است صحن این اماکن باز شود. به این ترتیب که مردم می‌توانند با رعایت فاصله‌گذاری از یک سمت صحن وارد شوند و باید بدون اینکه توقف داشته باشند، از طرف دیگر خارج شوند. قرار نیست نماز جماعتی در این اماکن خوانده شود. در واقع زوار از دور و با فاصله رواق‌ها و حرم را زیارت می‌کنند و از طرف دیگر خارج می‌شوند. بنابراین رواق‌ها و حرم‌ها همچنان تا اطلاع ثانوی بسته خواهد بود و تصمیم برای بازگشایی فقط صحن اماکن مقدس را شامل می‌شود. براساس اعلام وزارت بهداشت توجه به مقررات و پروتکل بازگشایی برای آستان مقدس حضرت امام رضا(ع)، حرم حضرت معصومه(س)، حرم شاهچراغ، شاه‌عبدالعظیم و سایر امامزاده‎ها ضروری و لازم‌الاجراست. در پی بازگشایی مراکز مذهبی به‌عنوان یکی از مراکز پر مراجعه مردم، تعدادی از این مراکز اعلام کرده‌‌اند رفت‌وآمدهای مردم را با مقررات سختگیرانه بهداشتی کنترل و در عین حال فضاهای عمومی پر رفت‌وآمد را به‌طور مداوم ضدعفونی خواهند کرد. آستان قدس رضوی در اطلاعیه‌ای از زائران خواسته بهداشت شخصی را رعایت کنند. در این اطلاعیه آمده است: «رعایت اصول بهداشتی اعم از شست‌وشوی مکرر دست‌ها، همراه داشتن ماسک و دستکش، پوشاندن بینی و دهان در زمان عطسه و سرفه، خودداری از دست دادن و روبوسی، همکاری با خادمان، حفظ نظم و انضباط و فاصله اجتماعی در هنگام تشرف، همراه داشتن جانماز و کتب ادعیه و قرآن شخصی و چادر برای بانوان از سوی زائران ضروری است.» براساس مصوبه ستاد ملی مبارزه با کرونا، بازگشایی صحن اماکن مقدس از امروز سه‌شنبه ششم خرداد اجرا می‌شود، تصمیم‌گیری درباره سایر اماکن مذهبی ازجمله مساجد، هفته آینده در ستاد ملی کرونا انجام می‌شود. زمان فعالیت حرم مطهر علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) از یک ساعت بعد از طلوع آفتاب تا یک ساعت قبل از غروب آفتاب اعلام شده است.

بازگشایی محدود اماکن ورزشی

تعطیلی مراکز ورزش برای ورزشکاران بخشی از دشواری‌های زندگی روزمره در ماه‌های اخیر بوده است، حالا هم همه این مراکز بازگشایی نمی‌‌شوند. براساس اعلام وزارت بهداشت، مکان‌های ورزشی پر برخورد مثل سالن‌های کشتی همچنان بسته و بازگشایی آنها ممنوع است. از سر گرفتن بقیه فعالیت‌های ورزشی در مناطق سفید آزاد است. در مناطق زرد تنها ورزش‌های انفرادی آزاد اعلام شده و در مناطق قرمز برخی باشگاه‌های ورزشی با تأیید مسئولان ورزشی و دانشگاه‌های علوم پزشکی می‌توانند فعال باشند. استخرها هم فقط در مناطق سفید می‌توانند باز باشند.

فاصله اجتماعی در رستوران‌ها

رستوران‌ها در مدت زمان شیوع کرونا می‌توانستند به‌صورت بیرون‌بر فعالیت کنند اما همزمان با عید فطر آنها سالن‌هایشان را هم بازگشایی کرده‌اند. البته باید دید مردم چقدر از حضور دوباره در کافه‌ها و رستوران‌ها با وجود خطر ابتلا به کرونا استقبال می‌کنند. در هر صورت تعدادی از رستوران‌ها چیدمان صندلی‌ها و سالن‌های غذاخوری را با توجه به قوانین فاصله اجتماعی تغییر داده‌اند. براساس اعلام وزرات بهداشت، رستوران‌ها، اغذیه فروشی‌ها و فست‌فودها که از عید فطر بازگشایی شده‌اند، پس از آن هم می‌توانند با رعایت پروتکل بهداشتی سرویس‌دهی به مشتریان را شروع کنند. نکته مهم این است که آنها مجاز نیستند با حداکثر ظرفیت فعالیت کنند و صرفا با رعایت فاصله‌گذاری می‌توانند به ارائه خدمات سرو غذا در داخل رستوران و اغذیه فروشی اقدام کنند.

قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها در حالی فعالیت‌شان را از سر می‌گیرند که بخشی از فعالیت‌های آنها ازجمله ارائه قلیان ممنوعیت دارد. در این‌باره سرهنگ نادر مرادی، معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت به ایلنا گفته است که: «با توجه به اینکه در این رستوران‌‌ها تجمع جمعیت پرخطر تلقی شده است و تا پیش از این نیز به همین دلیل تعطیل بودند، مقرر شده است این مکان‌ها برابر پروتکل‌های وزارت بهداشت بازگشایی شوند اما حق هیچ‌گونه عرضه قلیان در این مراکز به‌منظور پیشگیری از شیوع بیماری کرونا وجود ندارد.» به گفته او هیچ‌گونه مجوزی برای ارائه قلیان در این مراکز وجود ندارد و برابر مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا این مکان‌ها به‌طور کامل با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی می‌شوند اما اجازه ارائه قلیان در این مکان‌ها داده نشده است. معاون نظارت بر اماکن عمومی پلیس امنیت عمومی پایتخت هشدار داده است که: «برابر دستور مقام قضایی اگر در مکانی قلیان عرضه شود حتما برخورد ما قاطع خواهد بود، چراکه بحث سلامتی مردم جامعه در این مقطع بسیار مهم است. هم‌اکنون نیز از اصناف تقاضا داریم تا با ما همکاری لازم را داشته باشند و چنانچه اصناف به هر دلیلی قلیان عرضه کنند ما برابر دستور مقام قضایی با آنها برخورد می‌کنیم.» مرادی افزود:« بسیاری از کافه‌ها و رستوران‌ها از قبل کد بهداشتی مورد نظر برای بازگشایی را دریافت کرده‌اند و آنها که چنین نکرده‌اند هم باید قبل از بازگشایی در سامانه سلامت ثبت‌نام و کد را روی مغازه نصب کنند، اما آنچه در این مقطع مهم‌تر است بحث قلیان است که حق ارائه قلیان ندارند.»

تعیین تکلیف مهدهای کودک به‌زودی

بازگشایی اداره‌ها و سازمان‌های مختلف و بازگشت به‌کار والدین مشکلاتی را برای نگهداری از فرزندان آنها پدید آورده است. در شرایطی که مهدهای کودک همچنان بسته هستند، نگرانی‌ها درباره احتمال انتقال بیماری در آنها وجود دارد. این درحالی است که تقاضا برای بازگشایی آنها هم جدی شده، چرا که مادران و پدران شاغل می‌گویند که برای نگهداری از فرزندانشان در شرایطی که حضور در محل کار برای آنها الزامی شده با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. تازه‌ترین خبر درباره بازگشایی مهدها را حبیب‌الله مسعودی فرید، معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور اعلام کرده است. او درباره زمان بازگشایی مهد‌های کودک گفت: «سازمان بهزیستی پیشنهادهای خود را به ستاد ملی مبارزه به کرونا ارسال کرده است تا مهد‌های کودک به‌صورت فازبندی شده و با حداقل ظرفیت و رعایت اولویت‌ها باز شوند.» فرید ادامه داد: «احتمال دارد خرداد‌ماه مهد‌های کودک با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و فاصله‌گذاری اجتماعی باز شوند، اما هنوز مشخص نیست. بازگشایی مهد‌ها ریزه‌کاری‌های خاص خود را دارد، چراکه با کودکانی طرف هستیم که رعایت نکات بهداشتی برای آنها سخت است.»