۰ نفر

سفر از وضعیت قرمز به وضعیت قرمز

۶ خرداد ۱۳۹۹، ۶:۱۳
کد خبر: 441754
سفر از وضعیت قرمز به وضعیت قرمز

بسیاری از شهروندان کرونا را به‌هیچ گرفتند و تعطیلات عید فطر را به سفر رفتند. تردد در جاده‌ها، خروجی‌های تهران را قفل کرد‌. گزارش‌های مردمی و عکس‌های منتشره حکایت از ترافیک سنگین در محورهای هراز، فیروزکوه، رشت و چالوس داشتند.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، «علی اصغر مونسان» وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در آستانه تعطیلات اعلام‌ کرد این وزارتخانه هیچ محدودیتی برای استفاده مردم از مراکز تفریحی روباز برای طبیعت‌گردی و کوهنوردی با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ندارد. در همین حال، مسئولان لرستان همچنان وضعیت این شهر را قرمز اعلام و ورود مسافران به این استان را منع کرده‌اند.برخلاف وزیر، «علیرضا زالی» فرمانده ستاد مقابله با کرونا در تهران، نگران خیز گرفتن دوباره موج کرونا در تهران است. او سفر در این‌ شرایط را «خطرناک» توصیف می‌کند.ولی‌الله تیموری، معاون گردشگری کشور هم‌ پیش از شروع سفرها در گفت‌و‌گوی تلویزیونی از آمادگی پذیرش مسافران از سوی مراکز اقامتی در شهرهای سفید خبر داده بود. او  هم‌ گفته بود: «پروتکل‌های بهداشتی به تمام‌ مراکز اقامتی اعلام شده است.»

فعالان مدنی سیستان و بلوچستان اما وضعیت چابهار و ایرانشهر را قرمز اعلام کردند و در شبکه‌های اجتماعی از مردم خواستند در تعطیلات عید فطر از سفر به این شهرها خودداری کنند. باوجود این «جمشید حمزه زاده»، رئیس جامعه هتلداران ایران هم  از آمادگی هتل‌ها برای رعایت پروتکل‌های بهداشتی خبر داده بود.

اما «ایرج حریرچی»، معاون وزیر بهداشت اعتقاد دارد که سفر به شهرهای سفید هم خطرناک است. او حضور مسافران شهرهای قرمز را باعث آلودگی شهرهای سفید می‌داند. او برادرانه از شهروندان ایرانی خواست در خانه بمانند. صدای او اما به مسافران جاده‌های شمالی نرسید و آنها بی‌خیالی را به سواحل شمال بردند و روی شن‌های ساحل آفتاب گرفتند. حریرچی به مهر می‌گوید: «سفر به مناطق قرمز باعث می‌شود خودمان به خطر بیفتیم و سفر به مناطق سفید باعث می‌شود مردم آن شهرها هم به خطر بیفتند.»

نگرانی حریرچی، پر بیراه نیست. تهران همچنان در وضعیت قرمز قرار دارد و سیل شهروندان آن بعد از گذشت چند روز از تعطیلات به سمت استان‌های شمالی در حرکت است. مشاهدات مردمی نشان می‌دهد که مردم در رستوران‌های این‌ مسیر بدون رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حال صرف غذا هستند. این مسأله بویژه در مسیر جاده چالوس_ کندوان به نگرانی‌های بسیاری دامن زده است. به گفته کارشناسان، اصلی‌ترین عامل شیوع بیشتر کرونا، افزایش تعداد تماس افراد با دیگران است. اتفاقی که هم‌اکنون در جاده‌های منتهی به استان‌های شمالی در حال وقوع است. موج اول سفرهای نوروزی این استان‌ها را به کانون بحرانی کرونا تبدیل کرد‌. مسأله تا آنجا پیش رفت که مردم در مبادی ورودی زنجیره انسانی تشکیل دادند و از ورود مسافران نوروزی به این استان جلوگیری کردند. تعداد مبتلایان در این استان آنقدر بالا رفت که مراکز بهداشتی جوابگوی نیاز آنها نبود. اقلام بهداشتی مورد نیاز نایاب شد و اعتراضات مردمی به شبکه‌های اجتماعی راه یافت.

امروز هم مردم در حالی به سمت استان‌های شمالی در حال حرکت هستند و وزارت میراث فرهنگی در حالی سفر به شهرهای سفید را بدون مانع اعلام کرده که در استان گیلان تنها سه شهر در وضعیت سفید قرار دارد. بقیه شهرهای استان در وضعیت زرد قرار دارد. مسئولان انتظامی این استان واهمه دارند که حضور دوباره مسافران بهاره به افزایش مبتلایان منجر شود و استان را وارد جغرافیای قرمز کرونا کند.«محمدعلی شاعری» رئیس مجمع نمایندگان استان مازندران روز دوشنبه(دیروز) با توجه به افزایش سفرها به شمال کشور در گفت‌و‌گو با ایسنا توصیه می‌کند: «مردم تا آنجایی که امکان دارد سفر به شمال کشور را به تعویق انداخته و به زمان دیگری موکول کنند.»

ولی‌الله تیموری هم در این روز به مهر می‌گوید: «بهتر است مردم سفرهای خود را به تعویق بیندازند اما اگر سفر کردند، باید خدمات ایمن در مراکز گردشگری مجاز به آنها بدهیم پس سیاستمان مدیریت سفرهای درحال انجام است نه تشویق به سفر.»

اکنون این سؤال مطرح است که چطور وزیر میراث فرهنگی و گردشگری سفر در تعطیلات را بدون مانع اعلام می‌کند اما معاون او، سیاست وزارتخانه را تشویق به سفر نمی‌داند. هرچند به‌نظر می‌رسد توصیه‌های تیموری و شاعری نوشداروی بعد از مرگ سهراب است. مسافران از دل کرونای تهران همچنان در حال تردد به سوی شهرهای شمالی هستند و احیاناً دو هفته دیگر صدای آژیر قرمز کرونا در شهرهای سفید و زرد شمال شنیده می‌شود! آیا آن روز کسی پاسخگوی افزایش مبتلایان به کرونا خواهد بود؟ تحفه سفر تهرانی‌ها به‌ شمال برای پایتخت نشین‌هایی که همچنان در قرنطینه به سر می‌برند چیست؟