۰ نفر

فعالیت 10هزار دستفروش اهوازی در وضعیت قرمز

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۶:۱۴
کد خبر: 440592
فعالیت 10هزار دستفروش اهوازی در وضعیت قرمز

شهر اهواز بعد از مشهد بیشترین جمعیت دستفروشان کشور را در بازارهای غیر رسمی خود دارد. بیش از 10 هزار دستفروش در 32 بازار غیررسمی این شهر فعالند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، آنها در کسب و کار خود نه تعطیلی و قرنطینه می‌شناسند و نه وضعیت قرمز اهواز به‌خاطر کرونا مانع کارشان است.علیرضا عالی پور، معاون خدمات شهری شهرداری اهواز گفت: این بازارها در وضعیت‌های سد معبر، دستفروشی و کپری فعالیت می‌کنند که بازار کیان و بازار خیابان‌های زینب و فراهانی، بازار خیابان جعفری، بازار صدف، بازار سلطانی، بازار فاز ۴ کوی ملت (شب بازار)، بازار فاز ۳ کوی ملت، بازار خیابان کارگر، بازار ملاشیه، بازار حصیرآباد، دروازه، عامری و بازار کوی طاهراز شاخص‌ترین بازارهای کپری و دستفروشی و وانت ‌باری هستند؛ البته بازار معروف به بازار عبدالحمید در خیابان نظامی نیز یکی از بازارهای قدیمی اهواز است که شرایط مشابهی دارد.معاون خدمات شهری شهرداری اهواز خاطرنشان کرد: اغلب دستفروشان شامل وانت بارهای سیار که اغلب میوه‌فروشند؛ کپری‌ها مانند مرغ و ماهی فروش‌ها و گوسفند فروش‌ها هستند که در این بازارها مستقر می‌شوند. همچنین بخشی از این دستفروش‌ها فصلی هستند که درفصل‌های مختلف از استان‌های همجوار می‌آیند مانند چینی فروش‌ها و قالی فروش‌ها یا نان خرمایی فروش‌هایی که از کرمانشاه می‌آیند. از سوی دیگر اهواز به‌دلیل واقع شدن در نزدیکی مرز متأثر از مهاجرت‌های ناشی از دوران جنگ و توسعه نیافتگی شهرها و روستاهای اطراف خود بوده و مبدل به کانون شکل‌گیری سکونتگاه‌های غیررسمی وطبعاً رواج مشاغل غیررسمی و سایرناهنجاری‌ها شده است. براین اساس بخشی دیگر از دستفروش‌های اهواز از شهرهای مرزی مانند حمیدیه، سوسنگرد، هویزه و شادگان و شهر کوت هستند که برای امرار معاش به اهواز می‌آیند.

عالی‌پور با اشاره به شلوغ تر شدن بازارهای دستفروشان در آستانه عید فطر گفت: امسال با توجه به کرونا برای جلوگیری از ازدحام و شلوغی خیلی از بازارها که بساطی و دستفروش بودند مانند بازار پرنده فروشی را تعطیل کردیم. روز دوشنبه هم بازار صدف را تعطیل کردیم.

معاون خدمات شهری شهرداری اهواز یادآور شد: برای دستفروشان بازار کیان هم مکانی را به‌صورت کپری به‌عنوان جایگزین در ضلع شرقی خیابان راه‌آهن ساماندهی کردیم که ان‌شاءالله بعد از اتمام شرایط کرونایی، این افراد می‌توانند در این مکان مستقر شوند.

مهران باباپور، عضو شورای شهر اهواز در این خصوص گفت: جمع‌آوری بازار دستفروشان اهواز باید با همکاری فرمانداری، نیروی انتظامی و دستگاه قضایی انجام گیرد زیرا ساماندهی این اوضاع به تنهایی نمی‌تواند کار شهرداری باشد و باید با یک ملاحظاتی انجام شود. رسیدگی به این وضعیت در روزهایی که کرونا همدم همه شده است در دستور کار شورای شهر نیز قرار گرفته است.

به‌گفته این عضو شورای شهر اهواز، تا زمانی که جای مشخصی برای فعالیت این افراد با توجه به موازین و پروتکل‌های بهداشتی در نظر گرفته نشود، به کار خود ادامه می‌دهند البته این موضوع را هم باید در نظر گرفت که تنها راه کسب رزق و روزی این افراد از این راه تأمین می‌شود از سویی دیگر متأسفانه بیماری کرونا موجب بیکار شدن خیلی از کارگران شده و این موضوع نیز مزید برعلت افزایش دستفروشان شده است. بنابراین باید برای ساماندهی این افراد فکر اساسی شود.

رضا نجاتی، سخنگوی ستاد مبارزه با ویروس کرونا در استان خوزستان هم درخصوص قرنطینه و تعطیل کردن بازارهای دستفروشان به خبرنگار ما گفت: دستور ساماندهی بازار دستفروشان به ارگان‌های مربوطه از جمله فرمانداری و شهرداری اهواز ابلاغ شده و این اقدام هم‌اکنون با همکاری این ارگان‌ها در دست اجراست و تا پایان روز عید فطر هم ادامه دارد.

 وی افزود: در تعدادی از بازارها با توجه به حضور دستفروش‌ها محدودیت‌ها را تبدیل به ممنوعیت کردیم و در صورت نیاز و رعایت نکردن اصناف و مردم به مصوبات ستاد مبارزه با کرونای استان، این روند ادامه پیدا خواهد ک