۰ نفر

اجرای طرح رتبه بندی معلمان در آینده نزدیک

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۵:۳۰
کد خبر: 440589
اجرای طرح رتبه بندی معلمان در آینده نزدیک

«با ابراز مجدد قدرشناسی خود نسبت به معلمان عزیز؛ برای ترمیم رتبه‌بندی معلمان آنچه را در محدوده اختیاراتم بود و قولی که برای پیگیری و اجرای آن داده بودم؛ انجام دادم اما مسئولان مستقیم اجرای آن نظر دیگری دارند.

به‌هر صورت از این پس موضوع رتبه‌بندی از اختیارات و توان من خارج است.» این توئیتی است که محمدباقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در حساب کاربری خودش برای فرهنگیان نوشت. او چند ماهی بود که تلاش می‌کرد نظام رتبه‌بندی معلمان را اصلاح کند این تلاش هم به‌خاطر درخواست معلمان و همچنین توجه ویژه دولت به معیشت معلمان بود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، او برای اصلاح و اجرای نظام رتبه‌بندی چند جلسه‌ای با نمایندگان تشکل‌های معلمان برگزار کرد. معلمان در این جلسات به رئیس سازمان برنامه و بودجه گفتند که با اجرای امتیازات فصل دهم قانون مدیریت خدمات کشوری عملاً فاصله بین رتبه‌بندی از بین رفته است. سرانجام محمدباقر نوبخت در جمع‌بندی جلساتی که با تشکل‌های معلمان داشت، اظهار داشته بود «با نکاتی که نمایندگان فرهنگیان عنوان کردند، شرایطی را فراهم خواهم کرد که قانون از اول فروردین ۹۹ با ترمیم و اصلاح در قالب نظام رتبه‌بندی انجام شود.

نظام رتبه‌بندی با ترمیم و اصلاحی که در چارچوب قانون صورت گرفت از اول فروردین ۹۹ لازم الاجراست و تمام معلمان در ۵ رتبه مقدماتی، پایه، ارشد، خبره و عالی از آن بهره می‌برند.» این خبر خوش گروه به گروه در صفحات اجتماعی معلمان دست به دست شد تا جایی که بنابر اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار شده بود که تا قبل از هفته معلم، احکام ترمیم رتبه‌بندی معلمان صادر شود؛ اما به رغم تلاشهای مسئولان آموزش و پرورش در آماده سازی احکام جدید رتبه بندی معلمان همچنان پیگیری می شود  و بنا براعلام معاون وزیر آموزش و پرورش این مطالبه معلمان در آینده نزدیک عملیاتی خواهد شد.

حالا از سوی معلمان این سؤال مطرح است با توجه به پیگیری ها و نشست‌هایی که مسئولان دولت و آموزش و پرورش با تشکل های فرهنگیان در یک ماه اخیر داشته اند نتایج اجرای رتبه‌بندی معلمان چه زمانی نهایی و قطعی می‌شود.

محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این باره می‌گوید: «اعمال فوق‌العاده ویژه و صدور احکام رتبه‌بندی معلمان در حال بررسی در دولت است و نیازمند مصوبه دولت است. ابتدا سازمان برنامه‌ و بودجه تصور می‌کرد که بدون مصوبه دولت امکان‌پذیر است اما نهادهای مسئول از جمله سازمان اداری و استخدامی و نهادهای نظارتی می‌گویند به مصوبه دولت نیاز است که موضوع را طرح کرده و در حال پیگیری هستیم.»

در این خصوص برخی از معلمان اظهارنظرهای متفاوتی را مطرح می‌کنند.

 پیروز نامی عضو کانون صنفی معلمان در این باره  می‌گوید: بیش از یک دهه از تصویب لایحه مدیریت خدمات کشوری در مهرماه ۸۶ می‌گذرد، لایحه‌ای که دولت را مکلف به اجرای کامل آن می‌کرد. از بدو تصویب این لایحه تاکنون سهم معلمان غالباً هیاهوی رسانه‌ای بوده‌ است. این قانون تقریباً برای تمامی کارمندان دولت بجز فرهنگیان اجرایی شد. در این مدت اعتراضات و مطالبات صنفی معلمان باعث شد دولت در مهر 94 برای جبران عقب ماندگی حقوق فرهنگیان رتبه‌بندی را اجرا کند که البته به هیچ عنوان متناسب و قابل توجه نبود و وعده اجرای مرحله دوم رتبه‌بندی در پایان همان سال را دادند.

 بعد از آن رئیس سازمان برنامه و بودجه طی چند جلسه با تعدادی از فرهنگیان به بررسی و ارائه راهکار پرداختند و در نهایت دستور‌العمل آن به وزارت آموزش و پرورش ابلاغ شد، اما آموزش و پرورش اجرای آن را به تعویق انداخت.

او می‌گوید: قانون مدیریت خدمات کشوری برای همه کارکنان دولت از جمله فرهنگیان شاغل در ادارات اجرایی شده و تنها برای معلمان اجرا نشده است.

مهدی بهلولی کارشناس آموزشی هم درباره اجرای این قانون معتقد است: موضوعی که رئیس سازمان برنامه و بودجه تصویب کرده و ابلاغیه آن را برای آموزش و پرورش فرستاده است لازم الاجراست، فرهنگیان این سؤال را از مسئولان آموزش و پرورش دارند که چرا این موضوع را اجرایی نمی‌کنند؟ این درحالی است که اوایل اردیبهشت ماه امسال، آموزش و پرورش اعلام کرد که احکام جدید معلمان بزودی صادر می‌شود. با اینکه بودجه از سوی سازمان برنامه و بودجه به وزارت آموزش و پرورش هم اختصاص داده شده است.

نظام رتبه‌بندی بزودی اجرا می‌شود

علی اللهیار ترکمن معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع وزارت آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه‌بندی معلمان و آخرین وضعیت ترمیم رتبه‌بندی معلمان، اظهار کرد: «در ماده 8 مصوبه پارسال دولت درباره رتبه‌بندی معلمان اشاره شده است هرگونه تغییر در مفاد مصوبه باید به تأیید کارگروه متشکل از وزارت آموزش و پرورش، سازمان برنامه و بودجه و سازمان اداری و استخدامی برسد؛ با توجه به اینکه می‌خواهیم در قالب رتبه‌بندی و رتبه‌های حرفه‌ای، فوق‌العاده ویژه هم برای معلمان تعریف کنیم که متناسب با آنها، پرداخت شود، تغییر در جداول محسوب می‌شود.»

اللهیار ترکمن گفت: «نظر سازمان برنامه و بودجه و نظر سازمان اداری و استخدامی اخذ شده است تا بتوانیم مجوز دولت را بگیریم و ابلاغ کنیم؛ در حال حاضر به دولت اعلام شده است و در حال بررسی در کمیسیون‌های دولت است؛ البته اعتبار آن در بودجه دیده شده است ولی باید مجوز برقراری آن را بگیریم و هر زمان که اجرا کنیم، تاریخ اعمال آن از اول فروردین 99 است.»