۰ نفر

تشخیص قتل عمد برای پرونده نجفی

۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۴:۲۵
کد خبر: 439410
تشخیص قتل عمد برای پرونده نجفی

وکیل مدافع محمدعلی نجفی از رای صادره شعبه ۱۰دادگاه کیفری یک استان تهران در دور سوم رسیدگی به پرونده موکلش خبر داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، حمیدرضا گودرزی درباره رای صادره در پرونده موکلش گفت: دادگاه با تایید قتل عمد، درباره اخلال در نظم مربوط به ارتکاب قتل عمد موکلم را به ۶ سال و نیم حبس تعزیری محکوم کرده است. همچنین دادگاه درباره ایراد جرح گلوله به دست که قبلاً قرار موقوفی تعقیب صادر شده بود، موکل را به چهار سال حبس تعزیری و نیز درباره نگهداری سلاح حکم به یک سال و ۳ ماه حبس تعزیری داده است.

گودرزی ادامه داد: ما رای صادره را در تضاد با قوانین موضوعه می‌دانیم و بر خلاف عدالت قضایی صادر شده  است و نسبت به آن فرجام‌خواهی خواهیم کرد؛ چرا که دیوان عالی کشور پس از نقض رای شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران نظر  به قتل شبه عمد داده بود  ولی دادگاه کنونی مجدداً بدون توجه به نظریه دیوان عالی کشور، رای قتل عمد را صادر کرده و مبادرت به تشدید مجازات کرده است.

وکیل مدافع نجفی ادامه داد: دادگاه به آرای عادی دیوان عالی کشور استناد کرده است، در حالیکه در قانون، آرای وحدت رویه برای قضات لازم الاتباع است ولی دادگاه به طور مکرر تفسیر موسع از قانون مجازات اسلامی کرده است.

وی افزود: دیوان عالی کشور قبلاً با شبه عمد دانستن قتل، راه را برای دفاع موکل باز کرده بود اما دادگاه عین رای قبلی را صادر و به قتل عمد حکم داده است و  نظرش این بوده که آقای نجفی خودش را به آگاهی معرفی نکرده؛ در حالی که رئیس آگاهی صراحتا گفته که ایشان خود را تسلیم کرده است؛ لذا باید مشمول تخفیف مجازات قرار می‌گرفت که این مورد را دادگاه رعایت نکرده است و برای محکومیت موکل باز هم تفسیر موسع از قوانین کرده است.

وی گفت: دادگاه دادرسی جلسه را علنی اعلام کرده اما مبادرت به طرح مباحث غیرعلنی کرده و مسائل محرمانه را  در جلسه علنی مطرح کرده که خلاف قانون است و در شأن دادگاه نیست.

گودرزی در پایان یادآور شد: ما به رای صادره فرجام خواهی می کنیم و در صورت فرجام خواهی پرونده مجددا به دیوان عالی کشور ارسال خواهد شد و چنانچه که  دیوان عالی دادنامه را مجددا نقض کند، پرونده به قسمت آرای اضطراری دیوان عالی کشور (هیات عمومی دیوان عالی) ارسال خواهد شد و در انجا بررسی می شود.

براساس این گزارش،  میترا استاد - همسر دوم محمدعلی نجفی  شهردار سابق تهران-  ۷ خردادماه سال ۹۸  با شلیک گلوله به قتل رسید و  عصر همان روز نجفی به قتل همسرش اعتراف و انگیزه خود را اختلافات خانوادگی عنوان کرد. از جمله اتهامات نجفی، قتل عمد خانم میترا استاد، حمل و نگهداری سلاح غیر مجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیر فوتی) است.
در دور اول رسیدگی به این پرونده سه جلسه دادگاه در شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و نهایتا نجفی با احراز قتل عمد میترا استاد به قصاص محکوم شد. بعد از آن  برادر میترا استاد با انتشار پستی در صفحه اینستاگرام خود از اعلام رضایت از قصاص نجفی خبر داد.

سرانجام شهریورماه سال ۹۸ حکم  شعبه نهم  دادگاه کیفری یک تهران در پرونده محمدعلی نجفی با اتهام قتل میترا استاد که برای تجدیدنظرخواهی به دیوان عالی کشور ارسال شده بود، از سوی این مرجع قضایی نقض شد و برای  رفع نقص تحقیقات و تکمیل آن به شعبه بدوی رسیدگی کننده به پرونده - شعبه ۹ دادگاه کیفری یک استان تهران-  اعاده شد.

در دور دوم رسیدگی به پرونده، دو جلسه دادگاه در ششم و نهم  آذرماه سال ۹۸ در شعبه نهم دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی محمدی کشکولی برگزار شد و دادگاه مجددا قتل عمد را محرز دانست و نجفی به ۷ سال و نیم حبس محکوم شد. به این حکم اعتراض شد و پرونده به شعبه ۴۱ دیوان عالی کشور ارجاع شد و دیوان عالی هم حکم پرونده را نقض و به شعبه هم عرض - شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران-  فرستاد.

در دور سوم رسیدگی به پرونده در ۱۴ اردیبهشت سال ۹۹  در شعبه ۱۰ دادگاه کیفری یک استان تهران به ریاست قاضی متین راسخ پس از اخرین دفاع نجفی ختم رسیدگی اعلام شد.