۰ نفر

تدریس۵۰۰ساعته معلمان متوسطه تهرانی در رسانه ملی

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۱:۵۴
کد خبر: 439298
تدریس۵۰۰ساعته معلمان متوسطه تهرانی در رسانه ملی

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به مشارکت معلمان با رسانه ملی در ارائه مباحث آموزشی در شرایط تعطیلی مدارس برای مقابله با کرونا، گفت: بیش از یکصد نفر از معلمان دوره متوسطه بیش از ۵۰۰ ساعت در رسانه ملی تدریس کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، پانته‌آ دری اظهار داشت: از اوایل اسفندماه که وزارت آموزش و پرورش تصمیم گرفت در راستای عدالت آموزشی از رسانه ملی برای جبران ساعت‌های آموزشی مدارس استفاده کند، شهر تهران با همکاری نیروهای انسانی، گروه‌های آموزشی مناطق و استان در معاونت متوسطه مجدانه نیروی انسانی مجرب را شناسایی کرد و با همکاری آنان برنامه‌هایی را در شبکه‌های آموزش، چهار و رادیو فرهنگ و قرآن اجرا کرد.

وی خاطرنشان کرد: بیش از یکصد نفر از معلمان دوره متوسطه، بیش از ۵۰۰ ساعت آموزشی را در اول متوسطه، متوسطه نظری در انواع رشته‌ها، فنی و حرفه‌ای و کاردانش در رسانه ملی تدریس کردند.

درَی افزود: بعضی از این فایل‌های‌ آموزشی تلویزیون بیش از یکصد هزار بار دانلود شده که این رکورد نشان می‌دهد که آموزش‌ها نقش موثری داشته است.

تدوین طرح درس جدید

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران درباره روند فعالیت مدارس و آموزش مجازی دانش‌آموزان در شرایط شیوع کرونا اظهار داشت: پس از تصمیم و اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا مبنی بر تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی در راستای قطع چرخه شیوع این بیماری، آموزش و پرورش تهران تصمیم گرفت تا برنامه‌های آموزشی غیرحضوری را به صورت منسجم و همه جانبه عملیاتی کند.

این مسئول ادامه داد: براین اساس نقشه راه آموزش‌ غیرحضوری در دوره متوسطه متناسب با اهداف دوره تحصیلی اول متوسطه، متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و کاردانش در دستور کار قرار گرفت که این امر نیازمند بازطراحی آموزشی و تدوین طرح درس جدید مبتنی بر فضای غیرحضوری بود و معلمان، شورای معلمان و مدرسه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دادند.

درّی با اشاره به تولید محتوای آموزشی متناسب با پایه تحصیلی، رشته و کتاب در قالب طرح درس جدید، افزود: در ابتدا معلمان با امکانات خود و در منزل تولید محتوا را انجام دادند اما با توجه به طولانی‌ترشدن تعطیلات، مدارس وارد عمل شده و آموزش‌هایی را برای تولید محتوای الکترونیکی به معلمان ارائه دادند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران بیان کرد: همچنین بعضی از مدارس، ضمن در اختیارداشتن امکانات و تولید محتوای الکترونیک، کلاس‌های درس را به استودیو تبدیل و فیلم‌هایی را از تدریس معلمان تهیه کرده و از طریق پرتال، وب‌سایت مدرسه، پیام‌رسان و فضای مجازی در اختیار دانش‌آموزان قرار دادند و همچنین آزمون‌ها، ارزشیابی عملکردی و مستمر دانش‌آموزان، حضور و غیاب، پرسش و پاسخ و حل تمرین نیز از این طریق انجام شد.

وی اظهارداشت: برخی از دانش‌آموزان به دلیل نداشتن امکانات، تلفن همراه و اینترنت نتوانستند از آموزش‌های مجازی استفاده کنند، آمار این دانش‌آموزان به تفکیک مدرسه، منطقه و استان جمع‌بندی شد که کمتر از هفت درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه شهر تهران از آموزش‌های مجازی بهره نبردند. درّی گفت: گروه‌های آموزشی مدرسه، منطقه، استان برای این دانش‌آموزان جزوه، درس نامه، لوح‌های فشرده، فایل‌های تصویری و صوتی از تدریس معلمان تهیه کرده و به آنان ارائه کردند حتی بعضی از مدارس علاوه بر تماس تلفنی با دانش‌آموزان برای ارائه محتوای آموزشی به آنان اجازه دادند که به صورت فرد به فرد به مدرسه آمده و از امکانات آموزشی استفاده کنند.

عضویت بیش از ۹۵ درصد دانش‌آموزان دوره متوسطه در «شاد»

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تحصیل ۵۰۰ هزار دانش‌آموز تهرانی در دوره متوسطه اظهارداشت: تاکنون بیش از ۹۵ درصد مدیران، معلمان و دانش‌آموزان مدارس دولتی و غیردولتی عضو شبکه آموزشی دانش‌آموزی(شاد) شدند، کلاس‌های درس در این شبکه تعریف شده و ماموریت‌های آموزشی و پرورشی در آن انجام می‌شود.

وی، شبکه شاد را برای تعامل دانش‌آموزان و معلمان و ارائه دروس به صورت منجسم ضروری دانست و گفت: با توجه به اینکه استفاده هوشمندانه از فناوری در سند تحول بنیادین تکلیف شده این شبکه باید خیلی پیش از این راه‌اندازی می‌شد که در شرایط حاضر به واسطه بحران کرونا، وزارت آموزش و پرورش با همکاری نهادهای دیگر این شبکه آموزشی را به صورت اختصاصی در قالب پیام‌رسان راه‌اندازی کرد.

درّی افزود: مسایل زیرساختی و فنی شبکه شاد به تدریج رفع می‌شود و به عنوان یکی از پیام‌رسان‌های قابل اعتماد، اختصاصی و ویژه آموزش و پرورش در دستور کار قرار دارد که مورد استفاده است.

تحصیل دانش‌آموزان فنی و حرفه‌ای

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به تحصیل ۳۰ درصد دانش آموزان دوره متوسطه تهرانی در شاخه فنی و حرفه‌ای و کاردانش بیان کرد: آموزش‌های این دانش‌آموزان از طریق فایل‌ها، فضای مجازی و برنامه‌های تلویزیونی ارائه شده است.

درّی افزود: دروس دانش‌آموزان هنرستانی دارای شایستگی‌های غیرفنی، پایه و فنی (پودمان) است که پودمان‌های باید در کارگاه‌ها انجام شود که با بازگشایی مدارس دانش‌آموزان می‌توانند دروس را در کارگاه‌ها بیاموزند.

وی گفت: با توجه به اینکه برای پایه دوازدهم پودمان تعریف شده، دانش‌آموزان این پایه تحصیلی در آزمون پودمان‌های یک، دو، سه شرکت کردند و یک و نیم پودمان عملی- کارگاهی باقی مانده که براساس برآوردهای انجام شده شامل ۲۰ روز آموزشی است و در زمان بازگشایی مدارس دانش‌آموزان می‌توانند در فضای کارگاه دروس را بیاموزند و در آزمون‌های مربوطه شرکت کنند و برای این دانش‌آموزان تا پایان شهریورماه فرصت لحاظ شده است.

فعالیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی

درّی درباره فعالیت پژوهش‌سراهای دانش‌آموزی شهر تهران اظهار داشت: ۱۹ پژوهش‌سرای‌ دانش‌آموزی در این شهر فعالیت می‌کند و این مراکز همزمان با تعطیلی مدارس و مراکز آموزشی، برنامه‌ها، فعالیت‌ها و ماموریت‌های سالانه خود را از فضای مجازی ادامه دادند.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران گفت: پژوهش‌سراها انواع مسابقات، فعالیت‌های خلاقانه، پروژه‌های دانش‌آموزی را از طریق فضای مجازی هدایت کردند و در شبکه شاد نیز کانال اختصاصی برای این مراکز ایجاد شده و فعالیت‌ها را پیگیری‌ می کنند.

این مسئول پیرامون برگزاری امتحانات پایان سال بیان کرد: وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل برگزاری امتحانات مدارس را ابلاغ کرده است و با بازگشایی مدارس از ۲۷ اردیبهشت دانش‌آموزان بازمانده از آموزش‌های غیرحضوری می‌توانند به صورت اختیاری برای رفع اشکال به مدرسه مراجعه کنند.

درّی درباره برگزاری آزمون ورودی مدارس نمونه دولتی و فرهنگ افزود: این آزمون‌ها تابع دستورالعمل‌های وزارت بهداشت و ستاد ملی مقابله با کرونا است اگر ستاد اجازه برگزاری آزمون‌های حضوری را بدهد، وزارت آموزش و پرورش دستورالعمل‌ها را ابلاغ می‌کند و ما هم آمادگی کامل را برای برگزاری آزمون‌ها داریم و اگر مجوزی برای آزمون حضوری داده نشود، پیش‌بینی‌های دیگری برای ارزشیابی و جذب دانش‌آموزان شده است و نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش شهر تهران با اشاره به اینکه با تعطیلی مدارس آموزش تعطیل نیست، از مدیران، معلمان، دانش‌آموزان و خانواده‌هایی که مجدانه با سختی‌های آموزش غیرحضوری همراه شدند و سعی کردند جریان یادگیری استمرار داشته باشد، قدردانی کرد.

حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز در سال تحصیلی جاری در چهار هزار و ۲۰۰ مدرسه پایتخت تحصیل می‌کنند. 

مدارس شهر تهران همچون مدارس سایر استان‌های کشور برای پیشگیری و مقابله با بیماری کرونا از چهارم اسفندماه ۹۸ تاکنون تعطیل بود که قرار است از ۲۷ اردیبهشت به مدت یک ماه با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی بازگشایی شوند.