۰ نفر

جولان کرونا در استان «سفید»

۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۰۱
کد خبر: 439207
جولان کرونا در استان «سفید»

از همان روزهای ابتدایی اعلام ورود ویروس کرونا به ایران، چندان در اخبار به سیستان‌و‌بلوچستان پرداخته نشد و حتی مقامات دولتی و مسئولان محلی همواره وضعیت این استان را امن ارزیابی کردند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق،  حالا در دهه سوم اردیبهشت، تمام اطلاعات از شرایط قرمز و وضعیت بغرنج این استان خبر دارد و حتی مسئولان استانی می‌گویند در چند روز گذشته آمار به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش پیدا کرده ‌است. این افزایش آمار و آغاز پیک جدید در این استان در حالی است که ساکنان این استان به‌ویژه در مناطق روستایی از کمترین امکانات برای مقابله با این ویروس برخوردار هستند و حالا گروهی حتی دسترسی به آب آشامیدنی سالم ندارند. در سیستان‌و‌بلوچستان چه می‌گذرد و چرا از این استان به‌عنوان استان سفید یاد می‌شود؟

 آمارها چه می‌گویند؟

مدت‌هاست که ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت تصمیم گرفته‌اند که آمار دقیق مبتلایان و جان‌باختگان ویروس کرونا در استان‌های مختلف را به تفکیک اعلام نکنند که این اقدام با اعتراضات فراوانی هم رو‌به‌رو شده ‌است. علاوه‌براین مقامات بهداشت و درمان استان‌ها هم روند مشخص و دقیقی در اعلام آمار ندارند. یکی از این استان‌ها با شرایط حساس سیستان‌وبلوچستان است که تازه‌ترین اخبار از افزایش بی‌سابقه مبتلایان بیماری کووید۱۹ خبر می‌دهد. پیش‌از‌این رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره آخرین آمار این استان تا روز ۲۲ اردیبهشت گفته بود: «شمار مبتلایان به ویروس کرونا در حوزه سه دانشگاه علوم پزشکی سیستان‌و‌بلوچستان به ۸۶۷ نفر افزایش یافت». «سیدمحمد هاشمی‌شهری» دراین‌باره گفت: «تا ظهر ۲۲ اردیبهشت موارد مثبت آزمایشگاهی کووید۱۹ در سیستان‌و‌بلوچستان با ۲۳ مورد افزایش به ۸۶۷ نفر رسید. از مجموع بیماران با آزمایش مثبت کرونا در استان سیستان‌و‌بلوچستان تاکنون ۴۰۲ نفر پس از دریافت درمان‌های تخصصی بهبود یافته‌اند». او درباره تعداد جان‌باختگان این ویروس در استان هم گفته بود: «متأسفانه آمار متوفیان این استان با نتیجه مثبت آزمایشگاهی کرونا به ۵۹ نفر رسید»؛ اما یکی از بحث‌های جدی درباره دقت آمار بیماران کووید۱۹ در استان‌های مختلف، افزایش معنادار بیماران حاد تنفسی در برخی استان‌ها است که رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان هم دراین‌باره گفت: «تعداد بیماران بستری‌شده با علائم تنفسی حاد که شامل انواع عفونت‌های ویروسی، میکروبی، بیماری‌های التهابی و موارد مشکوک به کرونا هستند، نیز تا این روز در استان سیستان‌و‌بلوچستان به دوهزارو 606 نفر رسیده است». هاشمی‌شهری درباره سلامت این بیماران مشکوک به ابتلا به کرونا هم گفته: «خوشبختانه دوهزارو 192 نفر از مجموع بیماران تنفسی حاد نیز از بیمارستان‌های استان ترخیص شده‌اند و متأسفانه ۲۶۵ نفر از این عزیزان هم جان خود را از دست داده‌اند». او البته در گفت‌و‌گویی با «تسنیم» بخشی از مشکل افزایش آمار را متوجه مردم دانست و گفت: «با برداشتن برخی از محدودیت‌ها در سطح شهرها شاهد رعایت‌نکردن اصول بهداشتی از طرف برخی از شهروندان هستیم که این روند استان ما را به کانون خطر ابتلا به کرونا نزدیک می‌کند. وقتی می‌گوییم فاصله‌گذاری هوشمند؛ یعنی اینکه هم از سلامت خودمان صیانت کنیم، هم سلامت دیگران را به خطر نیندازیم. قطعا با رفتارهای اجتماعی خودمان تعیین‌کننده وضعیت آینده کرونای استان خواهیم بود».

 ماجرایی به نام وضعیت «سفید»

ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا ۱۶ اردیبهشت سال جاری فهرستی از شهرستان‌های کم‌خطر یا شرایط سفید را اعلام کرد و توضیح داد که در این مناطق برخی مساجد بازگشایی خواهد شد. در این فهرست، ۱۵ شهرستان سیستان‌و‌بلوچستان در شرایطی از نظر شیوع کرونا در وضعیت سفید یا کم‌خطر قرار گرفته‌اند که مسئولان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از احتمال آغاز موج دوم این بیماری در این استان خبر داده‌ بودند. در این تصمیم، شهرستان‌های کشور بر‌اساس ابتلا به کرونا و شیوع و مقررات وزارت بهداشت و درمان، به مناطق سفید، زرد و قرمز منطقه‌بندی شدند. بر‌اساس‌این مساجد ۱۳۲ شهرستانی که شرایط منطقه سفید و کم‌خطر دارند، با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شد و نماز جمعه هم‌ در این شهرستان‌ها برگزار شد. در این فهرست ‌نام ۱۵ شهرستان سیستان‌و‌بلوچستان شامل چابهار، ‌خاش، دلگان، ‌زابل، ‌زهک، سیب و سوران، ‌فنوج، قصرقند، کنارک،‌ مهرستان، میرجاوه،‌ نیکشهر، نیمروز، هامون و هیرمند هم در وضعیت سفید دیده شد و بقیه شهرستان‌های این استان در وضعیت زرد قرار گرفتند. این وضعیت شرایط سختی را پیش پای مردم گذاشت و حالا برخی از همان شهرستان‌های سفید به وضعیت قرمز تغییر پیدا کرده است.

 وضعیت سفید به چه معناست؟

پیش‌از‌این مسئولان وزارت بهداشت ایران توضیحاتی درباره معیار این وضعیت‌ها اعلام کردند که به طور مثال در شهرستانی در دو هفته گذشته میانگین روزانه یک بیمار یا کمتر بود، آن شهرستان به‌عنوان منطقه سفید اعلام می‌شد. علاوه‌براین پیش‌از‌این معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زاهدان درباره این وضعیت‌بندی گفته بود: «بر‌اساس مطالعه وزارت بهداشت و طبقه‌بندی شهرهای کشور بر حسب اینکه تعداد بستری‌شدگان هر روز به ازای هر صد هزار نفر در دو هفته یک مورد یا کمتر بوده باشد، وضعیت سفید اعلام می‌شود». این مسئول استان البته گفته بود که «اعلام وضعیت سفید به معنای انتقال‌نیافتن ویروس در یک منطقه نیست و صرفا وضعیت اپیدمیولوژیک هر شهرستان را نشان می‌دهد و بر‌اساس‌این، مجوزی برای رعایت‌نکردن بهداشت فردی و فاصله‌گذاری اجتماعی از سوی مردم نیست؛ هرچند بعضی از فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند با رعایت دقیق دستورالعمل‌های ابلاغی آغاز شود». اعلام این شرایط در حالی است که کارشناسان حوزه اپیدمیولوژی معتقدند که چنین دسته‌بندی‌ای ممکن است مردم را به این اشتباه دچار کند که حالا مناطق سفید امن است و می‌توان با خیال راحت در آنها رفت‌وآمد کرد. کارشناسان می‌گویند این وضعیت منجر به افزایش آمار مبتلایان خواهد شد.

در استان سیستان‌و‌بلوچستان البته برخی ائمه جماعات هیچ‌گاه حاضر به برگزارنشدن نماز جماعت خود نشدند و حتی در وضعیت بغرنج این بیماری، آنها در شرایطی به نسبت خصوصی؛ ولی با حضور جمعیت زیاد و به صورت پنهانی نماز جماعت برگزار می‌کردند که با انتقادات زیادی از سوی فعالان اجتماعی و بهداشتی این استان هم روبه‌رو شد.