۰ نفر

ناقلان مرگ در شهر پرسه می‌زنند

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۴
کد خبر: 438955
ناقلان مرگ در شهر پرسه می‌زنند

یکی از نگرانی‌‌ها و شاید دلیل اصلی ناتوانی کشورها در ریشه‌کن کردن ویروس کرونا در شهرهایشان، پرسه ناقلان بدون علائم کرونا در سطح شهر است و به گفته متخصصان بیماری‌های عفونی افراد بیمار که علائم ظاهری کرونا را ندارند می‌توانند در روز، این ویروس را به دو تا چهار نفر منتقل کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، بسیاری دیگر نیز این افراد ناقل ویروس کووید-۱۹ را به بمب‌های متحرک تشبیه کرده‌اند که می‌توانند در طول یک ماه حدود حداقل ۱۰۰ نفر را مبتلا کنند. به گفته دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری‌های عفونی: «۸۰ درصد مبتلایان به کرونا یا بدون علامت هستند و یا علامت خفیفی دارند، این افراد از نظر انتقال دادن بیماری به سایرین بسیار نگران کننده هستند؛ زیرا از آنجایی که فاقد علامت هستند با دیگران ارتباط برقرار کرده و یا از منزل خارج می‌شوند و این موضوع می‌تواند تهدیدی برای دیگران باشد.»

حدود 80 روز از مشاهده اولین ابتلا به کرونا در کشور می‌گذرد و هنوز دولت و ستاد مقابله با کرونا، برنامه‌ای مشخص برای شناسایی این افراد ندارد و برخی مواقع مسئولان، این افراد را تهدید می‌کنند، در حالی‌که کسی نمی‌تواند آنها را شناسایی کند. 19 فروردین امسال بود که سعید نمکی، وزیر بهداشت اعلام کرد: «در گام اول طرح بسیج ملی مبارزه با کرونا، افراد علامت‌مدار را شناسایی کردیم اما در گام دوم سراغ افرادی می‌رویم که منشأ عفونت هستند اما علائمی ندارند و بدون علائم عفونت را به دیگران منتقل می‌کنند. شرکت‌های دانش بنیان کمک‌های زیادی در این زمینه به ما کردند و ما اکنون به سراغ کانون‌هایی می‌رویم که علائم ندارند ولی ویروس را جابه‌جا کردند. ما امروز خوشه‌های آلوده بدون علامت را شناسایی خواهیم کرد و مردم نیز در این راه کنار ما خواهند بود». با گذشت بیش از یک ماه از این گفته‌ها، اما هنوز برنامه‌های اجرائی در این رابطه انجام نشده است.

حامل اما بدون علامت

در ادامه به سراغ یک متخصص بیماری‌های عفونی رفتیم، دکتر احمد بیژنی‌‌راد درباره دوره نهفتگی ویروس کرونا می‌گوید: دوره نهفتگی ویروس کرونا از دو تا 14 روز است یعنی ممکن است فردی مبتلا به کرونا شده باشد، اما در دوره نهفتگی باشد و 14 روز بعد علائم به سراغش بیاید و ممکن است فردی که مبتلا به ویروس کرونا شده است 2 تا 14 روز هیچ علائمی از این ویروس نداشته باشد. منظور از تماس نزدیک، گفت‌وگو و تماس با فردی در فاصله کمتر از دو متر است که در این فاصله اگر فرد مبتلا به ویروس کرونا عطسه یا سرفه کند قطعا ویروس کرونا از طریق دهان، بینی و چشم طرف مقابل وارد بدنش می‌شود. وی با تاکید بر ضرورت رعایت بهداشت فردی خاطرنشان کرد: افراد، باید هنگام عطسه از دستمال استفاده کنند و اگر دستمال در دسترس نبود در آرنج خودشان عطسه کنند. فرد مبتلا به بیماری ممکن است علایم متفاوتی داشته باشد و ممکن است حامل بیماری و بدون علامت باشد؛ بنابراین بسیاری از افرادی که در محیط‌های شلوغ نظیر بازار، مراکز خرید، ناوگان‌های حمل و نقل عمومی و خیابان‌ها حضور دارند ممکن است آلوده و حامل ویروس بدون علامت باشند و دوره کمون بیماری بین 5 تا 14 روز طول می‌کشد.

شکستن قرنطینه

از سوی دیگر بسیاری از بیماران که تا حدی وضعیت جسمانی آنها بهبود پیدا می‌کند، قرنطینه خانگی را می‌شکنند و برای خرید به خیابان‌ها می‌روند. به باور مسئولان استان خوزستان که این روزها در وضعیت قرمز کرونایی بسر می‌برد، بسیاری از موارد ابتلا به دلیل پرسه ناقلان بدون علائم بدون دستکش و ماسک در سطح شهر و شکستن قرنطینه مبتلایان بیمار است. همان‌طور که علی‌سازی، نماینده اهواز در مجلس از این امر ابراز نگرانی می‌کند و  می‌گوید: متاسفانه در شهرهای استان خوزستان، از جمله اهواز، صدها نفر افراد بیمار اما بدون علائم کرونا مانند یک بمب ساعتی در شهر رفت و آمد می‌کنند و کسی آنها را کنترل نمی‌کند. اگر می‌خواهیم که کرونا را در کشور کنترل کنیم باید افرادی که به کرونا مبتلا و در منزل قرنطینه می‌شوند را حمایت نماییم، برخی از آنها به قرنطینه و درمان در منزل پایبند نیستند و برای تهیه اقلام خوراکی به خیابان‌ها می‌‌آیند و دیگران را مبتلا می‌کنند. باید برای قرنطینه بیماران در منزل شرایط ویژه‌ای در نظر گرفت و وزارت بهداشت اقداماتی جهت تامین اقلام خوراکی آنها داشته باشد، چون آنها برای سیر کردن شکم‌شان مجبورند به مغازه‌ها مراجعه کنند. وی در ادامه افزود: دسته دوم بیمارانی هستند که با وجود قرنطینه در منزل ولی با بهبود نسبی شرایط جسمانی به سرکارشان می‌روند و دسته سوم بیماران بدون علائم بیماری هستند که در جامعه نقش ناقل را بازی می‌کنند، باید از طریق محدود کردن کسب‌وکارها و مراسمات آنها را نیز کنترل کرد.

درخواست از نیروی انتظامی

این سوال مطرح است که آیا مردم قرنطینه خانگی را رعایت نمی‌کنند، مجرم هستند؟ به تازگی نیز فرهاد ابول‌نژادیان، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی جندی‌شاپور اهواز از ارائه فهرست نام مبتلایان به کرونا به کلانتری‌ها به منظور نظارت پلیس بر چگونگی قرنطینه خانگی آنها خبر داد و گفت: نام این دسته از بیماران از روز سه‌شنبه (23 اردیبهشت) در اختیار کلانتری‌ها گذاشته شد. با این اقدام علاوه بر اینکه ما با این بیماران تماس داریم، کلانتری‌های محل نیز با آنها تماس خواهند داشت، زیرا بیمار کردن دیگران جرم است. به گفته این مقام مسئول «اگر کسی بداند که بیمار است و قرنطینه را رعایت نکند و در جامعه حضور پیدا کند، جرم مرتکب شده و اعمال قانون خواهد شد.» با این حال پیام درفشان، حقوقدان و وکیل دادگستری می‌گوید‌: با توجه به اینکه ویروس کرونا می‌تواند حداقل نسبت به اشخاص کهنسال یا دارای بیماری زمینه خطرساز و جدی باشد بنابراین اگر شخص ناقل با علم بر وجود علایم بیماری در خویش نسبت به رعایت دستورات قرنطینه تخطی کند اگر قصد آسیب رساندن در مرتکب احراز شود پس در صورت وقوع خسارات جانی مرتکب قتل عمد شده است و علاوه بر کفاره اخروی و مسئولیت مدنی دارای مسئولیت بسیار جدی کیفری نیز خواهد بود. وی در ادامه خاطرنشان کرد:‌ بنابراین در صورت تحقق این مساله، اتهام قتل عمد شامل حال شخص خارج شده از قرنطینه است که تا انتهای اثبات اینکه قصد مجرمانه نداشته است مورد تعقیب جدی کیفری می‌تواند قرار گیرد.