۰ نفر

کرونا تعارف زد آلودگی هوا وارد شد

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۵۳
کد خبر: 438944
کرونا تعارف زد آلودگی هوا وارد شد

یک ماه از پایان قرنطینه تهران می‌گذرد. طی این مدت طرح‌های ترافیکی تهران برداشته شده و در مناطق مرکزی شهر گاه جای سوزن انداختن هم نیست.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ میلیون‌ها وسیله نقلیه آزادانه در همه نقاط شهر تردد می‌کنند و ایمن شدن از ویروس کرونا بهانه‌ای برای افزایش آلودگی هوایی شده که خود از کرونا ملهک‌تر است. کمبود مترو و اتوبوس مسئولان را به صرافت تجویز نسخه‌ای انداخته که سال‌هاست جان و مال و سلامت شهروندان را تهدید می‌کند. طی یک ماه اخیر علاوه بر ترافیک، آلودگی هوا نیز به نحو چشمگیری افزایش یافته است؛ اگرچه دیروز به لطف وزش باد، هوای پایتخت سالم شد اما  این وضع از روز شنبه وخیم‌ترمی شود.

 شنبه رسید

طبق مصوبه ستاد ملی کرونا از روز شنبه مدارس به صورت اختیاری باز می‌شود. بدین ترتیب اگر از هر 5دانش آموز یکی به مدرسه برود، دست‌کم روزانه یک میلیون سفر شهری به معابر شهری تهران افزوده می شود. این البته در شرایطی نگران کننده‌تر است که هیچ طرحی برای کنترل ترافیک و به تبع آن آلودگی هوا اجرایی نمی‌شود و این می‌تواند شرایط را غیرقابل کنترل کند.

بررسی کیفیت هوا

 اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های مرکزی سنجش آلودگی هوای تهران نشان می‌دهد کیفیت هوا به نحو موثر کاهش یافته است. مقایسه کیفیت هوای 12 ایستگاه پر تردد شهر در یک ماه اخیر گذشته از سال جاری و سال98 مشخص می‌کند هوای پایتخت به رغم همه باد و باران‌ها که طی این دوره رخ داده، با کاهش چشمگیر روزهای پاک و سالم از یک طرف و افزایش روزهای آلوده از طرف دیگر مواجه است.  مقایسه کیفیت هوای 2سال اخیر تهران از ابتدای سال تا 23اردیبهشت در شاخص میانگین کل ایستگاه‌ها نشان می‌دهد هوای تهران 17درصد نسبت به مدت مشابه سال98 بدتر شده است. 54روز از سال گذشته و طی این مدت هوای تهران 15روز پاک و 39روز سالم بوده است. این اعداد در سال گذشته به ترتیب 24 و 30روز بود که شرایط کاهش کیفیت هوا به وضوح مشخص است. اما شرایط یک ماه اخیر یعنی24 فروردین تا 23 اردیبهشت که قرنطینه برداشته شده، در ایستگاه‌های پرتردد بسیار بدتر است. ایستگاه‌های محلاتی منطقه14، پیروزی، ستاد بحران منطقه7، شادآباد منطقه18، دانشگاه شریف، شهر ری، تربیت‌مدرس منطقه6، شهرداری منطقه19، شهرداری منطقه21، شهرداری منطقه11، گلبرگ منطقه8 و میدان فتح که هر روز شاهد میلیون‌ها سفر شهری هستند، همه بدتر شدن کیفیت هوا را به ثبت رسانده‌اند و این روند کاهش کیفیت طی یک ماه اخیر رخ داده است؛ درست همان دوره‌ای که ترددها در شهر آزاد شده است.

دانشگاه چه؟

بدترین سناریو برای تهدید هوای تهران طی روزهای پیش‌رو بازگشایی دانشگاه‌هاست تا 2میلیون سفر شهری دیگر نیز به معابر تهران افزوده شود و خودروهای شخصی آلوده، دمار از روزگار هوا درآورند. نکته حایز اهمیت اینجاست که کرونا با آلودگی هوا نیز رابطه‌ای صمیمی دارد و هردو برای تخریب ریه و دستگاه تنفسی شهروندان تلاش می‌کنند. بدین ترتیب با افزایش ذرات معلق در هوای تهران، بهترین زمینه برای اپیدمی ویروس کرونا فراهم می‌شود.

در چنین شرایطی تهران به سمتی پیش می‌رود که آلاینده‌ها و کرونا اکسیژنی برای تنفس نگذارند. حال باید دید آیا ستاد ملی کرونا همچنان بر مصوبات اخیر خود در بازگشایی ادارات، صنوف و مدارس از یک طرف و تعطیلی طرح‌های ترافیکی و کاهنده آلودگی هوا تاکید می‌کند یا تن به قرنطینه‌ای می‌دهد که چین میلیارد نفری را از کرونا سربلند بیرون آورده بود؟