۰ نفر

تصویری با وضوح بالا از سیاره مشتری منتشر شد

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱:۵۶
کد خبر: 438014
تصویری با وضوح بالا از سیاره مشتری منتشر شد

دانشمندان با استفاده از روشی به نام تصویربرداری لاکی(Lucky imaging) و با استفاده از تلسکوپ جمنای(Gemini Telescope) هاوایی موفق به ثبت تصویری بی‌نظیر و با وضوح بالا از سیاره مشتری شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، اخترشناسان تصویر جدید و شگفت انگیزی از مشتری تولید کرده‌اند و در آن موفق به ردیابی مناطق گرم درخشان این غول گازی که در زیر ابرهای آن کمین کرده‌اند، شدند.آنها با کمک امواج فروسرخ تلسکوپ جمنای موفق به ثبت این تصویر شده‌اند و این تصویر یکی از واضح‌ترین تصاویری است که تاکنون از زمین از این سیاره به دست آمده است.

برای دستیابی به تصویری با این وضوح بالا، دانشمندان از تکنیکی بنام "تصویربرداری لاکی" استفاده کردند که می‌تواند اثر مبهمی که هنگام دیدن مشتری، در اثر جو آشفته زمین ایجاد می‌شود را از بین ببرد.

مادون قرمز طول موجی طولانی‌تر از نور مرئی شناسایی شده توسط تلسکوپ هابل است. از امواج مادون قرمز می‌توان برای مشاهده مه و ابرهای نازکی که در بالای جو سیاره مشتری قرار دارد، استفاده نمود و این کار به دانشمندان این فرصت را می‌دهد تا بسیار دقیق‌تر ساختار داخلی سیاره را بررسی کنند.

محققان می‌خواهند بهتر درک کنند که چه چیزی باعث ایجاد و پایداری سیستم‌های آب و هوایی این غول گازی شده است. علاوه بر این موضوع آنها همچنین قصد دارند تا درک بهتری نسبت به طوفان‌های بزرگی که در آن سیاره رخ می‌دهد نیز پیدا کنند. محققان دانشگاه کالیفرنیا، برکلی(University of California, Berkeley) این تصویر مادون قرمز از سیاره مشتری را تولید کرده‌اند و مطالعه آنها بخشی از "برنامه مشترک مشاهدات"(joint programme of observations) بود که طی آن از داده‌های تلسکوپ فضایی هابل و فضاپیمای جونو که هم اکنون در حال چرخش به دور این سیاره است، استفاده کردند. چندی پیش فضاپیمای "جونو"(Juno) ناسا در بیست و سومین پرواز نزدیک خود از سیاره مشتری تصویری از "طوفان چرخه‌ای"(cyclonic storm) این سیاره به ثبت رسانده است. ⁣جونو این طوفان چرخه‌ای را در منطقه‌ای از مشتری که "کمربند معتدل شمال شمال شمال شمال"(north north north north temperate belt) نام دارد، مشاهده کرد. "کمربند معتدل شمال شمال شمال شمال" یکی از نوارهای ابری این سیاره گازی به شمار می‌آید.

فضاپیما جونو

"جونو" نام فضاپیمای رباتیکِ بدونِ سرنشینِ ناسا است که در چهارم ژوئیهٔ ۲۰۱۶ در مدار قطبی سیاره مشتری قرار گرفت. این کاوشگر فضایی در پنجم اوت ۲۰۱۱ از فلوریدا به فضا پرتاب شده و شرکت "لاکهید مارتین" و مؤسسه تحقیقات جنوب غربی سازنده و پیمان‌کار هدایت آن هستند. این فضاپیما در مدار قطبی این سیاره قرار گرفته تا ترکیب، میدان گرانشی، میدان مغناطیسی، و مَگنِتوسفِرِ مشتری را بررسی کند. جونو همچنین تلاش‌هایی برای یافتن سرنخ‌هایی در مورد چگونگی تشکیل شدن این سیاره، از جمله احتمالِ داشتنِ یک هستهٔ سنگی، مقدار آب موجود در ژرفای جو آن، توزیع انبوه جِرمی، و بادهای عمیق آن که سرعت آن می‌تواند تا ۶۱۸ کیلومتر(۳۸۴ مایل) در ساعت برسد، خواهد داشت. پس از فضاپیمای گالیله که از ۱۹۹۵ تا ۲۰۰۳ این سیاره را دور زد، جونو دومین فضاپیمایی است که مدار مشتری را دور می‌زند.