۰ نفر

درآمد باورنکردی دعانویس‌ها

۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲:۱۰
کد خبر: 435755
درآمد باورنکردی دعانویس‌ها

مدتی است که دعانویسی تبدیل به راهی برای کسب درآمد برای گروهی از افراد شده است و نوشتن دعای چشم زخم که دعای رایجی نیز محسوب می‌شود طرفداران خاص خود را دارد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، چندسالی است که دعانویسی برای عده‌ای تبدیل به یک شغل شده است و از این طریق امرار معاش می‌کنند که آسیب‌های مختلفی را به دنبال دارد، اما این گروه از کاسبان، مشتریان خاص خود را دارند و برخی از مشتریان راضی هستند و برخی ناراضی.

هزینه‌ای که بر باد رفت

سهیلا یکی از افرادی که به دعانویس مراجعه کرده بود، بیان کرد: مدتی بود که به پسری علاقه‌مند بودم و خیلی دوست داشتم به‌هم برسیم و بعد از مدتی که ماجرا را برای دوستم تعریف کردم پیشنهاد داد که به دعانویس مراجعه کنم و خودش یک دعانویس را معرفی کرد.

وی ادامه داد: زمانی که به دعانویس مراجعه کردم ماجرا را برایش گفتم و او هم کارهایی را انجام داد و گفت بعد از 40 روز اثر خواهد کرد که برای دیدار اول 150 هزار تومان هزینه را پرداخت کردم.

سهیلا عنوان کرد: مدت‌ها گذشت و تغییری در رفتار شخصی که به او علاقه‌مند بودم ایجاد نشد و حتی گاهی با یکدیگر بحث‌های طولانی داشتیم که همین مسئله موجب شد تا دوباره به این دعانویس مراجعه کنم و شرایط را توضیح دهم.

وی گفت: دعانویس پس از مدت زمانی که گذشت به من گفت شخصی در کار شما خلل ایجاد می‌کند و دوباره باید دعایی بنویسم تا نقشه‌های او از بین برود و همین مسئله موجب شد تا حدود 200 هزار تومان دیگر پرداخت کنم و بعد از انجام کارها به من گفت که کمتر از 40 روز دیگر شرایط شما خوب می‌شود.

سهیلا خاطرنشان کرد: الان یک سال است که از شخص مورد علاقه‌ام بی‌خبرم و از آن به بعد با یکدیگر صحبتی نکردیم و تمام هزینه‌هایی که در این راه انجام دادم، ‌هدر رفت و نتیجه‌ای حاصل نشد.

نجات فرزندم با دعای چشم زخم

مریم مادر کودکی هشت ساله است بیان کرد: فرزندم مدتی پیش تب بسیار شدیدی داشت و چون نیمه شب بود به دکتر مراجعه نکردیم و در همان شرایط خواهرم گفت علی(فرزندم) حالش خوب بوده و ناگهانی اینگونه شده است، شاید کسی او را چشم زده است.

وی ادامه داد: خواهرم با دعانویسی تماس گرفت و هزینه اندکی نیز پرداخت کردیم و پس از نیم ساعت دعانویس با خواهرم تماس گرفت و گفت این بچه چشم خورده است و برایش دعای چشم زخم خواندم به زودی خوب می‌شود.

اعتقادی به دعانویس ندارم

محمد که دانشجوی رشته عمران است نیز بیان کرد: همیشه هرچه را از خداوند خواسته‌ام و به صلاح من بوده است، به دست آورده‌ام و تاکنون به دعانویس مراجعه نکردم و ترجیح می‌دهم هرچه را که می‌خواهم از خداوند بخواهم.

وی ادامه داد: به عقیده من باور قلبی به هرچیزی موجب می‌شود که به آن رسید و تاکنون افراد زیادی به من پیشنهاد دادند که برای حل مشکلاتم به دعانویس مراجعه کنم اما همیشه عادت کرده‌ام که مطالبه خود را از خداوند داشته باشم نه از بنده خدا.

کسب درآمد از راه دعانویسی حلال نیست

حجت‌الاسلام علی خادمی، مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان شمالی، نیز با اشاره به اینکه عده‌ای برای امرار معاش خود به دعانویسی روی آورده‌اند، تصریح کرد: افرادی که از این راه پول دریافت می‌کنند چون خدمتی ارائه نمی‌دهند، پولی که دریافت می‌کنند، حلال نیست.

وی افزود: کسی که دعا می‌خواند و می‌نویسد باید دعا را بشناسد و نفس و قلم پاکیزه‌ای داشته باشد اگر شخصی دست به قلم شود که شناختی از دعا ندارد و نفس پاکیزه‌ای نداشته باشد، دعا مؤثر نخواهد بود.

حجت‌الاسلام خادمی تاکید کرد: افزایش اینگونه افکار در جامعه موجب انحراف می‌شود و راه بندگی کج می‌شود که آسیب‌های بسیاری به دنبال دارد و به طور قطع کسی که راه بلد نباشد نمی‌تواند راه درست را نشان دهد.

وی در رابطه با دعا چشم‌زخم بیان کرد: معروف‌ترین آیه مربوط به چشم زخم آیه 51 سوره مبارکه قلم«وَإِنْ یَکَادُ الَّذِینَ کَفَرُوا لَیُزْلِقُونَکَ بِأَبْصَارِهِمْ لَمَّا سَمِعُوا الذِّکْرَ وَیَقُولُونَ إِنَّهُ لَمَجْنُونٌ» است که مربوط به قرآن خواندن پیامبر گرامی اسلام(ص) است و هنگامی که ایشان به دعا می خواندند، کافران با نگاهی خشم آلود به ایشان می‌نگریستند؛ به گونه‌ای که با چشم‌های خود می‌خواستند پیامبر گرامی اسلام را از بین ببرند.

حجت‌الاسلام خادمی عنوان کرد: گاهی یک شخص رشد و پیشرفت خوبی دارد و این مسئله موجب می‌شود تا حسادت دیگران در رابطه با پیشرفت وی برانگیخته شود که می‌تواند نگاه‌های حسادت آمیز به وی مشکلاتی را ایجاد کند.

وی تصریح کرد: تمام رفتارهای انسان در عالم تاثیرگذار است و روز قیامت تمام این پرده‌ها کنار می‌رود و نگاه‌های غضب‌آلود به دیگران، حسادت‌ها و... در کتاب اعمال ما ثبت می‌شود.

حجت‌الاسلام خادمی افزود: نباید از حقیقت‌ها سوء استفاده کرد و از هر چیزی برای کسب درآمد استفاده کرد.

حجت‌الاسلام خادمی تصریح کرد: باید برای رسیدن به خواسته‌های خود راه‌های درست را انتخاب کنیم.