۰ نفر

تدوین سه بسته برای تحول در آموزش و پرورش استثنایی

۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۲۲:۴۸
کد خبر: 435498
تدوین سه بسته برای تحول در آموزش و پرورش استثنایی

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بسته تحولی توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن را یکی از سه بسته طراحی شده در آموزش و پرورش استثنایی اعلام کرد و گفت: چهار برنامه و ۲۵فعالیت برای اجرایی شدن این بسته پیش بینی شده‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، سید جواد حسینی در شورای راهبری توسعه مشارکت ها که با حضور مدیران کل امور شوراها و مدارس غیردولتی برگزار شد، اظهار داشت: مشارکت واقعی  مستمر و نظامند که مردم در تصمیم سازی، اجرا و بهره برداری سهیم هستند بهترین نوع مشارکت است. ر

وی تاکید کرد: رسیدن به مشارکت  واقعی پایدار نیازمند طراحی ساختار و نظام مند سازی است و بسته تحولی توسعه مشارکت، کاهش تمرکز واجتماعی شدن رسیدن به مشارکت واقعی  مستمر و نظامند را هدف گذاری کرده است

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: مشارکت  به  سه دسته تزئیناتی، محدود و واقعی تقسیم می شود که مشارکت تزئیناتی یا تشریفاتی درمقابل عدم مشارکت یک گام به جلو است و مشارکت محدود  فقط در اموری که نظام ها و حکومت ها  می خواهند  است و از مشارکت تزئیناتی یک گام جلوتر است.

حسینی گفت: در مشارکت واقعی مستمر و نظام مند، مشارکت با مردم به جای مشارکت برای مردم است، تقاضامحور به جای عرضه محور است و مشارکتی برنامه ریزی شده به جای مشارکتی توده ای و اتمیزه شده است و این بهترین  مدل مشارکت نظام مند ومستمر است که موجب ارتقای کیفیت و عدالت خواهد شد.

وی با تشریح بیان مساله و چرایی طراحی  بسته تحولی توسعه مشارکت وکاهش تمرکز واجتماعی شدن آموزش وپرورش تصریح کرد: نظام آموزش و پرورش به شدت متصلب و متمرکز است و  این ابر وزارتخانه با هنجارآفرینی، بخشنامه گرایی ومدیریت چند لایه  موجب فشار بر پیکر نحیف مدرسه شده است و این فشار نیز منجر به کمی گرایی، سطحی نگری و کاهش کیفیت شده است

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی افزود: این رویه منجر به افزایش فاصله صف تا ستاد، کاهش خلاقیت، کاهش انگیزه معلمان  شده است  و درنتیجه کاهش حس تعلق سازمانی و میل به مقاومت نیز  افزایش یافته است.

حسینی تصریح کرد: کاهش هزینه ها، افزایش فرصت و کمک به اقتصاد آموزش و پرورش، افزایش هویت ونقش آفرینی فرهنگیان در خصوص آموزش و پرورش، کاهش فرایند اجتماعی شدن و جامعه پذیری آموزش و پرورش در جامعه و دولت از جمله ضروریات تدوین بسته تحولی "توسعه مشارکت، کاهش تمرکز  واجتماعی شدن" است.

وی با بیان مولفه های مشارکت اظهار داشت: مشارکت درگیری عاطفی ذهنی است  واختیاری، آگاهانه است  و همه در قبال آن احساس مسئولیت می کنند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تشریح مزایای مشارکت افزود: مشارکت موجب فعال کردن ذینفعانی که میل به فردیت و گریز از مسئولیت دارند شده  و افزایش مسئولیت پذیری را موجب می شود.

وی گفت: بهبود کیفیت در مدارس، نزدیکی فرهنگیان، اولیا، دانش آموزان و جامعه به یکدیگر، افزایش کارایی در مدیریت، تعلق ذینفعان به برنامه ها و اقدامات، کاهش تعارضات معلمان، مدیران، دولت و جامعه، کاهش زمان اجرای پروژه ها و رشد آگاهی ذینفعان از جمله مزایای مشارکت است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان این که مشارکت ذینفعان باید بر پنج محور عمده استوار شود، یادآور شد: نمادینه سازی، ستادینه سازی و نهادینه سازی از جمله محور های عمده مشارکت است که این سه موجب افزایش مشارکت، اعتماد و ظرفیت سازی می شود.

حسینی ادامه داد: نتیجه مشارکت با مولفه های یادشده به دو مفهوم بسیار مهم سرمایه اجتماعی و سلامت اجتماعی منتج می شود، باید تلاش کرد این مولفه ها هم در جامعه و هم در آموزش وپرورش افزایش یابد.

وی ارتباطات، اعتماد، تشکیلات، تسهیلات واطلاعات را پنج شاخص سرمایه اجتماعی دانست و اظهار داشت:بانک جهانی سرمایه اجتماعی را مهم ترین سرمایه می داند و بازتولید سایر سرمایه ها نیز درسایه سرمایه اجتماعی امکان پذیر است.

وی افزود: انسجام مردم، احساس شکوفایی اجتماعی، پذیرش اجتماعی و انطباق اجتماعی موجب ایجاد سلامت اجتماعی می شود و این نیز ملزم به فراهم کردن زمینه مشارکت واقعی و پایدار است.

معاون وزیر آموزش و پرورش مشارکت درون سازمانی و برون سازمانی را از اجزای مشارکت دانست و اظهار داشت: معلمان، مدیران، کارشناسان اداری، بازنشستگان، مدارس، دانش آموزان و ادارات از مولفه های درون سازمانی و  دانشگاهیان، صاحبنظران، حوزویان، اولیا، دستگاه ها و سازمان های دولتی و عمومی و تشکل های مردمی از مولفه های برون سازمانی هستند که می توانند به مشارکت دعوت شوند.

حسینی در ادامه به  ارائه طرح های مشارکت محور درون سازمانی  پرداخت و اظهار داشت: پارلمان مجازی معلمان، طرح جام، نظام تصمیم گیری از مدرسه تا ستاد، توسعه کمی و کیفی تشکل های اجتماعی وعلمی معلمین، حضورنمایندگان معلمان در کارگروه ها و طرح قشربندی حرفه ای معلمان از جمله طرح های مشارکتی معلمان است.

وی افزود: پارلمان مشورتی اولیا، مدرسه یاری اولیاء و مشارکت پیشکسوتان از طریق ایجاد گنجینه مدیران استثنایی و راهنمایان بالینی از جمله دیگر طرح های مشارکتی درون سازمانی است.

حسینی گفت: تشکیل مجلس دانش آموزی، تشکیل مجلس مشورتی مجازی دانش آموزی، طرح هر دانش آموز یک نقش و یک تشکل، تقویت کمی و کیفی تشکل های دانش آموزی، طرح مدام ویژه دانش آموزان دوره متوسطه و طرح هر مدرسه یک سرود از جمله طرح های مشارکتی ویژه دانش آموزان است.

وی یادآور شد: مدیران، کارشناسان ادارات استانها و ستاد و مدیران نیز از طریق  نظام  تصمیم گیری مشارکتی از مدرسه تا ستاد و طرح جام به مشارکت دعوت می شوند.

معاون وزیر آموزش و پرورش در تبیین طرح های جلب مشارکت های برون سازمانی اظهار داشت: مشارکت دستگاههای دولتی در قالب طرح ۱۰۰ دبیرخانه ۱۰۰ مدرسه، طرح حامی، طرح مدرسه سازی تخصصی دستگاههای دولتی و گسترش کمی وکیفی مدارس ومراکز غیردولتی تعریف شده است.

حسینی خاطرنشان کرد: توسعه کمی وکیفی سازمانهای مردم نهاد از طریق ۶ راهبرد شبکه سازی، توسعه موضوعی، توسعه قشری، توسعه منطقه ای، نظامنامه تعامل وتوانمندسازی نیز از جمله برنامه های توسعه مشارکت در بخش برون سازمانی است.

وی تصریح کرد: مشارکت صاحب نظران ودانشگاهیان نیز در قالب  طرح رصد و کاربست مطالعات ملی و بین المللی تعریف شده است و طرح توانبخشی بانک زمان از طریق انجام خدمات توانبخشی داوطلبان برای معلولین در زمان توانمندی و جبران خدمات در قالب ارائه کارت های اعتباری از دیگر برنامه های جلب مشارکت های برون سازمان است.

رییس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین اظهار داشت:  شورای راهبردی مشارکت ها  از طریق چهار کارگروه مشارکت اولیا، کارگروه مشارکت دانش آموزان، کارگروه مشارکت معلمان و مدیران  و کارشناسان و کارگروه مشارکت پیشکسوتان، بخش خصوصی، مردم و دستگاه های دولتی و عمومی  فعالیت های بسته مشارکتی را رصد و پایش خواهد کرد.