۰ نفر

شیوه آموزش دانش آموزان استثنایی محروم از سامانه شاد ارائه شد

۹ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۰۴
کد خبر: 434944
شیوه آموزش دانش آموزان استثنایی محروم از سامانه شاد ارائه شد

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، راهکارهای آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه که دسترسی به امکانات ارتباطی و شبکه شاد ندارند را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، سید جواد حسینی، در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: استفاده از فضای مجازی و شبکه‌های تلویزیونی به منظور ارائه خدمات آموزشی، توان بخشی و مشاوره‌ای در شرایط تعطیلی مدارس به علت شیوع بیماری کرونا در کشور موجب تغییر مسیر فرایند یاددهی یادگیری و استفاده از امکانات خاص شده است.

وی افزود: بحث تفاوت‌های فردی دانش آموزان با نیازهای ویژه ضرورت پیش بینی تمهیدات خاصی برای این گروه از دانش آموزان را در این فرایند به ویژه آنهایی که دسترسی به امکانات مذکور را ندارند یا توانایی استفاده از آن را به طور مستقل ندارند دو چندان می‌کند.

وی با ارائه راهکارهای آموزشی جهت دانش آموزانی که امکان دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی، شبکه شاد و بستر فضای مجازی را ندارند اظهار داشت: در گام اول مدیران مدارس نسبت به شناسایی دانش آموزانی که به شبکه‌های تلویزیونی، شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی ندارند با ارائه تحلیل علت عدم دسترسی اقدام نمایند.

وی افزود: تهیه و ارسال لوح‌های فشرده و بسته‌هایی آموزشی، توان بخشی و مشاوره‌ای که قابلیت اجرا در دستگاه‌های پخش خانگی را دارد و بسته‌های آموزشی مکتوب با توجه به نیاز گروه‌های مختلف معلولیت وبا رعایت کامل مفاد پروتکل وزارت بهداشت برای والدین دانش آموزان، گام بعدی کار می‌باشد.

وی تصریح کرد: به منظور کارایی و اثر بخشی بیشتر بسته‌های آموزشی، نحوه آموزش و نظارت بر روند اجرا، توسط معلمان، مشاوران و نیروهای توانبخشی مربوط پیگیری شود و در صورت لزوم از افراد با سواد خانواده جهت آموزش بسته‌های ارسالی استفاده گردد.

حسینی با بیان نقش ویژه مراکز راهنمایی و مشاوره خانواده در آموزش افزود: این مراکز نسبت به برقراری ارتباط مؤثر تلفنی با دانش آموزان، والدین و افرادی که از سوی خانواده جهت دریافت مشاوره معرفی می‌شوند، اقدام نمایند.

وی در ادامه به بیان دیگر اقدامات آموزشی ویژه دانش آموزانی که دسترسی به شبکه‌های ارتباطی ندارند پرداخت و اظهار داشت: معلمان رابط ضمن هماهنگی با مدیران مدارس پذیرا متناسب با نوع معلولیت، نسبت به آماده سازی بسته‌های آموزشی هفتگی به صورت فایل‌های تصویری برای دانش آموزان آسیب دیده شنوایی؛ فایل‌های صوتی برای دانش آموزان آسیب دیده بینایی و فایل‌های صوتی و تصویری برای دانش آموزان معلول جسمی-حرکتی؛ اختلال رفتاری و اختلال طیف اتیسم و تکالیف مداد کاغذی اهتمام ورزیده و مدیران مدارس پذیرا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای اولیای دانش آموزان ارسال نماید.

وی افزود: معلمان مراکز مشکلات ویژه یادگیری ضمن هماهنگی و نظارت مدیران مراکز، نسبت به آماده سازی بسته‌های آموزشی هفتگی به صورت فایل‌های تصویری، صوتی و تکالیف مداد کاغذی برای دانش آموزان با مشکلات ویژه یادگیری اقدام نمایند

حسینی افزود: در راستای آموزش منزل محور همکاران معلم، مشاور، توان بخش و پرورشی داوطلب با رعایت ضوابط و مقررات و نکات ایمنی و بهداشتی به منزل دانش آموزان می‌توانند اعزام شوند.

وی تصریح کرد: بنا به ضرورت می‌توان آموزش‌های حضوری انفرادی در مدرسه و با رعایت کامل مفاد پروتکل وزارت بهداشت را پیش بینی کرد.

معاون وزیر در ادامه به بیان راهکارهای ویژه دانش آموزانی که دسترسی به شبکه‌های تلویزیونی، شبکه شاد و فضای مجازی دسترسی دارند پرداخت و گفت: شناسایی این دانش آموزان، تعیین زمان شروع و پایان دروس و تشکیل کلاس‌های مجازی با توجه به ویژگی‌های دانش آموزان با نیازهای ویژه به صورت منعطف و با صلاحدید معلم کلاس از جمله اقدامات ویژه این دانش آموزان می‌باشد.

وی افزود: بارگذاری بسته‌های آموزشی در شبکه شاد و پایگاه اطلاع رسانی مدرسه، ارائه خدمات مشاوره‌ای مجازی به دانش آموزان و والدین و پیش بینی سیستم‌های پاداش برای دانش آموزان و اولیا به منظور ایجاد انگیزه از دیگر فعالیت‌ها است.

وی تصریح کرد: با توجه به ضرورت حضور والدین در فرآیند آموزش غیر حضوری پیش بینی آموزش‌های حداقلی در قالب راهنماهای مصور برای والدین دانش آموزانی که سواد رسانه‌ای چندانی ندارند در پروتکل‌ها و سناریوهای آموزشی، توان بخشی و مشاوره‌ای الزامی است.

معاون وزیر در ادامه گفت: مدیران مدارس نرم افزارهای خاص ارتباطی که تسهیل کننده فرایند ارائه خدمات هستند را شناسایی و به همکاران و والدین معرفی نمائید.