۰ نفر

چند دلیلی که سامانه شاد را اثر پذیر کرد

۸ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۳:۲۱
کد خبر: 434760
چند دلیلی که سامانه شاد را اثر پذیر کرد

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی گفت: مهم‌ترین دلایل استفاده نظام تعلیم و تربیت از شبکه آموزشی دانش‌آموزان(شاد)، نظارت‌پذیری، قابل‌سنجش بودن و امکان مدیریت آن است.

به گزارش اقتصادآنلاین به  نقل از ایسنا، محمدعلی واقعی، روز گذشته 7 اردیبهشت در جمع کارکنان این اداره کل، اظهار کرد: عادلانه بودن آموزش و فراگیری حداکثری، مهیا بودن امکانات، رعایت پروتکل‌های بهداشتی و انعطاف‌پذیری چهار اصل مهم در  طراحی این برنامه‌ به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه از هفتم اسفند برنامه‌ریزی با رسانه ملی آغاز و کلید مدرسه تلویزیونی دهم اسفند زده شد، گفت: آموزش تلویزیونی کمرنگ نشده و تا پایان زمان تحصیل و حتی پررنگ‌تر تداوم دارد و این اقدام با 12 برنامه شروع شد و اکنون 28 برنامه از سه شبکه‌های آموزش، معارف و چهار پخش می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی از طراحی‌های گسترده‌ آموزش و پرورش درباره پخش آموزش دروس شاخه کاردانش خبر داد و بیان کرد: بیش از 1500 تا 1600 برنامه در همه مقاطع تحصیلی و رشته‌ها از طریق تلویزیون تهیه و پخش ‌شده است.

واقعی  با اشاره به پوشش بالای شبکه‌ها در استان، یادآور شد: طبق ارزیابی‌ها حدود 70 درصد دانش‌آموزان پای تلویزیون نشسته‌اند و آموزش‌ها را دنبال کرده‌اند.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل حرکت به سمت سامانه‌های مشخص نظارت‌پذیر همین نقیصه آموزش‌های تلویزیونی بود که نمی‌توانستیم ارزیابی از میزان و نحوه استفاده از این آموزش‌های تلویزیونی داشته باشیم و قابل ‌سنجش و مدیریت نبود.

واقعی با تأکید بر استمرار آموزش تا پایان محتوای درسی، خاطرنشان کرد: آزمون و ارزشیابی زمانی انجام می‌شود که آموزش برای معلم مسجل شده و دانش‌آموز در معرض یادگیری قرارگرفته است، اما ما هنوز در حین آموزش هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه باید از موفقیت دروس ارائه‌ شده یقین حاصل کنیم و آن را ملاک قرار دهیم، تصریح کرد: امتحانات نهایی پایه دوازدهم قطعاً حضوری خواهد بود.

واقعی درباره استفاده و عضویت در شبکه شاد توسط معلمان و دانش‌آموزان، اظهار کرد: در آن سوی دو پلتفرمی که در اختیار آموزش ‌و پرورش قرارگرفته، افراد زبده‌ای از دانشگاه شریف حضور داشتند و در پلتفرم تعاملی آموزش الکترونیکی نیز شرکت همراه اول ورود کرده و هر دو پلتفرم به‌ صورت رایگان ارائه‌ شده است.

وی افزود: همراه اول، پلتفرم شبکه تعاملی را تا 15 سال تضمین کرده است که خدمات پشتیبانی و بروزسانی را انجام دهد، اما ابعاد حقوقی دیگر باید در جای خودش بررسی شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه پلتفرم  شبکه شاد در 15 روزه عینیت یافته است، تصریح کرد: مدل اجرایی شبکه شاد همانند مدرسه بوده و تنها وارد فضای مجازی شده است.

واقعی بیان کرد: در حال حاضر دانش‌آموزان تنها تعامل متنی دارند و این،  یک پیام‌رسان متناظر با ساختار مدرسه است که اطلاعاتش از سناد گرفته‌ شده و موارد امنیتی نیز در طراحی آن رعایت شده است.

وی ادامه داد:  هر نوع رسانه‌ای حکم رسانه مکمل را دارد و در شرایطی تلویزیون جایگزین معلم شده بود؛ اما ماهیت تعاملی نداشت و امکان ادامه به روش قبلی نبود، اما در فضای مجازی امکان تعامل دانش‌آموز با معلم بیشتر برقرار است.

توسعه زیرساخت‌ها برای شرایط بحرانی

مدیرکل آموزش و پرورش خراسان جنوبی با بیان اینکه 50 درصد دانش‌آموزان و 85 درصد معلیمن استان عضو شبکه شاد هستند، یادآور شد:  معلوم نیست شرایط مشابه کرونا را داشته باشیم، اما در خراسان جنوبی در معرض انواع بلایای طبیعی قرار داریم و باید واکنش سریع داشته باشیم.

واقعی خاطرنشان کرد: اکنون آموزش ‌و پرورش در حال تهیه دستورالعملی جدید در فضای بحرانی و توسعه زیرساخت‌ها است.