۰ نفر

هشدار برای موج تازه کرونا

۷ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۲:۳۲
کد خبر: 434449
هشدار برای موج تازه کرونا

افزایش ظرفیت انجام تست کرونا در استان‌ها موجب شناسایی مبتلایان بیشتر و بالا رفتن آمار این بیماری در برخی استان‌ها شد تا به پیش‌بینی و نگرانی جامعه پزشکی برای شیوع دوباره این بیماری در پس رعایت نکردن نکات بهداشتی تحقق بخشد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری،   جمعیت مبتلایان به ویروس کرونا در برخی شهرها طی روزهای اخیر صعودی شده و مهم‌ترین دلیل آن افزایش تست کرونا عنوان می‌شود. هرچند لغو ممنوعیت‌ ترددهای بین‌استانی و افزایش سفرها، بازگشایی اصناف بدون رعایت ضوابط بهداشتی و خیابان‌گردی‌های غیرضروری از سوی شهروندان، عوامل موثر دیگری در این روند صعودی به شمار می‌رود که ممکن است پیک دوم کرونا را در کشور موجب شود. البته افزایش ابتلا هم شامل همه نیست و گفته می‌شود هرمزگان، آذربایجان‌غربی، فارس، سیستان‌و‌بلوچستان، خوزستان، مازندران، گیلان، زنجان و دزفول با افزایش آمار روبه‌رو بوده‌اند. به گفته کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت ایران هم‌اکنون هیچ استانی در وضعیت قرمز قرار ندارد اما وضعیت به هیچ عنوان عادی نیست و فاصله‌گذاری اجتماعی حتماً باید از سوی مردم رعایت شود.

باید با کرونا زندگی کنیم

آمارهای افزایشی ابتلا به کرونا در هرمزگان همزمان با تعطیلی بازار ماهی‌فروشان بندرعباس به عنوان کانون ابتلا در چند روز اخیر موجی از نگرانی را میان مردم رقم زد. رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان در این باره گفت: کسانی که هفته گذشته از بازار ماهی‌فروشان بندرعباس ماهی خریدند، نگران نباشند و ماهی‌های خریداری‌شده قابل استفاده هستند، اما ضرورت دارد که آنها به صورت نیم‌پز مصرف نشود و کاملا پخته شود. حسین فرشیدی با بیان اینکه این بازار برای گندزایی و ضدعفونی به مدت دو هفته تعطیل خواهد بود، عنوان کرد: این تصمیم برای گذراندن دوران دوهفته‌ای قرنطینه برای کسانی که احتمالا مبتلا به این ویروس شده‌اند، در نظر گرفته شده است.

فرشیدی یکی از دلایل افزایش آمار کرونا در استان را بازگشایی اصناف و ترددهای غیرضروری دانست و تاکید کرد: تا زمانی که شهروندان فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنند با این افزایش مواجه خواهیم بود. البته اعلام کرده‌ایم که مهم‌ترین دلیل روند صعودی جمعیت مبتلایان به کرونا افزایش ظرفیت انجام تست در استان است که تا پیش از این حدود 140 تا 200 و اکنون به 300 تا 350 تست رسیده است. این مسئول زمان مورد نظر برای اعلام تست کرونا را 24 ساعت اعلام کرد و افزود: اگر نمونه دچار مشکل نباشد، در همین بازه زمانی مثبت یا منفی بودن فرد اعلام خواهد شد. درباره روند درمانی بستری بیماران هم اگر فرد دچار علائم حاد تنفسی نباشد، توصیه ما حضور در نقاهتگاه‌ها و مراکز تکمیل دوره درمان است که در شهرهای مختلف راه‌اندازی شده است. در صورتی که فرد در منزل، اتاقی مجزا برای گذران دوران قرنطینه داشته باشد، می‌تواند با رعایت مسائل بهداشتی این دوره 14 روزه را در منزل بماند.  رئیس دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان با تاکید بر اینکه اگر شهروندان نکات بهداشتی را رعایت کنند، باز شدن تمامی اصناف ممانعتی ندارد، توصیه کرد: ویروس کرونا ماندگار خواهد بود و مردم باید یاد بگیرند که در کنار این ویروس با رعایت مسائل بهداشتی زندگی کنند. خانواده‌ها باید توجه داشته باشند که جز در موارد ضروری از خانه خارج نشوند و خریدهای روزمره را هم به صورت  فردی انجام دهند. همچنین شخصی که از منزل خارج می‌شود، باید تمام نکات بهداشتی را رعایت کند که مهم‌ترین آنها زدن ماسک در اماکن پرجمعیت و مسقف و رعایت فاصله اجتماعی 1.5 تا 2 متر است. دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان نیز شیوه‌های خودمراقبتی را به مردم آموزش خواهد داد. تعطیلی اصناف راهم نمی‌توان به مدت طولانی ادامه داد و خود کسبه باید نسبت به رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی توجه کافی را داشته باشند.  وی تاکید کرد:  با کمبود ماسک و بازار سیاه آن روبه‌رو نیستیم و ژل و دستکش نیز در مراکز خرید و داروخانه‌ها وجود دارد. این محصولات‌ به تعداد کافی در استان تولید و کمبودها هم با واردات آنها جبران می‌شود. در مبارزه با این بیماری به مرحله‌ای رسیده‌ایم که نیاز است رعایت موارد بهداشتی از سوی خود مردم باشد.

افزایش آمار بیماران سرپایی مبتلا به کرونا

نگرانی‌ها از روند افزایشی ابتلا به کرونا در آذربایجان غربی نیز با انتقادهای هادی بهادری، نماینده ارومیه همراه شد که عنوان کرد: «٨ درصد آمار مرگ و میر روزانه کرونا، متعلق به آذربایجان غربی است و امروز از استان‌های پیشرو در شیوع این بیماری است. تنها جایی که در کشور هنگام جنگ بمباران شیمیایی شد، آذربایجان غربی است و از آنجا که جانبازان شیمیایی استان زیاد هستند، دولت باید توجه ویژه داشته باشد».

در این باره با علی‌احمد آقاپور، رئیس ستاد اطلاع‌رسانی کرونا در آذربایجان غربی گفت‌وگو کردیم و او با رد  ادعاهای مطرح‌شده درباره شرایط نه چندان مناسب استان در ابتلا به کرونا بیان کرد: روند مرگ و میر و بستری بیماران حاد تنفسی ثابت است و افزایشی نیست. تا چندی پیش تنها یک آزمایشگاه در استان وجود داشت و نمونه‌گیری‌ها تنها برای بیماران بستری انجام می‌شد، اما با راه‌اندازی آزمایشگاه دوم نمونه‌های سرپایی نیز مورد تست قرار گرفتند و این مسئله باعث افزایش آمار مبتلایان شده است. آقاپور افزود: البته درباره نمونه‌های گرفته‌شده دو بخش وجود دارد: نمونه‌های مثبت مربوط به بستری‌ها و نمونه‌های مربوط به بیماران سرپایی. نمونه‌های مربوط به بستری و تعداد بیمارانی که فوت کرده‌اند و البته بستری‌های جدید روند کاهشی دارند اما آمار نمونه‌های سرپایی با توجه به افزایش ظرفیت انجام تست در استان که اصطلاحا به آن بیماریابی (شناسایی افرادی که در مراحل اولیه بیماری یا ناقل ویروس هستند) گفته می‌شود، افزایشی است. باید به این نکته توجه داشت که 85 درصد افرادی که این ویروس را دریافت کرده‌اند در بدن‌شان هیچ علائمی ندارند اما باید هرچه سریع‌تر شناسایی شوند تا بتوانیم با رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه، کنترل بیشتری بر عدم شیوع کرونا داشته باشیم.  این مسئول درباره تهدید سلامت جانبازان شیمیایی دوران جنگ در آذربایجان غربی نیز بیان کرد: در سردشت 400 بیمار شیمیایی داریم که از نظر ریوی مشکل دارند، اما از زمان شیوع کرونا امکانات کامل در اختیار آنها قرار گرفته و تا همین لحظه حتی یک نفر از آنها به کرونا مبتلا نشده‌اند. به هیچ وجه ابتلای بیماران شیمیایی استان به کرونا را تایید نمی‌کنیم.

همچنین رئیس ستاد اطلاع‌رسانی کرونا در استان درباره کمبود تجهیزات درمانی‌ اظهار کرد: با پیگیری‌های دانشگاه علوم پزشکی و قرارگاه کرونا 36 دستگاه تنفسی به امکانات درمانی ما اضافه شده است که هم‌اکنون جوابگوی بیماران است اما با توجه به اینکه پیش‌بینی می‌شود از پاییز (مهر تا آبان‌) با شیوع بیماری‌های آنفلوآنزا و تنفسی مواجه شویم باید تمهیداتی برای افزایش این دستگاه‌های تنفسی اندیشیده شود.  وی با تاکید بر اینکه بیمارستان‌های طالقانی، امام خمینی (ره)، مطهری همچنان به بیماران کرونایی خدمات می‌دهند، بیان کرد: انجام آزمایش‌های روزانه از 70 تست برای بیماران بستری به 365 تست برای بیماران بستری و سرپایی رسیده است که هزینه‌های آن چیزی حدود یک میلیون و 500 هزار تومان است و به صورت رایگان انجام می‌شود. همچنین برای کنترل بهتر بیماری افرادی که در تماس نزدیک با بیمار بوده‌اند، از این تست به صورت رایگان بهره‌مند می‌شوند. آقاپور درباره درگیر شدن تنها برخی استان‌ها با آمار افزایشی ابتلا به کرونا  نیز گفت: با توجه به فاصله جغرافیایی آذربایجان غربی با مراکز اولیه آلودگی پیک این بیماری در استان ما با فاصله زمانی دو هفته دیرتر آغاز شد و به همین دلیل در روزهای اخیر این افزایش بیشتر به چشم آمده است.

افزایش سفرها و شیوع دوباره کرونا

غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان نیز هفته گذشته با انتقاد از بی‌احتیاطی اهوازی‌ها و افزایش تعداد بیماران مبتلا به کرونا عنوان کرده «در آبادان و خرمشهر وضعیت چندان مناسب نبود، هرچند با انجام اقدامات مناسب، شرایط در این دو شهر بهتر و کنترل شده اما وضعیت افراد از نظر میزان شیوع ویروس کرونا در اهواز نگران‌کننده است، بنابراین مراقبت و رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی باید مد نظر قرار گیرد». شهرهای شمالی نیز همچنان در معرض شیوع پیک دوم این بیماری هستند. اتفاقی که ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم به آن اشاره کرد و گفت: استان مازندران با توجه به اینکه در اسفند 98 در پیک شیوع قرار داشت، با اقدامات مناسب خوب مدیریت شد. اما این استان همچنان در معرض خطر است و افزایش سفرها موجب شیوع دوباره خواهد شد.

 با توجه به آنچه گفته شد، کرونا همچنان ادامه دارد و نمی‌توان مدعی کمرنگ یا ضعیف شدن آن بود. کارشناسان و متخصصان معتقدند که درباره کرونا هیچ چیز تمام نشده و مردم فکر کنند الان نیمه دوم اسفند است. به گفته آنها کرونا تنها با رعایت اصول بهداشتی، رعایت مقررات طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و ماندن در خانه قابل کنترل است و عدم توجه به این مسائل می‌تواند بسیاری دیگر از شهرهای کشورمان را هم در همین مسیر افزایش ابتلا قرار دهد و دوباره از نظر اپیدمی با پیک دومی مواجه می‌شویم که ممکن است شدیدتر باشد. کشور ما مانند دیگر کشورهای جهان هنوز درگیر کروناست و برای قطع زنجیره انتقال آن، پرهیز از تجمعات و تردد‌های غیر‌ضروری چه شهری و چه بین شهری مهم‌ترین اتفاقی است که می‌تواند از سوی مردم رقم بخورد.