۰ نفر

مروری بر اقدامات انجام شده برای بازگشایی سینماها در دنیا

۳ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۱۷:۲۷
کد خبر: 433557
مروری بر اقدامات انجام شده برای بازگشایی سینماها در دنیا

تجربه کشورهای چین، آمریکا، فرانسه، ایتالیا و انگلستان در بازگشایی سینماها منتشر شد.

به گزارش اقتصادآنلاین، در این تحقیق که توسط دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم معاونت ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی جمع آوری شده آمده است: «شیوع ویروس کرونا در جهان که آن را به یک پاندمی مبدل نموده علاوه بر تاثیرات بهداشتی و مرگ و میر انسانی تاثیر زیادی بر اقتصاد و صنعت و فرهنگ مادی گذاشته است.

بنگاههای اقتصادی و کارخانه‌های زیادی به دلیل مصونیت جامعه تعطیل شده‌اند. کاهش فروش نفت و رکود بازار سهام نیز از جمله عواقب این بیماری است. تاثیرات این ویروس بر همه بخش‌های مختلف باور نکردنی است. یکی از این بخش‌ها، بخش‌های هنری است که متاسفانه به دلیل وخامت بهداشت عمومی و اقتصاد کمتر مورد توجه است؛ اما به زودی عواقب آن دامن گیر جامعه خواهد بود.

بخش‌های هنری در سراسر جهان تعطیل شده‌اند. ایران نیز از این غائله مستثنی نیست. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سوم اسفند ماه 1398 در اطلاعیه‌ای فوری بر اساس توصیه‌های اکید بهداشتی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری و همچنین به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه، تمام برنامه‌های هنری و سینمایی در سراسر کشور را ابتدا به مدت یک هفته و با اوج آن تا اطلاع ثانوی تعطیل کرد.

تاثیرات ویروس بر گالری‌های هنری، موزه‌ها و ...شاید تاثیر کمی داشته باشد؛ اما از آنجا که سینما بر خلاف سایر هنرهای تجسمی یک هنر جمعی است و زنجیره بزرگ هنری و انسانی از تهیه کننده، کارگردان، بازیگران تا غرفه‌داران سالن و...را در خود دارد بیشتر از همه خسارت خواهد دید. تعطیلی سینماها، بسته شدن گیشه‌ها، لغو و یا تعویق جشنواره‌ها در سراسر جهان آن را به یک معضل بزرگ تبدیل کرده است. قراردادهای زیادی لغو شده، تولیدات فیلم سینمایی متوقف شده و خسارت‌های زیادی دیده است. آنچه در ذیل می‌آید اقدامات بعضی از کشورهای دنیا برای بازگشایی مجدد سینما است:

چین:

چین که مرکز شیوع ویروس می‌باشد مدتی است که با کاهش مبتلایان به ویروس، قرنطینه را لغو نموده است. با رفع تهدید ویروس، ابتدا بیش از 500 سینما بازگشایی شد. این سینماها در پنج ایالت جنوبی چین بوده و  تنها 5 درصد از سینماهای چین را شامل می‌شود. در آمد حاصل نیز کمتر از 2000 دلار بوده و در دو استان از این پنج استان که اقدام به بازگشایی کرده بودند، هیچ بلیتی فروخته نشد. فیلم‌هایی نیز که در این مدت اکران شده‌اند باز پخش فیلم‌های محبوب چینی‌ها بوده است. بازگشایی سایر سینماهای چین به تصمیمات استانی بستگی دارد و این کار به صورت پلکانی و آرام صورت می‌گیرد. ضد عفونی کردن سالن‌های نمایش پیش از هر سانس، تب‌سنجی قبل از ورود به سالن، کاهش قیمت بلیت، رعایت فاصله اجتماعی در هنگام خرید بلیت و تماشای فیلم، همچنین اجبار در استفاده از ماسک از جمله اقدامات صورت گرفته می‌باشد. ماه آوریل ( اردیبهشت ماه) سینماها به صورت کلی باز خواهند شد. گیشه سینماهای چین در دو ماه نخست سال نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 2 میلیارد دلار کاهش را نشان می‌دهد.

آمریکا:

سینماها جزو اولین مشاغلی خواهند بود که پس ازا اتمام قرنطینه تحت برنامه ترامپ بازگشایی می‌شوند. دستورالعمل‌های جدید و پیشنهاد برای نحوه و زمان بازگشایی اقتصاد ایالات متحده در زمان همه گیری و اوج کرونا ویروس اعلام شده است. این برنامه شامل یک دوره مرحله‌ای برای بازگشت مخاطب به سینماهاست که بیشتر آن بر عهده خود ایالت‌ها است. طبق دستورالعمل‌هایی که پنجشنبه توسط کاخ سفید منتشر شد ، سینماها می‌توانند در سه مرحله بازگشایی شوند. سینماها به همراه سالن‌‎های تئاتر، رستوران‌ها، ورزشگاه‌ها و کلیساها در برنامه بازگشایی اولیه قرار دارند؛ اما این امر بنا به صلاحدید واعلام آمادگی فرمانداران هر ایالت گذاشته شده است. هر چند برخی از ناظران صنعت نگران این هستند که این طرح ممکن است امید کاذب را افزایش دهد. ایالت‌ها می‌توانند در طی یک دوره چهارده روزه « تحت پروتکل‌های دقیق فاصله اجتماعی» با بازگشایی سه مرحله‌ای سالن‌های بزرگ از جمله سینماها، سالن‌های بزرگ ورزشی اقدام نمایند. بر طبق این پروتکل فاصله هر فرد با دیگری باید حفظ شش پا ( نزدیک به دومتر) را در بر گیرد. فاز اول، اجتماع بیش از ده نفر ممنوع است. در فاز دوم، اجتماع بیش از پنجاه نفر ممنوع خواهد بود و در فاز سوم برگشت به وضعیت عادی اعلام خواهد شد. به منظور اکران فیلم نیز این موارد پیشنهاد شده است؛  از قبیل: اکران فیلم‌های پر فروش گذشته، اکران فیلم‌های جدید کم هزینه، اکران فیلم در ژانر کمدی، اکران فیلم‌هایی که تهیه کنندگان آن انتظار فروش در بازار جهانی ندارند.

فرانسه:

بر طبق اعلام رئیس جمهور فرانسه، ایام قرنطینه این کشور در 11 می (اواسط اردیبهشت ماه) پایان خواهد یافت؛ اما سینماها تا اول مرداد تعطیل باقی خواهند ماند. سینماها  نیز در این تاریخ  با رعایت فاصله گذاری اجتماعی باز خواهند شد. جشنواره‌ها و رویدادهای اصلی با مخاطب گسترده تا اواسط ژوئیه برگزار نمی‌شود.

 ایتالیا:

سینماها و تئاترها در ایتالیا  بر خلاف آمریکا زمان بلندی برای بازگشایی آنها در نظر گرفته شده است. از چهارم می ( 15 اردیبهشت) امکان بازگشایی سینما و مراکز بزرگ وجود دارد ولی با رعایت فاصله اجتماعی،  هر فرد در سالن سینما باید با صندلی فرد دیگر بیش از سه فوت (یک متر) و فاصله سه صندلی از دیگری به منظور پیشگیری از ویروس که فاصله ایمن محسوب می‌شود، قرار می‌گیرد. بنیاد ملی اکران فیلم ایتالیا همچنین اعلام کرده است سینماهای این کشور با 30 درصد ظرفیت به کار خود در این شرایط ادامه خواهند داد. علاوه بر آن جشنواره فیلم خاور دور ایتالیا که با تمرکز بر فیلم‌های آسیایی برگزار می‌شود تاریخ برگزاری خود را تغییر داد. این جشنواره که بیست و دومین دوره خود را برگزار می‌کند قرار بود از ۲۴ آوریل تا ۲ می برگزار شود، اما هم اکنون قرار است از ۲۶ ژوئن - ۴ جولای برگزار شود.

انگلستان:

تعداد زیادی از سینماها در سراسر انگلیس و ایرلند تعطیل شده‌اند. ویروس کرونا کاهش 20 درصدی سهام شرکت‌های زنجیره‌ای سینماهای انگلستان را به دنبال داشته است.

اکران فیلم‌هایی همچون فیلم جدید جیمز باند (No Time to Die) به تعویق افتاده است. هر چند بسیاری از سالن‌های سینما در انگلستان تعطیل شده‌اند؛ اما سالن‌هایی مانند برادوی  با ظرفیت محدود همچنان باز هستند. میزان فروش سینماهای انگلستان در مقایسه با زمان مشابه آن در سال گذشته کاهش 40 درصدی را نشان می‌دهد. اما از دیگر سو پخش فیلم‌هایی همچون «شکار» و «مرد نامریی» زودتر از معمول و استقبال در شبکه‌های کابلی ارائه شده است و امکان اکران آنلاین اجرایی شده است.

پیشنهادهای حمایتی ملی از سینماها در اروپا به دلیل شرایط ایجاد شده:

- ایجاد صندوق های مدیریت بحران ملی.

- ایجاد استراتژی‌های پشتیبانی اختصاصی برای فیلم و سینما.

- به حالت تعلیق در آوردن بازپرداخت وام و ارائه ضمانت‌ نامه‌های بانکی کم یا بدون بهره.

- محافظت از مشاغل و حمایت از معیشت افرادی که در این شرایط کار خود را از دست داده‌اند.

- پرداخت مالیات، پرداخت اجاره، قبض‌های آب و برق و سایر هزینه‌های ثابت برای سینماها به حالت تعلیق درآید.»