۰ نفر

حریرچی: رفتار ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست

۲ اردیبهشت ۱۳۹۹، ۰:۱۳
کد خبر: 433051
حریرچی: رفتار ویروس کرونا قابل پیش بینی نیست

معاون کل وزارت بهداشت گفت: رفتار ویروس کرونا مشخص نیست و نمی توان تاریخی برای کنترل یا پایان آن در نظر گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از مهر، ایرج حریرچی، در گفتگو با «تیتر امشب»، با بیان اینکه هیچ تضمینی برای ادامه منحنی کاهشی ابتلاء به کرونا وجود ندارد، اظهار داشت: در ۱۰ روز اخیر در اکثر استان‌ها شیوع بیماری کووید ۱۹ روند نزولی بوده است.

معاون کل وزارت بهداشت، افزود: نه ما و نه هیچ کشور دیگری نمی‌تواند اعلام کند که بیماری و شیوع کرونا را کنترل کرده است.

وی گفت: برخی می‌گویند اگر یکی دو هفته همه جا را تعطیل کنیم، تکلیف مشخص می‌شود و ویروس کنار گذاشته می‌شود که این اظهارات صحیح نیست. ما رفتار این ویروس را نمی‌شناسیم و اطلاع ما از کرونا حدود چهار ماه است. ما هنوز به مرحله کنترل هم نرسیده‌ایم. برخورد ما با این ویروس باید تهاجمی باشد.

حریرچی با اشاره به دو هدف کاهش ابتلاء و کاهش ضررهای اقتصادی در کشور، افزود: هنر مدیریت کشور بر این است که این دو هدف متفاوت را همسو کند. مردم نباید جو زده شوند و همچنان باید شعار «در خانه بمانیم» را در نظر داشته باشند. اگر ترددها کنترل نشود ممکن است دوباره به حالت گذشته برگردیم.

وی گفت: هدف ما در مقابله با کرونا باید جهانی، رویکرد به صورت ملی و عملکرد باید استانی باشد.

حریرچی با تفکیک بیماران کرونایی که تست آزمایشگاهی آنان مثبت بوده و کسانی که مشکوک به کرونا هستند، افزود: کشور ما به عکس برخی از کشورها آمار رسمی اعلام می‌کنیم.

معاون کل وزارت بهداشت، با بیان اینکه درمان همه بیماران کرونایی رایگان است، گفت: چنانچه تخلفی صورت بگیرد هموطنان با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و اطلاع دهند. علاوه بر این درمان مهاجران تبعه کشور افغانستان نیز رایگان است.

وی گفت: با وجودی که اعلام شده مصرف لیموترش تأثیری در درمان ندارد بازهم قیمت آن افزایش یافته است.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: در برخی از کشورها جریمه‌های ۸۰ تا ۸۰۰ دلاری برای ناقلان ویروس کرونا در نظر گرفته‌اند.

وی ادامه داد: تعدادی اندک از مبتلایان به ویروس کرونا جان همه هموطنان را به خطر می‌اندازند.

حریرچی از غربالگری ۹۲ درصدی هموطنان گفت و افزود: در مرحله دوم غربالگری دوباره با تک تک افراد تماس گرفته می‌شود و وضعیت جسمانی آنان پرسیده می‌شود و این غربالگری ادامه دارد.

وی گفت: مادامی که فاصله ۱.۸ دهم متری را مراعات کنیم نیازی به استفاده از ماسک وجود ندارد.