۰ نفر

زندگی سالخوردگان در ایام کرونا

۳۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۱۹
کد خبر: 432289
زندگی سالخوردگان در ایام کرونا

نگاهی به تأثیر کرونا بر زندگی سالمندان و روش‌هایی که می‌تواند نگرانی و ترس این گروه سنی را کمتر کند.

بگذارید اصل مطلب را همین ابتدای گزارش بگوییم که کرونا، بیماری‌ای نیست که تنها سالمندان را تهدید کند. براساس اعلام وزارت بهداشت، میانگین سنی مبتلایان به این ویروس 50سال است؛ عددی که نشان می‌دهد برخلاف اطلاعات روزهای نخست شیوع بیماری کرونا، این ویروس سن و سال نمی‌شناسند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ اطلاعات نادرستی که سبب بروز نگرانی‌های زیادی میان سالمندان و خانواده‌هایی شد که سالمند در خانه دارند. یدالله ابوالفتحی ممتاز، متخصص سلامت روان سالمندان معتقد است، اطلاعاتی که درباره ویروس کرونا و اثر آن بر سالمندان منتشر شده، با هدف کاهش ترس عمومی از این ویروس بوده که با واقعیت‌ها تطابق چندانی ندارد. او به سالمندان و کسانی که سالمند در خانه دارند توصیه می‌کند دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت و به‌گونه‌ای رفتار کنند که سختی این روزها برای افراد مسن، سخت‌تر نشود.

کاهش ترددها و اعمال برخی محدودیت‌ها باعث شده سالمندان که وابستگی‌ بسیاری به دیگران از نظر عاطفی و اجتماعی دارند با مشکلاتی روبه‌رو شوند. بدون شک سلامت سالمندان به اندازه سایر افراد خانواده دارای اهمیت است و ازاین رو، اعضای خانواده نگرانی بیشتری برای حفظ سلامت والدین سالخورده خود دارند؛ نگرانی‌ای که به رفتارهای افراطی و برخوردهایی منجر می‌شود که می‌تواند سبب آزار سالمندان شود. برخی سالمندان با هم زندگی می‌کنند، برخی تنها هستند و برخی دیگر همراه با فرزندان خود در حال گذران زندگی‌اند. نحوه زندگی هر یک از این گروه‌ها و نحوه برخورد با سالمندان متفاوت است.

مشاور هم باشید 

از قدیم گفته‌اند سالمندان چند پیراهن بیشتر از جوان‌ها پاره کرده‌اند. این ضرب‌المثل به‌معنای تجربه زیاد سالمندان و توانایی بالای آنها برای برطرف کردن مشکلاتی است که جوان‌ها از پس آن بر نمی‌آیند. در شرایط همه‌گیری بیماری، زوجین سالمند باید نقش مشاور را برای خود بازی کنند. زمانی که همسر سالمندتان دچار نگرانی زیادی شده است، باید مانند یک مشاور و نه قاضی پای حرف او بنشینید و با شنیدن حرف‌هایش تلاش کنید استرس و نگرانی‌اش را کم کنید. قرنطینه و گذران طولانی اوقات با همسر سالمند فرصتی است که با مرور خاطرات، عکس‌های قدیمی و دیدن فیلم‌های خاطره انگیز، فضای نگرانی را کمتر و نشاط را جایگزین آن کنید.

حرفتان را به‌خودتان بگویید 

گاهی ممکن است سالمند در خانه تنها زندگی کند و همدمی برای شنیدن نگرانی‌ها و اضطراب‌هایی که او را می‌رنجاند نداشته باشد. در چنین شرایطی، استفاده از روش صندلی خالی یا حرف زدن با خود درآیینه کمک زیادی به تخلیه هیجانات، فشارهای روحی و نگرانی فرد می‌کند. این را بدانید هر چه نگرانی‌ها و حرف‌هایتان را به زبان بیاورید، ترس و نگرانی‌ای که از بیماری و تنهایی دارید هم کمتر می‌شود. حرف زدن همیشه درمان بسیاری از دردهاست و به افزایش تحمل وضعیت فعلی از سوی سالمند کمک می‌کند.

مانع تزریق ترس در خانه شوید 

روزهای قرنطینه و محدودیت برای بیرون رفتن از خانه، توجه سالمندان را به اخبار و رسانه‌ها بیشتر می‌کند. سالمندان علاقه دارند همه اخبار رسانه‌ها را دنبال کنند. اخباری که منتشر می‌شود حاوی پیام‌های استرس زا برای گروه‌های سنی بالاست. سعی کنید اگر در خانه سالمند دارید، با مدیریت درست زمان به‌گونه‌ای رفتار کنید که توجه سالمند به شنیدن اخبار خصوصاً اخبار نگران‌کننده کمتر شود و او دل‌مشغولی‌های دیگری برای گذران فراغت خود داشته باشد و شنیدن اخبار اولویتش قرار نگیرد. با این روش از پمپاژ اخباری که در بسیاری از موارد سالمندان را نگران می‌کند جلوگیری کرده‌اید.

اطلاعات سالمندان را اصلاح کنید

وقتی خبرهای ترسناک از ابتلای سالمندان و فوت آنها بر اثر بیماری کرونا منتشر می‌شود، سالمندی که در معرض چنین اخباری است دچار ترس شده و این ترس می‌تواند سیستم ایمنی بدن او را ضعیف کند و امکان بیمار شدنش را افزایش دهد. در چنین شرایطی، تلاش کنید اطلاعات عمدتاً اشتباهی که از منابع مختلف منتشر می‌شود را با ارائه اخبار دقیق‌تر از منابع معتبر اصلاح کنید. اصلاح اطلاعات نادرست، به کاهش ترس سالمند از بیماری یا امکان ابتلا به آن کمک می‌کند.

زندگی عادی با رعایت بهداشت فردی

همانطور که گفته شد، هیچ گروه سنی‌ای مصون از بیماری کرونا نیست؛ هم جوان‌ها و هم افراد سالخورده به بیماری مبتلا می‌شوند. مهم این است که افراد زندگی خود را مانند گذشته و این بار با رعایت الگوهای بهداشتی ادامه دهند و خودمراقبتی بیشتری در مقابل بیماری داشته باشند. تجربه نشان داده است، با افزایش سن سالمندان توجه بیشتری به موضوع سلامت خود می‌کنند. آنها همواره داروهای مصرفی خود را به همراه دارند و می‌دانند باید چه تغذیه‌ای داشته باشند تا سلامتشان به خطر نیفتد. بنابراین، سالمندان می‌توانند زندگی عادی خود را داشته باشند. رعایت الگوهای بهداشتی به همان اندازه که برای جوان‌ها تأکید می‌شود، برای سالخوردگان هم الزامی است.

به سالمند امر و نهی نکنید 

امر و نهی به سالمند در شرایط فعلی می‌تواند به او اضطراب وارد کند. فرد نهی‌کننده معمولاً به دنبال کاهش استرس خود است و این استرس را با این کار به سالمند منتقل می‌کند. برای همراه کردن سالمند به رعایت قوانین بهداشتی نیاز به گفتن اینکه دست‌تان را بشویید نیست بلکه، با شستن دست‌های خود به شکل غیرمستقیم به سالمند یادآوری می‌کنید که باید برای حفظ سلامتی‌اش دست‌هایش را بشوید. این نکته را درنظر بگیرید که امر کردن به سالمند برای انجام کاری می‌تواند به ایجاد تنش، لجبازی و حتی خودداری از رعایت موضوع از سوی سالمند بینجامد و مشکلات را بیشتر کند.

مشارکت سالمند را بالا ببرید 

بی‌تحرکی در خانه، کاهش تعاملات اجتماعی سالمند با گروه همسالان و بی‌خبری از احوال دوستان می‌تواند به فرورفتگی فرد سالخورده در خود منجر شود. چنین موضوعی می‌تواند عامل بروز بیماری‌های ثانویه در فرد شود. پیشنهاد می‌شود فعالیت‌های بدنی سالمند در خانه تقویت شود. برای این کار، از بچه‌ها کمک بگیرید. با طراحی بازی - ورزش در خانه، سالمند را به مشارکت کردن در چنین بازی‌هایی ترغیب کنید. اجرای چنین ترفندهایی می‌تواند به ایجاد نشاط، کاهش ایجاد افکار ناخوشایند و بهبود شرایط زندگی فرد سالخورده کمک کند.

گفت‌وگو با خود

استفاده از روش صندلی خالی یا حرف‌زدن با خود درآیینه کمک زیادی به تخلیه هیجانات، فشارهای روحی و نگرانی فرد می‌کند. این را بدانید هر چه نگرانی‌ها و حرف‌هایتان را به زبان بیاورید، ترس و نگرانی‌ای که از بیماری و تنهایی دارید هم کمتر می‌شود

اخبار نگران‌کننده ممنوع

سعی کنید اگر در خانه سالمند دارید، با‌مدیریت درست زمان به‌گونه‌ای رفتار کنید که توجه سالمند به شنیدن اخبار خصوصاً اخبار نگران‌کننده کمتر شود و او دل‌مشغولی‌های دیگری برای گذران فراغت خود داشته باشد و شنیدن اخبار اولویتش قرار نگیرد