۰ نفر

ویروس‌زدایی از زباله‌های کرونایی در شمال کشور

۲۷ فروردین ۱۳۹۹، ۱۰:۵۲
کد خبر: 431529
ویروس‌زدایی از زباله‌های کرونایی در شمال کشور

ترکیب زباله‌های بیمارستانی و حتی شهری و خانگی با بحران کرونا تغییر کرده و خیلی ساده اگر خواسته باشیم بگوییم، زباله‌ها هم کرونایی شده‌اند. با توجه به آلوده بودن زباله‌هایی چون ماسک، دستکش، گان، کفش‌پوش و... به ویروس، امحای این زباله‌ها در شرایط بی‌خطر و ویروس‌زدایی آنها از اهمیت زیادی برخوردار است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، کرونا باعث شده حجم زباله‌ها هم در بعد شهری و استانی افزایش پیدا کند. بر اساس آمارهای منتشر شده در استان گیلان که در یک ماه گذشته درگیر اوج بحران کرونا بوده در مرکز استان حدود 100 تن در روز به حجم زباله‌ها اضافه شده است.  تولید زباله‌های بیمارستانی در ایام عادی در کل استان گیلان روزانه 10تن بوده اما در بحران کرونا  فقط در شهر رشت حجم زباله‌ها روزانه به 5 تن رسیده است. این افزایش ناگهانی تولید زباله که بیشترهم زباله‌های بیمارستانی هستند علاوه بر ایجاد چالشی اساسی  برای محیط‌زیست، نگرانی درباره بیماری‌زا بودن زباله‌ها را نیز به همراه داشته است. اما  مسئولان  گیلان می‌گویند زباله‌های بیمارستانی قبل از دفن بی‌خطر شده و بعد در محلی جداگانه دفن می‌شوند، پس مردم نگران این موضوع نباشند و به جای آن ماسک‌ها، دستکش‌ها و دستمال‌های مصرف شده خود را که احتمال آلودگی دارند در خیابان‌ها رها نکنند .

پسماندهای بیمارستانی کرونایی نیستند

«احسان الله شکری»  معاون  نظارت و پایش  اداره کل محیط زیست استان گیلان  از تجهیز تمام بیمارستان‌های استان به سیستم بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی خبر داد و اظهار داشت: از روزهای ابتدایی شروع بیماری کرونا با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی و شهرداری استان برای جلوگیری از انتشار بیماری، نظارت کاملی بر تمام مراحل دفع زباله‌های عفونی بیمارستان‌ها در دستور کار قرار گرفته است. خوشبختانه از سال گذشته در تمام بیمارستان‌های استان زباله‌های عفونی قبل ازخروج در دستگاه‌های مخصوص هیدروکلاو (بی‌خطرساز) شده و به زباله عادی تبدیل می‌شوند.

وی ادامه داد: ما در زمینه  انتشار ویروس کرونا از طریق پسماندهای بیمارستانی نگرانی نداریم اما جانب احتیاط را رعایت کرده‌ایم و با هماهنگی شهرداری رشت تمام زباله‌های بیمارستانی این شهرستان با ماشین‌های جداگانه که قابل شست‌وشو هستند به مراکز دفن پسماند منتقل می‌شوند. حتی درمرکز دفن سراوان به عنوان بزرگترین مرکز دفن زباله استان قسمت‌های جداگانه‌ای برای دفن زباله‌های عفونی مشخص شده و برای اطمینان بیشتر بعد از دفن روی آنها آهک ریخته می‌شود.

شکری با اشاره به کمبود امکانات در بیشتر شهرستان‌ها افزود: درست است تمام زباله‌های بیمارستانی بی‌خطر می‌شوند  اما 26 مرکز دفن زباله در استان وجود دارد که اما امکان دفن جداگانه این زباله‌ها در تمام این مراکز وجود ندارد و اغلب زباله‌های معمولی و زباله‌های بیمارستانی بی‌خطر شده با هم  دفن می‌شوند. البته فراموش نکنید که مراجعه افراد مبتلا به کرونا به بیمارستان‌های شهرستان‌ها اندک بوده و بیمارستان رازی رشت مرکز اصلی پذیرش این بیماران است که زباله‌های آن به روشی که گفته شد دفن می‌شود پس نباید در این خصوص نگرانی وجود داشته باشد.

معاون نظارت و پایش اداره کل محیط زیست گیلان همچنین به فعالیت دومرکز خصوصی بی‌خطرسازی زباله در استان اشاره کرد و گفت:  اگر سیستم بی‌خطرسازی بیمارستانی خراب شده باشد  پسماندهای روزانه‌اش به این مراکز منتقل می‌شوند. همچنین زباله‌های مراکز درمانی کوچک و درمانگاه‌ها نیز توسط این دو مرکز جمع‌آوری و بی‌خطرسازی می شود .  شکری با بیان اینکه در ایام اوج کرونا تنها در رشت روزانه پنج تن پسماند بیمارستانی تولید شده است، افزود:  تولید این هجم از زباله بیمارستانی آن هم در یک شهرستان در حالی بوده که در ایام عادی این میزان در کل استان 10تن بوده است.  البته در نظر داشته باشید که به علت حساسیت موضوع تمام زباله بیمارستان‌ها، حتی زباله‌های معمولی نیز به شکل پسماندهای عفونی جمع‌آوری و فرآیند بی‌خطرسازی روی آنها انجام شده است که این موضوع  در کنار اوج یکباره کرونا و افزایش مراجعه‌کنندگان به مراکز درمانی اصلی‌ترین دلیل افزایش حجم زباله‌ها بوده است.

وی درخصوص فیلم منتشر شده از تخلیه زباله‌های بیمارستانی استان در فضای مجازی توضیح داد: بعد از بررسی‌های انجام شده مشخص شد این فیلم مربوط  به شهر«رودبنه» لاهیجان بوده که تعدادی از کارگران  به همراه زباله‌های ساختمانی مقداری زباله بیمارستانی نیز در مکانی تخلیه کرده‌اند. پس از اطمینان از موضوع به سرعت این زباله‌ها جمع‌آوری و شهردار منطقه به مراجع قضایی معرفی شد و مورد پیگیرد قانونی قرار گرفت.

 معاون نظارت و پایش  اداره کل محیط زیست گیلان در خصوص تصفیه فاضلاب‌های بیمارستانی نیز اظهار داشت : تمام بیمارستان‌های رشت از جمله بیمارستان رازی از سال گذشته به  تصفیه‌خانه فاضلاب مجهر شده‌اند و تمام فاضلاب خروجی آنها تصفیه می‌شود.  در دهه‌های گذشته ۱۵ بیمارستان با قدمت بالای ۴۵ سال در استان وجود داشت که فاقد سیستم تصفیه فاضلاب بودند با پیگیری‌های انجام شده، علوم پزشکی استان متعهد شد تا پایان سال ۹۶ تمام بیمارستان‌های استان را به سیستم تصفیه فاضلاب مجهز کند اما به علت پاره‌ای از مشکلات این امر موکول به پایان سال ۹۸ شد و به غیراز دو بیمارستان کوچک تمام بیمارستان‌های استان به سیستم فاضلاب مجهز هستند. حتی برای اطمینان بیشتر اداره آب و فاضلاب استان نمونه‌ای از فاضلاب‌های بیمارستانی را برای آزمایش به تهران ارسال کرده که هنوز جواب آن آماده نشده است.

 وی به زباله‌های رها شده  از جمله دستکش و ماسک‌ها در سطح شهر نیز اشاره کرد و گفت: از روزهای ابتدای شروع بیماری کرونا در کشور سازمان حفاظت‌محیط زیست با صدور دستورالعملی شهرداری‌ها را موظف به نصب سطل‌های پدال‌دار در اماکن عمومی کرد تا شهروندان با کمترین تماس زباله‌های خود را در این سطل‌ها بیندازند اما متأسفانه برخی افراد توجهی به این موضوع ندارند.

از سوی دیگر در برخی موارد دیده شده افراد مبتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند و در خانه می‌مانند، از این رو امکان آلودگی زباله‌های شهری از طریق این افراد وجود دارد. امکانات ما در استان محدود است  و در حال حاضر نمی‌توانیم تمام زباله‌های شهری  را نیز بی‌خطر کنیم، پس مردم نیز باید در این زمینه ما را یاری کنند.

 دفن اصولی و بهداشتی زباله‌های عفونی

«ارسلان سالاری» رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان نیز در این زمینه اظهار داشت: در بحران کرونا  شهرداری رشت همکاری مناسبی داشته و  با تلاش فراوان تمام مراحل دفن زباله‌های بیمارستانی را با رعایت اصول بهداشتی انجام داده است.  البته با  توجه به اینکه از ابتدای شیوع ویروس کرونا و قرنطینه بخشی از بیماران در منازل، زباله‌های شهری نیز جزو زباله‌های عفونی محسوب می‌شوند از شهردار رشت می‌خواهم زمینه‌ای را فراهم کند تا امحای زباله‌های شهری نیز طبق روال زباله‌های عفونی  انجام شود.

سالاری ادامه داد: وجه تمایز ویروس کرونا در قدرت و سرعت اپیدمی آن است و در شرایط کنونی که همه مراکز درمانی با بیماران مبتلا به این ویروس در ارتباط بوده و بخش قابل توجهی از شهروندان نیز در منازل خود در حال درمان یا گذراندن دوره نقاهت خود هستند، متولیان امر باید بیش از همیشه جهت جمع‌آوری و امحای زباله‌های شهری مقررات دفع زباله عفونی را مدنظر قرار دهند. البته مردم نیز باید همکاری لازم در این زمینه را داشته باشند و با تفکیک زباله‌ها بویژه زباله‌های بیماران کرونایی بستری شده در خانه  ما را در این امر یاری کنند. وی با تأکید بر اینکه پسماندهای بیمارستانی پس از بی‌خطرسازی توسط تجهیزات استاندارد سازمان پسماند حمل وهمراه با آب آهک دفن می‌شوند، افزود: علوم پزشکی بر تمامی مراحل تولید، بی‌خطرسازی و امحا نظارت داشته تا این پسماندها به طور استاندارد و با رعایت تمامی اصول ایمنی و بهداشتی دفن شوند.