۰ نفر

بازگشت به سرکار بدون ماسک و دستکش

۲۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۳:۳۱
کد خبر: 430997
بازگشت به سرکار بدون ماسک و دستکش

در شرایطی که قرار است کسب‌وکارها به‌تدریج کرکره‌های خود را بالا ببرند، هنوز ماسک و دستکش در بازار کمیاب است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ به مردم می‌گویند: «از وزارت بهداشت بپرسید». از میان تمام افرادی که روزانه به داروخانه‌ها مراجعه می‌کنند و ماسک و دستکش می‌خواهند و این جمله را از داروخانه‌دارها می‌شنوند، بعید است کسی پیدا شود و واقعا از وزارت بهداشت بپرسد که چرا داروخانه‌ها ماسک و دستکش ندارند. حتی اگر تماس هم بگیرند بعید است کسی پاسخگو باشد.

سر وزارت بهداشت این روزها خیلی شلوغ است و مردم مانده‌اند با سؤالاتی که هیچ مرجعی پاسخگوی آنها نیست. ستاد ملی مدیریت کرونا، فهرست مشاغل پرخطر را، با هماهنگی اتاق اصناف و وزارت بهداشت، اعلام کرده، حالا بسیاری از مشاغل برای آغاز فعالیت مجوز گرفته‌اند. البته حتی پیش از اعلام این فهرست هم بسیاری از مردم با توجه به سختی‌های معیشت، تصمیم به بازگشت به سر کارهایشان گرفته بودند. بعد از پایان تعطیلات عید نوروز، خیابان‌های شهرها شلوغ و بعضا پرترافیک شده و بسیاری به سر کارهای خود برگشته‌اند، درحالی‌که کرونا در تمام شهرها و استان‌ها همچنان افراد را مبتلا می‌کند و قربانی می‌گیرد. سیاست یک بام و دوهوایی که از یک سو مردم را به ماندن در خانه‌ها و ادامه قرنطینه تشویق می‌کند و از سوی دیگر برای بازگشایی بسیاری از مراکز اداری و غیراداری مجوز صادر کرده و تدبیر مؤثری هم برای تامین معاش قرنطینه شده‌ها ندارد، مردم را به خیابان‌ها کشانده، اما با این حال اقلام محافظتی و بهداشتی مثل ماسک و دستکش کمیاب و گران است و به دشواری می‌توان آنها را تهیه کرد.

افزایش ظرفیت تولید ماسک 

دبیر ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: بخشی از ماسک مورد نیاز از طریق واردات در حال تامین است، اما در توزیع این محصول به‌خصوص ماسک جراحی و N95 اولویت با بیمارستان‌ها و مراکز درمانی است. جمشید گلپور از افزایش ظرفیت تولید ماسک خبر می‌دهد و اضافه می‌کند: برای تامین ماسک مورد نیاز مصارف عام، ظرفیت‌های جدید تولید ماسک 3لایه در تشکل‌های صنفی فعال شده و با این روند میزان تولید ماسک از 400هزار عدد به یک میلیون عدد رسیده و این رقم ظرف یک هفته آینده به 2میلیون عدد افزایش خواهد یافت. این وعده‌ای است که وزیر صنعت نیز هفته گذشته ارائه داده بود. رضا رحمانی در حاشیه نمایشگاه دستاورد‌های شرکت‌های دانش بنیان در حوزه پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا گفت: در روز‌های آینده با راه‌اندازی دستگا‌ه‌های جدید، تولید ماسک افزایش پیدا می‌کند و دیگر نیاز به واردات آن نخواهیم داشت. وزیر در ادامه اما گفته بود فقط در چند روز نخست که درخواست‌ها برای اقلام بهداشتی یکباره چندین برابر شد، کمبود‌هایی وجود داشت و به سرعت برطرف شد؛ ادعایی که با تجربه مردم در مدت یک‌ماه و نیم گذشته از شیوع کووید19در کشور، بسیار متفاوت است.

تأمین نیاز داروخانه‌ها با ظرفیت‌های خارج از شبکه

درباره دستکش و گان هم دبیر ستاد مقابله با کرونا از افزایش تولید خبر می‌دهد؛ افزایش تولیدی که البته معلوم نیست چیزی از آن به مردم می‌رسد یا خیر. به گفته گلپور، میزان تولید لباس یکسره ضدعفونی مورد نیاز کادر درمانی در داخل کشور افزایش یافته و با رشد بیشتر تولید در آینده نزدیک واردات این اقلام نیز متوقف می‌شود، اما باید توجه داشت که با وجود نیاز روزانه بالا به انواع ماسک و دستکش، در تامین اینگونه اقلام اولویت با مراکز درمانی است. دبیر ستاد مقابله با کرونا، وزارت صنعت تأکید می‌کند هنوز بحثی برای عرضه این محصولات درداروخانه‌ها مطرح نیست؛ اما با وجود این برخی انواع ماسک و دستکش را که توسط برخی ظرفیت‌های خارج از شبکه، تولید و تامین می‌شود در فروشگاه‌ها و داروخانه‌ها نیزعرضه می‌شود. به گفته گلپور، وزارت صنعت وظیفه لجستیک و تامین اقلام کرونایی مورد نیاز بازار را بر عهده دارد و در زمینه برخی اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا مانند مواد ضدعفونی کننده، صفر تا صد مراحل تامین، توزیع و نظارت بر بازار با ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت است. با این روند به‌نظر می‌رسد تا یکی، دو هفته آینده مشکل تامین اقلام مورد نیاز بازار حل شود.

افزایش 5برابری قیمت دستکش

از زمان آغاز شیوع کرونا در کشور و افزایش تقاضا برای ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده، در کنار تولیدکننده‌های روتین، بسیاری از صنایع و اصناف دیگر نیز خطوط تولید خود را به تولید این اقلام تغییر دادند و بخش زیادی نیز با واردات تامین شد، اما با این حال مردم همچنان برای خرید ماسک، ژل و دستکش با سختی مواجه‌اند و این اقلام را یا پیدا نمی‌کنند یا اگر پیدا کنند ناچارند بهای بسیار بالایی برای آن بپردازند. قیمت انواع دستکش در این مدت 4تا 5برابر شده و هر بسته 200عددی آن از 28تا 30هزار تومان به 120تا 160هزار تومان رسیده است. حتی دستکش‌های معروف به کیسه فریزری هم که پیش از شیوع کرونا بسته‌ای 3هزار تومان فروخته می‌شد، امروز کمتر از 15هزار تومان پیدا نمی‌شود. البته کمبود دستکش با همه‌گیری کووید-19در دنیا به مشکلی جهانی تبدیل شده و ایران تنها کشوری نیست که با آن درگیر است. در تمام دنیا ظرفیت بسیاری از صنایع غیرمرتبط به تولید ماسک و گان و دستکش اختصاص یافته تا با تامین این اقلام ضریب انتقال بیماری کاهش یابد، اما کمبود همچنان پابرجاست. با این حال وزیر صنعت، معدن و تجارت در گفت‌وگو با رسانه‌ها مشکل اصلی در این حوزه را متوجه بخش توزیع دانسته است. رحمانی هفته پیش در زمینه کمبود اقلام محافظتی در برابر کرونا گفت: برخی کارخانه‌ها تغییر خط تولید داده و مشغول تولید ماسک و دستکش و مواد ضد‌عفونی‌کننده هستند. این نشان می‌دهد که ما از نظر تولید مشکل نداریم و مسئله در شبکه توزیع است. باید نظارت‌های لازم صورت گیرد، کما اینکه در روزهای اخیر هماهنگی‌های بیشتری برای این موضوع ایجاد شده است. انتظار می‌رود که با استفاده از ظرفیت‌های تولیدی کشور و هم‌افزایی بین دستگاه‌های مختلف مشکل کمبود مواد ضدعفونی کننده، دستکش و تجهیزات مورد نیاز رفع شود. در بحث تولید ماسک به‌علت تقاضای بسیار زیاد هنوز کمبود‌هایی داریم، اما تا چند روز آینده با نصب دستگاه‌های جدید به آن عدد وزارت بهداشت خواهیم رسید و با بهره برداری، دیگر نیاز به واردات نخواهیم داشت.

دغدغه‌های ادامه‌دار

در شرایطی که سیاست‌های پیشگیرانه در کل کشورهای درگیر با کرونا مبتنی بر قرنطینه خانگی و تامین مایحتاج مردم برای جلوگیری از خروج آنها از خانه تدوین شده، در ایران با وجود ادامه موج بیماری با تصمیم ستاد ملی کرونا، کارکنان بسیاری از مشاغل که عنوان «کم‌ریسک» گرفته‌اند از 23فروردین به سرکارهای خود بازگشته‌اند. بازگشایی کسب وکارها و تأکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی در حالی صورت گرفته که تامین تجهیزات اولیه برای اجرای این پروتکل‌ها و پیشگیری از گسترش بیماری، همچنان مهم‌ترین دغدغه شهروندان است.

 برای تامین ماده ضدعفونی‌کننده مشکل نداریم

دبیر ستاد مقابله با کرونا در وزارت صنعت آماری در زمینه تولید دستکش ارائه نمی‌دهد، اما درباره مواد ضدعفونی‌کننده خبرهای خوبی دارد. گلپور می‌گوید: آمار دقیقی در زمینه میزان تولید و نیاز بازار به انواع دستکش نداریم اما با درخواست وزارت بهداشت، وزارت صنعت به بازار محصولات ضدعفونی‌کننده ورود کرده و با تامین الکل مورد نیاز، کارخانه‌ها و رشد تولید و عرضه مواد ضدعفونی اکنون در بازار اشباع شده است. او می‌افزاید: اکنون 22شرکت به تولید مواد ضدعفونی مشغول هستند که نظارت بر تولید آنها برعهده وزارت صنعت است. همچنین با رشد تولید و بهبود شرایط تامین الکل و عرضه آن در سطح داروخانه‌ها، اکنون وضعیت عرضه الکل نیز بهتر شده است.