۰ نفر

بازگشت محتاطانه به زندگی

۲۴ فروردین ۱۳۹۹، ۱۷:۱۷
کد خبر: 430758
بازگشت محتاطانه به زندگی

سی.ان.ان در گزارشی نوشت اخیرا مطالعه‌ای صورت گرفته که نتیجه آن در مجله پزشکی «لنسِت» منتشر شده است. این تحقیق می‌گوید تا زمانی که واکسنی برای این بیماری پیدا نشده، قرنطینه جهانی نباید به ‌طور کامل برداشته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند،  مردم در جمهوری چک می‌توانند به مغازه بروند، تنیس بازی کنند یا حتی برای شنا به استخر بروند. اتریش در حال برنامه‌ریزی برای بازگشایی مغازه‌های کوچک است. اگر شرایط ثابت بماند، دانمارک و نروژ تا هفته آینده مدارس و مهدکودک‌ها را باز می‌کند.

اینها اولین کشورهایی هستند که احساس کرده‌اند می‌توانند محدودیت‌های روزانه را بردارند و کشور را به حالت سابق دربیاورند. دیگران چشم به این کشورها دوخته‌اند تا ببینند چگونه می‌توان در این شرایط سخت اقتصادی و اجتماعی به دنبال راه خروج از قرنطینه باشند. برخی مانند دکتر پیتر دروباک، متخصص بهداشت جهانی در مدرسه کسب‌وکار ساید آکسفورد، معتقد است که این کشورها نمونه‌های مهم و امیدوارکننده‌ای برای غرب هستند و دیگران هم باید نحوه صحیح خروج ایمن از قرنطینه و تعطیلی را بیاموزند. برخی هم مانند دکتر هانس کلوگه، مدیر منطقه‌ای سازمان بهداشت جهانی در اروپا هشدار می‌دهد که اوضاع اروپا بسیار نگران‌کننده است و حالا وقت کم‌کردن محدودیت‌ها نیست.

سی.ان.ان در گزارشی نوشت اخیرا مطالعه‌ای صورت گرفته که نتیجه آن در مجله پزشکی «لنسِت» منتشر شده است. این تحقیق می‌گوید تا زمانی که واکسنی برای این بیماری پیدا نشده، قرنطینه جهانی نباید به ‌طور کامل برداشته شود. کشورهایی که تصمیم گرفته‌اند تا به شرایط عادی بازگردند، همگی کشورهایی هستند که پیش از سایر کشورهای اروپایی قرنطینه و تعطیلی شهرها را آغاز کردند، اقداماتی را برای فاصله‌گذاری اجتماعی انجام دادند و به‌سرعت انجام تست از جمعیت گسترده‌ای را آغاز کردند. اینها کشورهایی هستند که آمار مرگ‌های وابسته به کرونا در آنها ده‌ها یا صدها نفر است و برخلاف سایر کشورهای اروپایی به هزاران نفر نمی‌رسد.

دانمارک روی طناب، گام برمی‌دارد

دولت دانمارک اعلام کرده که اگر تعداد مبتلایان ثابت بماند تا حدود ٤ روز دیگر کودکان به مدارس و مهدکودک‌ها می‌روند. با این حال به نظر می‌رسد که زندگی در این کشور هنوز شبیه به زندگی طبیعی نیست. دولت می‌گوید بسیاری از محدودیت‌ها احتمالا سر جای خود باقی خواهد ماند. محدودیت تجمع بیش از ١٠ نفر تا ماه آینده باقی خواهد ماند و کلیساها، سینماها و مراکز خرید نیز بسته خواهد بود.

رویترز گزارش داده، مته فردریکسن، نخست‌وزیر دانمارک، اعلام کرده که هیچ‌ یک از فستیوال‌ها تا ماه آگوست برگزار نخواهد شد و مرزهای این کشور فعلا بسته خواهد ماند. او روز دوشنبه در  کنفرانسی خبری گفت: «احتمالا شرایط ما چیزی شبیه راه رفتن بر روی یک طناب خواهد بود. اگر سر جای خودمان بمانیم، ممکن است سقوط کنیم و اگر هم خیلی تند حرکت کنیم، اتفاق بدی خواهد افتاد. بنابراین باید قدم به قدم و با احتیاط حرکت کنیم.»

دانمارک جزو اولین کشورهای اروپایی بود که به‌سرعت مرزهایش را در سیزدهم مارس (بیست‌وسوم اسفند) بست.  در همان هفته مدارس، کافه‌ها و فروشگاه‌ها نیز تعطیل شدند و تجمع بیش از ١٠ نفر نیز ممنوع شد. تاکنون ٢٤٧ نفر جان خود را از دست داده‌اند و کمتر از ٦‌هزار نفر در این کشور مبتلا شده‌اند. نخست‌وزیر این کشور می‌گوید: «تنها چیزی که مانع از سرنوشت تراژیک و مشابه ایتالیا و آمریکا برای ما شد، این بود که ما خیلی سریع عمل کردیم.»

بازگشایی مجدد مغازه‌ها در چک

جمهوری چک نیز پس از اعلام وضع اضطراری در بیست‌ودوم اسفند آرام آرام به سمت اِعمال محدودیت‌هایی روی سفر، ممنوعیت گردهمایی‌های بزرگ و بستن کسب‌وکارهای غیرضروری حرکت کرد. مقامات این کشور برخلاف سایر کشورهای اروپایی، از بیست‌ونهم اسفند پوشیدن ماسک یا پوشاندن صورت با شال را در بیرون از خانه برای جمعیت حدودا ١١‌میلیون نفری کشور اجباری کرد.

به نظر می‌رسد که جمهوری چک حالا نتیجه این اقدامات سختگیرانه‌اش را می‌بیند. تاکنون ١٢٣ نفر جان خود را به خاطر ویروس از دست داده و حدود ٥‌هزار و ٧٠٠ نفر نیز تعداد کل مبتلایان است. دولت حالا اعلام کرده که از این هفته برخی از محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد. از روز سه‌شنبه مردم مجاز خواهند بود که بدون ماسک اما تنها در پارک‌ها ورزش کنند. برخی از مغازه‌ها مثل دوچرخه‌فروشی‌ها و تعمیرات دوچرخه از روز پنجشنبه می‌توانند باز شوند. برخی از تسهیلات و مکان‌های ورزشی بیرون از خانه نیز بازگشایی می‌شوند اما در حد محدود و با این اجازه که بیش از دو نفر زیر یک سقف نمانند.

دولت همچنین اعلام کرده که از دو روز دیگر سفرهای ضروری به خارج از جمهوری چک امکان‌پذیر خواهد بود. ورزشکاران امیدوارند که رقابت‌های بین‌المللی در‌سال جاری آغاز شود. خصوصا پس از آنکه رقابت‌های المپیک به‌سال ٢٠٢١ موکول شد.

رویکرد قدم به قدم اتریش

اتریش، کشوری که ورزش‌های زمستانی معروفی دارد حالا رویکرد متفاوتی نسبت به سایر کشورهای اروپایی گرفته و به دنبال کم کردن محدودیت‌هاست. سباستین کورتس، صدراعظم اتریش این هفته اعلام کرد که کشورش خود را برای خیز دوباره پس از جشن عید پاک آماده می‌کند. به این صورت که برخی از فروشگاه‌های کوچک، لوازم سخت‌افزاری و گل‌فروشی‌ها را بیست‌وششم فروردین بازگشایی خواهد کرد. با این حال هنوز قانون پوشیدن ماسک در سوپرمارکت‌ها و مکان‌های عمومی اجباری است.

از روز اول ماه می (دوازدهم اردیبهشت) همه مغازه‌ها و آرایشگاه‌ها باز خواهد شد. همچنین رستوران‌ها و هتل‌ها نیز از اواسط ماه می به صورت تدریجی بازخواهد شد. کورتس گفته، اینها «تحت شرایط شدید امنیتی» اتفاق خواهد افتاد. با این حال او تأکید کرد که خطر ویروس کرونا هنوز تمام نشده و ممکن است شرایط مانند سنگاپور شود که شاهد موج دوم بیماری در شهرهای خود بود: «کسانی که فکر می‌کنند شرایط تحت کنترل است، در اشتباهند.» دولت در پایان ماه آوریل تصمیم خواهد گرفت که آیا از اواسط ماه می تحصیل در خانه‌ها را تمدید کند و تا پایان ماه ژوئن این روند را ادامه دهد یا نه. صدراعظم اتریش گفته است:   «هدف ما این است که به صورت گام به گام این بیماری را از بین ببریم.» در اتریش تاکنون ٣٣٧ نفر جان خود را به خاطر ویروس از دست داده و حدود ١٤‌هزار و ٧٠٠ نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.

خوش‌بینی محتاطانه نروژ

نروژ باز هم طبق معمول رویکرد متفاوتی اتخاذ کرده و بازگشایی مدارس را در اولویت خود قرار داده است. اِرنا زالبرگ، نخست‌وزیر این کشور اعلام کرده که از بیستم آوریل (اول اردیبهشت) محدودیت‌ها کم‌کم برداشته می‌شود و مهدکودک‌ها و مدارس در پایه‌های اول تا چهارم از یک هفته پس از آن باز خواهد شد.زالبرگ می‌گوید: «آرزوی ما این است که همه دانش‌آموزان در همه مقاطع پیش از تابستان به مدارس بازگردند.» دولت معتقد است آمارها نشان می‌دهد که می‌توان با یک «خوش‌بینی محتاطانه» گام برداشت. میزان ابتلا در این کشور تقریبا ثابت مانده است. نخست‌وزیر نروژ می‌گوید: «ما با همکاری یکدیگر موفق شدیم ویروس را تحت کنترل دربیاوریم و می‌توانیم کم‌کم محدودیت‌ها را برداریم. ما این کار را با احتیاط می‌کنیم.»بر اساس آمار موسسه بهداشت عمومی نروژ، در این کشور تاکنون ١١٣نفر جان خود را به خاطر ویروس از دست داده و حدود ٦‌هزار و ٤٠٠ نفر نیز به این ویروس مبتلا شده‌اند.

آلمان، امیدوار اما محتاط

برخی دیگر از کشورها بدون تعیین تاریخ، به صورت آزمایشی گام‌هایی را برای کم کردن محدودیت‌ها برمی‌دارند. آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان پنجشنبه گفت که آخرین آمار ارایه شده در مورد کرونا در کشورش دلیل موجهی برای «امید محتاطانه» است. با این حال او به مردم آلمان هشدار داده که باید در تعطیلات عید پاک به قوانین و محدودیت‌ها پایبند باشند.

او همچنین گفته است که تصمیم برای کاهش محدودیت‌ها و چگونگی کاهش این محدودیت‌ها براساس یک مطالعه گسترده خواهد بود که هفته آینده منتشر می‌شود. جنز اشپان، وزیر بهداشت آلمان نیز گفته که آمار جدید مبتلایان ثابت شده و این یعنی اقدامات و محدودیت‌ها جواب داده است. درحال حاضر آلمان روزانه بیش از ١٠٠‌هزار تست را انجام می‌دهد و با وجود شدت بحران، هنوز ٤٠‌درصد تخت‌های مراقبت‌های ویژه خالی است.

اشپان می‌گوید: «ما دوست داریم که به روزهای عادی بازگردیم اما برای رسیدن به آن روزها هنوز خیلی راه داریم. همه‌چیز هم به حالت سابق بازنخواهد گشت. ما در آلمان باید با این ویروس پاندمی شده زندگی کنیم.» در آلمان تاکنون ٢‌هزار و ٧٣٦ نفر جان خود را به خاطر ویروس از دست داده و حدود ١٢‌هزار و ٢٠٠ نفر نیز تعداد به این ویروس مبتلا شده‌اند.

همه این کشورها و سایر کشورهای دیگر درحال گام برداشتن بر روی طناب هستند تا هم از مردم خود محافظت کنند و هم اقتصاد را زنده نگه دارند. با این حال واضح است که مشکلات زیادی پیش روی همه ماست.