۰ نفر

چالش نقاهتگاه در روزهای کرونایی

۲۳ فروردین ۱۳۹۹، ۱۴:۲۳
کد خبر: 430407
چالش نقاهتگاه در روزهای کرونایی

شیوع کرونا در کشور و استان آذربایجان‌ شرقی به آخرین روزهای دومین ماه خود می‌رسد و با وجود اعمال قرنطینه و فاصله‌گذاری اجتماعی، این بیماری هنوز قصد خداحافظی ندارد. در حالی‌که روزانه حدود 80 نفر به جمع مبتلایان جدید استان اضافه می‌شود، مجموع مبتلایان آذربایجان شرقی هم در حال نزدیک شدن به رقم 2 هزار نفر است و از این تعداد، 205 نفر فوتی ثبت شده است. به گفته مسئولان درمانی استان، 60 درصد از مبتلایان بهبود پیدا کرده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری، اما یکی از نکات قابل توجه در ترخیص بیماران بهبود‌یافته این است که تبریز، به جز نقاهتگاه کم‌ظرفیت تازه‌ساخت، مرکز ایزولاسیون برای گذران دوران قرنطینه این بیماران ندارد و آنها پس از ترخیص، مجبور به بازگشت به منازل خود و سپری کردن این دوره همراه با اعضای خانواده هستند که این موضوع به شیوع بیش از پیش این بیماری دامن می‌زند.

براساس آمارهای موجود، حدود هزار نفر که از بیمارستان‌های تبریز مرخص شده‌اند، امکان استراحت و ایزولاسیون آنها درمنزل وجود ندارد. به گفته کارشناسان درمانی این دسته از افراد علاوه بر اینکه نیاز به مراقبت‌های ویژه برای بازیابی سلامت کامل خود دارند‌، می‌توانند به عنوان ناقل بیماری نیز محسوب شوند. هرچند، به‌گفته فرمانده قرارگاه عملیاتی این نیرو در شمال‌ غرب کشور، در روزهای اخیر یک نقاهتگاه 200تختخوابی در تبریز افتتاح شده است، اما بی‌شک این نقاهتگاه جوابگوی نفرات ترخیص‌شده و بهبودیافته از کرونا در تبریز نیست.

مدیر روابط ‌عمومی دانشگاه علوم‌ پزشکی تبریز در پاسخ درباره تدابیر درنظرگرفته‌شده برای رفع این مشکل می‌گوید:‌ بیماران کرونایی پس از بهبودی، می‌توانند در نقاهتگاه‌های غیربیمارستانی از جمله نقاهتگاه ارتش مستقر شوند. آنها در منازل هم امکان بستری شدن دارند و با نظارت مستقیم علوم ‌پزشکی داروهای خود را دریافت می‌کنند. 

جمال حسینی درباره ظرفیت محدود 200 تخت نقاهتگاه ارتش اظهار می‌کند: برای این بیماران نگهداری در منازل هم مطرح است و افراد خانواده می‌توانند با جداسازی اتاق خواب فرد بیمار و اختصاص دادن سرویس بهداشتی و حمام جداگانه یا ضدعفونی مستمر حمام و توالت مشترک از انتقال این بیماری به دیگر اعضای خانواده جلوگیری کنند.

اقدام ویژه برای تشخیص بیماری

رئیس مرکز بهداشت تبریز از اقدام‌های این مرکز برای ایزولاسیون خانگی و کمک به تشخیص بیماری خبر می‌دهد و می‌گوید: برای این‌که شهروندان با احساس علائم اولیه بیماری به مراکز درمانی مراجعه نکنند و در خطر ابتلا به بیماری قرار نگیرند، کارشناسان این مرکز با آنان در منزل تماس و اطلاعات کلی سلامت خانواده را از آنان می‌گیرند.

احمد مردی درباره بیمارانی که پس از ترخیص از بیمارستان نیاز به مراقب‌های ویژه برای گذران دوران قرنطینه دارند نیز بیان می‌کند: بیماران بهبود‌یافته از کرونا می‌توانند با مراقبت‌های ویژه در منزل از روند بهبود سلامتی خود اطمینان حاصل کنند. کارشناسان سلامت هم به آنان راهنمایی‌های لازم را ارائه می‌کنند و در کنار آن، استفاده از سایت مرکز سلامت و سامانه سیب نیز می‌تواند به گذراندن دوران قرنطینه در منزل کمک کند.

این مسئول به اقدام برخی افراد برای سوء‌استفاده از شرایط موجود هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: کارشناسان بهداشت فقط با شماره 4030 با شهروندان تماس می‌گیرند تا در صورت مشاهده علائم بیماری، اطلاعات لازم را ارائه دهند و افراد را در ایزولاسیون خانگی و مراجعه احتمالی به مراکز درمانی کمک کنند. براین اساس، شهروندان باید از پاسخگویی و دادن اطلاعات به افرادی که با شماره‌ای غیر از 4030 تماس می‌گیرند، خودداری کنند.

شیوع گسترده در8 محله تبریز 

رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی تبریز هم با بیان این‌که کمیته علمی درمان کرونا در این دانشگاه تشکیل شده ‌است، اظهار می‌کند: دانشگاه حدود 2 میلیارد تومان به بیمارانی  اختصاص داد که مشکل حاد ریوی  دارند تا درمان آنها کامل شود.

محمدحسین صومی با اشاره به وضعیت مبتلایان به کرونا در استان عنوان می‌کند: سراب‌، شبستر‌، مرند‌، میانه‌، مراغه‌، اهر و تبریز به نسبت جمعیت، بیشترین تعداد مبتلایان به کرونا را دارند و البته آمار تبریز به نسبت جمعیت در حال افزایش است.

وی می‌گوید: تراکم جمعیتی و رعایت نکردن موارد بهداشتی، سبب افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در تبریز شده و تعداد بیماران در این شهر در حال افزایش است و در محله‌های عباسی‌، مارلان‌، ولی‌عصر‌، قره‌باغی سردرود و یکه‌دکان و بهشتی و قراملک تبریز تعداد مبتلایان از محله‌های دیگر بیشتر است.

صومی با رد کمبود ماسک و تجهیزات مورد نیاز کادر درمان تاکید می‌کند: روزانه هزار ماسکN95  در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز استفاده و 700دست لباس مخصوص حفاظتی هم توزیع می‌شود و مدیریت بیمارستان هم به صورت جدی پای کار است.

اقدام‌های پیشگیرانه 

یکی دیگر از مشکلات، در معرض آسیب بودن کودکان کار و خیابان است که همچنان بدون ماسک و دستکش به فعالیت مشغولند و این موضوع نگرانی‌هایی را برای مردم تبریز ایجاد کرده است. فرگل صحاف، سرپرست اداره‌کل بهزیستی آذربایجان شرقی، در این‌ باره می‌گوید:‌ در چند روز گذشته توزیع بسته بهداشتی برای کودکان کار و خیابان، توزیع بیش از ۳۵۰۰ بسته غذایی از سوی پایگاه خدمات اجتماعی برای مددجویان شناسایی‌شده در معرض آسیب، تب‌سنجی مرتب افراد مقیم در مراکز شبانه‌روزی به‌ویژه کودکان بی‌سرپرست و بدسرپرست زیرپوشش بهزیستی انجام شده است. 

هادی بدری، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تبریز، هم از اجرای مرحله سوم عملیات پیشگیری از شیوع ویروس کرونا با اجرای عملیات ضدعفونی بر پایه محله‌های پرخطر خبر می‌دهد و می‌گوید: مسیرهای پرتجمع به دلیل احتمال شیوع بیشتر ویروس کرونا بیش از پیش مدنظر قرار گرفته ‌است و شهروندان این مناطق باید رعایت اصول بهداشتی را مورد توجه قرار دهند تا هرچه سریع‌تر میزان شیوع این ویروس کاهش یافته و قطع شود.

پیش از این معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تبریز اعلام کرده بود که تمهیدات زیادی در این مناطق پرخطر انجام گرفته، اما همچنان آمار در حال افزایش است. امیدواریم با برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، این روند کنترل شود.

کلان‌شهر یک میلیون و 800 هزار نفری تبریز، از جمله شهرهای کشورمان است که شیب ابتلا به کرونا در آن در روزهای نخست بسیار پایین بود، اما بعد از چهارشنبه آخر سال و خرید عید، منحنی شیوع کرونا در آن به سرعت صعودی شد.

پیگیری ایزولاسیون در خانه 

رئیس بیمارستان امام ‌رضا (ع) تبریز به مراجعه حدود 4 هزارنفر مراجعه‌کننده به این مرکز درمانی از آغاز کرونا اشاره می‌کند و می‌گوید: در این شرایط علائم بیماری و وضعیت بالینی بیمار از سوی پزشکان کنترل می‌شود و در صورتی‌که علائم کرونا وجود نداشته باشد یا بیمار امکان ایزولاسیون در خانه را داشته باشد، با تجویز داروهای لازم به منزل فرستاده می‌شود.

مسعود فقیه دینوری با اشاره به ظرفیت محدود بیمارستان و بخش‌های مربوط به کرونا اظهار می‌کند: بیمارانی که نیاز به مراقبت و استراحت دارند به مراکز قرنطینه تاییدشده یا منزل فرستاده می‌شوند، اما هرگز بیماران بدحال که نیاز به مراقبت مستمر پزشکی دارند تا زمان بهبود از بیمارستان مرخص نمی‌شوند.

محله‌های درگیر با کرونا

تراکم جمعیتی و رعایت نکردن موارد بهداشتی، سبب افزایش تعداد مبتلایان به کرونا در تبریز شده و تعداد بیماران در این شهر در حال افزایش است و در محله‌های عباسی‌، مارلان‌، ولی‌عصر‌، قره‌باغی سردرود و یکه‌دکان و بهشتی و قراملک تبریز تعداد مبتلایان از محله‌های دیگر بیشتر است

بودجه برای تکمیل دوره درمان 

رئیس دانشگاه علوم ‌پزشکی تبریز با بیان این‌که کمیته علمی درمان کرونا در این دانشگاه تشکیل شده ‌است، اظهار می‌کند: دانشگاه حدود 2 میلیارد تومان به بیمارانی  اختصاص داد که مشکل حاد ریوی  دارند تا درمان آنها کامل شود