۰ نفر

بانوان چند بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند؟

۲۰ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۰۸
کد خبر: 429733
بانوان چند بار در سال می‌توانند خون اهدا کنند؟

مدیرکل انتقال خون استان البرز با بیان اینکه سهم اهدای خون بانوان ایرانی تنها پنج درصد است، گفت: بانوان به شرط سلامت جسمانی می‌توانند در طول یک سال سه بار اهدای خون داشته باشند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، میرمحمدعلی حسینی، مدیرکل انتقال خون استان البرز گفت: همزمان با روز جهانی سلامتی و بهداشت سازمان بسیج جامعه زنان کشور با همکاری سازمان انتقال خون در راستای ارتقا شاخص اهدای خون بانوان اقدام کرد.

حسینی ادامه داد: این اقدام طی پویش همگانی با محتوای اهدای خون بانوان تحت عنوان هر خانه یک پایگاه اهدای خون کلید خورد تا متقاضیان خانم بتوانند با مراجعه به مراکز اهدای خون البرز در مشارکت اجتماعی اهدای خون نقش آفرینی کنند.

مدیرکل انتقال خون استان البرز افزود: همچنین بانوان داوطلب هلال احمر استان و بانوان شاغل دربرخی ادارات و بسیجیان نیز با هماهنگی قبلی با اهدای خون خود به این پویش پیوستند.

حسینی ضمن تقدیر از این عمل انسان دوستانه که باعث بهبود کیفیت زندگی بیماران می‌شود، بیان کرد:  اهدای خون یکی از مهمترین مسؤولیت‌ها و ارزش‌های اجتماعی و شهروندی است که اهداکننده خون بدون هیچ گونه چشمداشت مادی و تنها با هدف اعتلای فرهنگ فداکاری قسمتی از خون را جهت نجات جان بیماران و همنوعان خود اهدا می‌کند.

وی با بیان اینکه نقش بانوان در ترویج فرهنگ اهدای خون در خانه و خانواده و جامعه بسیار موثر است، اضافه کرد: در حال حاضر سهم بانوان در اهدا خون استان حدود 5 درصد بوده که این میزان نسبت به سایر کشورهای توسعه یافته که حدود 50 - 40 درصد بود سهم پایینی را شامل می‌شود.

حسینی اظهار کرد: بر خلاف باور عمومی که اهدی خون فقط یک کار مردانه بوده، بانوانی که از نعمت سلامتی برخوردار می‌باشند در صورت عدم وجود محدودیت‌هایی همچون دوران بارداری ،شیردهی و ... می‌توانند به جمع اهداکنندگان زندگی در استان بپیوندند و بانوان به شرط برخورداری از سلامت جسمی می‌توانند سه بار در سال (آقایان چهار بار در سال ) اهدای خون داشته باشند.

وی ابراز امیدواری کرد که با این طرح و پویش زیبای اهدای خون بانوان هر خانه یک پایگاه اهدای خون، فرهنگ اهدای خون در خانه و خانواده بیش از پیش نهادینه شود.