۰ نفر

کوچک‌شدن دایره قرنطینه

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۰۲
کد خبر: 429176
کوچک‌شدن دایره قرنطینه

کسب‌وکارهای کم‌خطر از هفته آینده در شهرستان‌ها و از سی‌ام فروردین در تهران براساس دستورالعمل جدید ستاد ملی مبارزه با کرونا آغاز به کار می‌کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شهروند، براساس آخرین گزارش وزارت بهداشت تاکنون ٥٨‌هزار و ٢٢٦ نفر به کرونا مبتلا شده و سه‌هزار و ٦٠٣ نفر هم جان‌شان را از دست داده‌اند. آغاز فعالیت اداره‌های دولتی از روز شنبه در کشور هم در حالی اعلام می‌شود که هم‌اکنون چهارهزار و ٥٧ بیمار با شرایط وخیم در بیمارستان‌ها بستری‌اند که تا روزهای آینده احتمال دارد آمارهای فوت را افزایش دهند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، در پاسخ  تأکید می‌کند که «هیچ خبر خوشی در زمینه مهار یا کنترل کرونا در ایران وجود ندارد و قطعا شیوع این بیماری در ایران بیش از دو ماه خواهد بود. هر روز هزاران مورد ابتلا به فهرست اضافه می‌شود و با اینکه بیماری تا حدودی مدیریت شده اما به این زودی وارد فاز مهار و کنترل نمی‌شود.» به گفته او وضع فعلی مدیریت کرونا بسیار شکننده است و کوچک‌ترین اتفاقی منجر به طولانی‌شدن شرایط می‌شود: «اینکه تصور کنیم به روزهای پایانی کرونا نزدیک شده‌ایم و به‌زودی شیوع آن دو ماهه می‌شود، اصلا این‌طور نیست. اگر کمی ساده بگیریم می‌توانیم شاهد خیز مجدد بیماری باشیم.» او در توضیح بیشتر می‌گوید که تصمیم‌گیری‌ جدید ستاد مقابله با کرونا با در نظر گرفتن شرایط اقتصادی است؛ تعطیلی کامل کشور امکان‌پذیر نیست و اعمال محدودیت‌های بیشتر باید با توجه به مسائل مالی صورت گیرد.

خبرهایی که از شرایط شیوع کرونا در پایتخت منتشر می‌شود نگران‌کننده است، سخنگوی وزارت بهداشت هم این موضوع را تأیید می‌کند: «اگر چه با کاهش موارد مرگ‌ومیر و مراجعه به بیمارستان‌ها مواجه بوده‌ایم اما این مربوط به زمانی بود که مسافران هنوز بازنگشته بودند و افراد فعالیت اقتصادی را شروع نکرده بودند. در مورد تهران هفته دیگر می‌توان اعلام وضع کرد و تهران همچنان در وضع قرمز شیوع قرار دارد.» جهانپور در نشست خبری آنلاین می‌گوید که فهرست مشاغل کم‌خطر به اتحادیه‌ها داده شده: «مشاغل به سه گروه با خطر بالا، خطر متوسط و کم‌خطر تقسیم شده است. برخی مشاغل هم ممکن است کم‌خطر نباشند اما ضروری است. مشاغل ضروری در شهرستان‌ها از بیست‎وسوم فروردین و در تهران از سی‌ام فروردین فعالیت‌شان را شروع می‌کنند.» حمید سوری، اپیدمیولوژیست، هم می‌گوید که تصمیم‌گیری‌ جدید ستاد مقابله با کرونا برای کاهش محدودیت‌ها نگران‌کننده است: «ستاد کرونا مجموع مسائل اقتصادی، سیاسی و امنیتی را برای کاهش محدودیت در نظر گرفته است. اما از نظر اپیدمیولوژی کاهش دایره فاصله‌گذاری اجتماعی اصلا نمی‌تواند به نفع جامعه باشد؛ زیرا هنوز به مرز ایمنی نرسیده‌ایم.»

پیام طبرسی، معاون آموزشی بیمارستان مسیح دانشوری، هم نسبت به از میان برداشتن محدودیت‌ها اعلام نگرانی کرده است. نگرانی او از بازگشت پیک شیوع کرونا از دو تا سه هفته آینده است. او به «ایلنا» گفته که طرح فاصله‌گذاری اجتماعی باید تا دو هفته دیگر تمدید شود تا کنترل ویروس به مرحله تثبیت برسد:   «این طرح باید از اول اسفند اجرا می‌شد اما دیر شروع و منجر به گسترش زنجیره انتقال شد. اگر مردم رعایت نکنند و قرنطینه برداشته شود پیک مجدد بیماری رخ می‌دهد که باعث می‌شود با کمبود دارو و تجهیزات درمانی مواجه شویم و اگر روال عادی و قرنطینه تمام شود تا دو یا سه هفته آینده پیک دوم را شاهد خواهیم بود که همراه با افزایش مرگ‌ومیر خواهد بود.»