۰ نفر

تحول در افزایش کسب و کارهای اینترنتی محصول دوران پسا کرونا

۱۸ فروردین ۱۳۹۹، ۵:۲۰
کد خبر: 429097
تحول در افزایش کسب و کارهای اینترنتی محصول دوران پسا کرونا

این روزها سبک زندگی و روابط اجتماعی مردم با وجود ویروس کرونا دستخوش تغییرات بسیاری شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، برخی  برای اینکه از دست این میهمان ناخوانده در امان باشند ، درخانه مانده اند  و بیشتر  مراکز فرهنگی ، آژانس های مسافرتی  ، مدارس و دانشگاه ها و کسب و کارهای خرد  هم  تعطیلند. البته تعدادی از افراد هم  از خانه کارشان را دنبال می کنند. همین تغییرات موجب شده تا  این سؤال مهم پرسیده شود که جهان پساکرونایی درایران  و جهان چگونه خواهد بود و زندگی  افراد در روزهای بعد از کرونا دچار چه تغییراتی خواهد شد. برخی معتقدند  که زندگی عادی انسان ها با تغییرات اساسی مواجه خواهد شد  و همه افراد از داشته هایشان  بیشتر و بهتر استفاده می کنند اما گروهی دیگر بر این باورند  بعد از کرونا رویکرد همه دولت ها به سمت پیشبرد علم و فناوری خواهد رفت .

موضوعی که تعدادی  از رؤسای دانشگاه ها  به آن اشاره کردند آنها در پاسخ به این پرسش که آیا علم هم پس از کرونا دستخوش تغییرات خواهد شد و اساساً کرونا بر علم هم تأثیر می گذارد ،  توضیح دادند  با شیوع کرونا و اتفاقاتی که بر اثر این بیماری در جهان افتاد   نیاز بشر به دانستن و کشف حقیقت بیشتر از قبل می شود و دولت ها به این نتیجه می رسند که بیشتر به علم و عالمانشان توجه کنند. دانشگاهیان بر این باورند که در زمینه آموزش با انقلابی بزرگ در دانشگاه ها روبه رو خواهیم شد . آموزش مجازی رونق می گیرد و علاوه بر این دولت ها می فهمند که باید بهای بیشتری به  شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها دهند.

تحولات فراوان  در حوزه علم

 محمود فتوحی رئیس دانشگاه شریف در این باره می گوید  : تحولات در حوزه آموزش عالی بسیار زیاد خواهد بود .خیلی از دانشگاه ها به خاطر کرونا مجبور به آموزش های مجازی و آنلاین شده اند روش تدریسی که برای بسیاری از دانشگاه های بزرگ دنیا قابل توجیه نبود .

امروز بسیاری از رؤسای دانشگاه به این نتیجه رسیدند که این شیوه  تدریس هم مهم است . او می افزاید: آموزش های مجازی رشد و رونق بسیاری خواهد گرفت. محتوای های الکترونیکی تولید شده دانشگاه های بزرگ دنیا در اختیار همه دانشگاه ها قرار می گیرد و همین نقل و انتقال اطلاعات آموزشی موجب می شود تا دانشگاه ها نسبت به آموزش حساستر و خلاقتر شوند.  او تأکید می کند: یکی از موضوعات مهم توجه به کسب و کارهایی است که برمبنای فناوری اطلاعات شکل گرفته است در سال های اخیرشاهد گسترش و خلق کسب و کارهای اینترنتی بودیم و فکر می کنم دردوران بیماری کرونا و  پس ازآن  شرکت های دانش بنیان و استارتاپ ها بیشتر شود .علاوه بر این ما در سال های گذشته شاهد ارتباط رشته های مهندسی و پزشکی بودیم و این ارتباط بسیار نزدیکتر و پیچیده تر خواهد شد .

کسب و کارها تغییر می کند

کسب و کارها تغییر می کند و دنیا به سمت مطالعات جدیدتر و جامع تری در زمینه ابعاد زندگی بشر می رود  احمد معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر با ذکر این مطلب، در این باره می گوید : مطمئناً کرونا تأثیر زیادی  بر روی علم خواهد گذاشت ما در این شرایط متوجه شدیم که چقدر  زیرساخت های علمی نه فقط در ایران بلکه در دنیا کمبود دارد . تأثیر کرونا  روی روابط اجتماعی، بحث های علمی، کسب و کارها و علم و فناوری بسیار عمیق بوده است و به جرأت می توان گفت شاهد یک سرفصل جدیدی در مطالعات علمی در همه ابعاد زندگی بشرخواهیم بود. چرا که ممکن است در آینده دوباره مشابه این وضعیت بوجود آید و دولت ها باید آمادگی لازم را  برای برخورد با انواع بیماری ها که سلامت جان انسان ها را به خطر می اندازند ،داشته باشند.

کرونا انسان را  به واقعیت رساند

برخی از رؤسای دانشگاه ها هم بر این باورند که کرونا هم تهدید بوده و هم فرصت . فرصتی؛ که در آینده بشر از آن می تواند در پیشبرد علم و فناوری استفاده کند.  عزیزالله حبیبی  رئیس دانشگاه خوارزمی در این باره می گوید: چندین دهه است که برخی ازکشورهای پیشرفته تسلطی خاص روی جوامع توسعه نیافته دارند بنابراین ورود این ویروس غرور و تکبر آنها را می گیرد. این مهمان ناخوانده موجب تغییرات بسیاری در جامعه جهانی می شود ابعاد عمیق تغییرات اقتصادی، سیاسی،اجتماعی و فرهنگی آن در ماه های بعد خودش را نشان می دهد.

 او با تأکید بر اینکه پس از کرونا چالش کشورها بیشتر می شود، اظهار می دارد : کرونا موجب شد تا انسان ها به طور واقع بینانه به ناتوانی و کم توانی خودشان پی ببرند. اینکه علمشان روی تسلط بر زمین بسیار کم است . از سوی دیگر هم جلوه های جدیدی از واقعیت زندگی مقابل  انسان قرار گرفت که این انسان احساس کند هنوز راه بسیاری برای رسیدن به آگاهی و علم دارد.  این ویروس واکسنی دارد که باید کشف شود وهمین کشف موجب ارتقای علم می شود و دانشمندان پی در پی دستاوردهای علمی بیشتر و بهتری در جهت خدمت به سلامت مردم کشف می کنند .  حبیبی به دولت الکترونیک اشاره می کند و می گوید: سال هاست که درباره ضرورت دولت الکترونیک گفتیم اما این موضوع اجرایی نشد تااینکه هم اکنون نزدیک به یک ماه است که کارکنان دولت در خانه ماندند و کار خودشان را انجام دادند در این مدت دیدیم که خیابان هاخلوت و آلودگی کم شد، به محیط زیست کمک شد و بستر کارآفرینی در فضای مجازی شکل گرفت این موضوع به اجبار و فقط به خاطرویروس کرونا انجام شد که نتیجه بسیار خوبی هم برای دولت داشت.

توجه دولت ها با نانو

رئیس دانشگاه بوعلی همدان در باره زندگی در پسا کرونا  می گوید :کرونا ویروس تمام حوزه های زندگی بشر را تحت تأثیر خود قرار داده است از سلامت گرفته تا اقتصاد ،صنعت و حوزه شخصی و فردی افراد جامعه را .

فکر می کنم این وضعیت برای پس از کرونا بحرانی تر خواهد بود رویکرد افراد به زندگی تغییر می کند و ما یک تغییر رفتاراجتماعی بر اساس عادت ها و سنت های فرهنگی کشورها خواهیم داشت. یعقوب محمدی فر می افزاید : در عرصه تعاملات بین المللی و بحث جهانی سازی محدودیت ها بیشتر می شود. مرزها برای دولت ها پراهمیت تر و پررنگ تر می شود و افراد به ملیت خود بیشتر توجه می کنند البته در حوزه علم رقابت ها بیشتر می شود و دولت ها برنامه ها وبودجه های کلانی را در اختیار پژوهشگران برای تحقیقات قرار می دهند.   به گفته او یکی از بحث های مهم دولت ها پس از کرونا توجه به موضوع نانو است کشورها سرمایه گذاری بسیاری روی این موضوع می کنند.