۰ نفر

خطرات نگهداری مواد ضد عفونی در خانه

۱۶ فروردین ۱۳۹۹، ۶:۱۰
کد خبر: 428539
خطرات نگهداری مواد ضد عفونی در خانه

این روزها با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور به طور معمول در همه خانه‌ها مواد ضدعفونی کننده و الکل وجود دارد که سهل انگاری در نگهداری از این مواد یا استفاده نامناسب از آنها گاهی منجر به بروز اتفاقات و حوادث ناگوار می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، سید جلال ملکی ، سخنگوی آتش نشانی درباره نحوه نگهداری و استفاده از ضدعفونی کننده‌ها در خانه گفت:  مواد ضدعفونی کننده در مقادیر بالا نباید در خانه نگهداری شود، ممکن است یک خانواده چند نفره برای انجام ضدعفونی یک دبه الکل یا مواد ضدعفونی کننده را که همه شیمیایی و قابل اشتعال هستند در منزل نگهداری کنند، این در حالی است که اگر حریقی جزئی در خانه رخ دهد نگهداری این مواد باعث گسترش حریق می‌شود.

 شهروندان اطراف گاز را با مواد قابل اشتعال ضد عفونی می‌کنند و بلافاصله گاز را روشن می‌کنند این در حالی است که این اقدام اشتباه است و بعد از ضد عفونی هر سطحی باید اجازه بدهیم که مدت زمانی بگذرد. روی ظرف  مواد ضد عفونی کننده نیز باید حتماً برچسب وجود داشته باشد تا اشتباه گرفته نشود، همچنین این مواد به هیچ عنوان نباید در دسترس کودکان باشد.

ملکی در ادامه  گفت: این روزها بیشتر شهروندان در خانه هستند و بیشتر از تلفن همراه و تبلت و.. استفاده می کنند، در این حین ممکن است که بار استفاده از پریز برق افزایش پیدا کند؛ اما شهروندان به هیچ عنوان نباید از پریزهای برق انشعابات زیادی بگیرند چرا که این اقدام می‌تواند موجب وقوع حادثه شود.

وی در ادامه به این موضوع که نباید این دسته از وسایل را در حین شارژ روی تخت، مبل و یا... قرار داد، گفت: این دسته از وسایل ممکن است که در حین شارژ حرارت تولید کنند. بنابراین نباید آنها را روی پارچه قرار داد. برخی از شهروندان نیز در حین خواب تلفن همراه خود را در حال شارژ زیر بالشت خود قرار می‌دهند؛ در حالی که این اقدام بسیار خطرناک است. ملکی با بیان اینکه این روزها برخی از خانواده‌ها برای گذراندن زمان در کنار یکدیگر آشپزی می‌کنند، تصریح کرد: به هیچ عنوان نباید وسایل آشپزخانه در دسترس کودکان قرار بگیرد، چرا که ممکن است حادثه بیافریند. در صورتی که خانواده‌ها قصد دارند در کنار یکدیگر آشپزی کنند باید وسایل بی خطر به کودکان داده شود و از محیطی که لوازم خطرناک در آن وجود دارد؛ دوری کنند.

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی تهران به این موضوع که خانواده‌ها این روزها بیش از پیش محل زندگی خود را ضدعفونی می‌کنند اشاره کرد و افزود: در حین ضد عفونی منزل باید دقت داشته باشیم که حتماً هوا جریان داشته باشد، چرا که این مواد شیمیایی هستند و علاوه بر این برخی از مواد ممکن است مسمومیت ایجاد کنند.