۰ نفر

تشریح حواشی داروی فاوپیراویر و نامه نمکی به وزیرصمت

۱۵ فروردین ۱۳۹۹، ۱۶:۴۵
کد خبر: 428471
تشریح حواشی داروی فاوپیراویر و نامه نمکی به وزیرصمت

سخنگوی وزارت بهداشت، درباره آغاز به کار مشاغل خصوصی از روز شنبه(۱۶فروردین)، گفت: تمامی مشاغل باید تابع مصوبات ستاد مقابله با کرونا باشند، به این صورت آغاز به کار مشاغلی که جزو موارد استثناء قرار نگرفته است ممنوع بوده و اگر کارفرمایی اقدام به بازگشایی محل کار کند متخلف است؛ چراکه مصوبات ستاد مقابله با کرونا عینا مانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و با متخلفین برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا،‌ کیانوش جهانپور در ارتباط ویدئو کنفرانسی با خبرنگاران، در خصوص روند تعیین قیمت و نظارت بر قیمت‌گذاری کالاها و تجهیزات پزشکی، گفت: وزارت بهداشت این روزها اصلی‌ترین مشتری خرید اینگونه وسایل است و کار نظارت بر قیمت گذاری بر عهده نهادهای دیگر است. برخی از کالاها به خصوص در حوزه ملزومات پزشکی ممکن است شامل قیمت گذاری در کمیسیون قیمت گذاری نباشد. ماسک هم تا اوایل شناسایی کرونا در کشور شامل این مورد نبود و پس از آن هم فقط یک نوع ماسک قیمت گذاری شد. نظارت بر بازار این اقلام مربوط به وزارت صمت و تعزیرات حکومتی و نهادهای نظارتی است. 

کمک‌های با ژست سیاسی آمریکا و رژیم قدس اشغالی نخواهیم پذیرفت

جهانپور درباره صحبت‌های ترامپ در مورد کمک به مردم ایران گفت: بحران در همه جهان به واسطه کرونا وجود دارد و مشکلاتی را در زمینه تامین اقلام بهداشتی در آمریکا هم شاهد هستیم، حساب مردم آمریکا از دولت آنها جداست و ما هم برای مشکلات مردم آن کشور ناراحت خواهیم بود اما قطعا ادعای کمک آمریکا به کشور از طریق کمک دارو و تجهیزات پزشکی ژست فریبکارانه است. مردم ما نیازی به بذل و بخشش ندارند و اگر تحریم‌های یک جانبه و ظالمانه برطرف شود، مردم ایران می‌توانند اقلام مورد نیاز خود را تامین کنند. ما هیچ کمکی که با ژست سیاسی از طرف آمریکا و رژیم اشغالگر قدس انجام می‌شود را نمی‌پذیریم و تنها کمکی که آمریکا می‌تواند بکند، رفع تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران است.

سامانه‌ی غربالگری، راهی موثر در کنترل کرونا

وی درباره غربالگری کرونا تصریح کرد: چشمگیرترین و موثرترین و مفیدترین اقدامی که در همه روزهای اخیر در کشور انجام شده و برخی کشورهای دیگر نیز این کار را آغاز خواهند کرد، سامانه غربالگری است. این کار با سامانه ۴۰۳۰ یا خوداظهاری از طریق سایت انجام شده است. اگر بار مراجعه به بیمارستان‌ها کاهش یافته و به سمت مدیریت کرونا رفته‌ایم، از مسیر بسیج ملی مقابله با کرونا بوده که اولین گام آن خود اظهاری است. در حال حاضر بیش از ۱۰۰ هزار نفر برای کمک به ما کار غربالگری و پایش و مراقبت را انجام می‌دهند. نکته مهم آن است که علائم در همه افراد یکسان نیست و قرار نیست هر کس در این سامانه مورد غربالگری قرار گرفت به مراکز درمانی مراجعه کند. برای افرادی که فاقد علائم باشند تنها توصیه‌های بهداشتی را گوش زد خواهیم کرد. ۹۸.۸ درصد افرادی که در سامانه ثبت نام کرده‌اند علائم بیماری نداشته‌اند.

وی افزود: نوع غربالگری در کشور ایران مورد تایید و تقدیر سازمان بهداشت جهانی قرار گرفته است. توجه کنید همیشه راه حل‌های گران قرار نیست اثر بخشی داشته باشد گاهی می‌توانیم با روش‌های ارزان‌تر اقدامات اساسی‌ انجام دهیم.

تمام حواشی داروی فاوپیراویر

وزارت بهداشت از ابتدا اعلام کرد که داروی فاوپیراویر در اروپا و آمریکا هم مورد تایید قرار نگرفته است. این دارو در ژاپن برای آنفلوآنزا تولید شده بود و در ژاپن هیچ گزارشی مبنی بر این‌که این دارو در زمینه کووید ۱۹ سودمند است، حتی از طرف شرکت سازنده هم گزارش نشده است. در چین هم این دارو روی بیماران مبتلا به کووید ۱۹ آزمایش شده و گفته‌اند تاثیر نسبی داشته و حتی مقاله‌ای که در این زمینه منتشر شده بود، پس گرفته شد. به هر حال مقاله محکمی از مطالعه علمی و بالینی مبنی بر اثربخشی داروی فاوپیراویر وجود ندارد.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: برخی در فضایی احساسی و از طریق صفحات مجازی اعلام کردند ما محموله اهدایی ژاپن را روی ۳۰ بیمار آزمایش کرده و پاسخ گرفته‌ایم. اگر این صحیح باشد باید نتیجه آن در مجله‌های علمی چاپ شده باشد یا به وزارت بهداشت ارائه کرده باشند که تاکنون این اتفاق نیفتاده است.

وی تصریح کرد: چیزی که از سوی هیچ نهادی در هیچ کشوری تایید نشده، چطور بدون مستندات علمی می‌تواند قابل تایید باشد. اگر کسی قصد تولید یا واردات دارد باید بداند تجویز و توزیع آن منوط به تایید کمیته درمان در وزارت بهداشت و مهر صحت سازمان غذا و دارو در زمینه اثربخشی آن است. در غیر این صورت تولید و واردات آن امکان پذیر نیست.

ادعای نشت اطلاعات هویتی از سوی وزارت بهداشت صحت دارد؟

رییس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت در پاسخ به سوال دیگری درباره ادعای نشت اطلاعات هویتی افراد از سامانه‌های وزارت بهداشت گفت: اطلاعات دقیقی در زمینه نشت اطلاعات نداریم. به هر حال وقتی اطلاعات در سامانه‌هایی قرار می‌گیرد حتی با اجرای تمهیدات اساسی امنیتی،‌ افراد خرابکاری در داخل و خارج مرزها با انگیزه‌های مختلف، سوء استفاده می‌کنند تا اطلاعات سامانه را بتوانند هک کنند و از این اطلاعات، داده‌هایی را استخراج کنند. این موضوع از مسیر سازمان‌های امنیت سایبری پیگیری می‌شود، البته هر سامانه‌ای در معرض این خطر وجود دارد.

بررسی آثار فاصله گذاری اجتماعی در کنترل کرونا

وی درباره اجرای فاصله گذاری اجتماعی هوشمند، گفت: هر آنچه امروز به عنوان بسیج ملی مقابله با کرونا اعلام می‌شود ناشی از فاصله‌گذاری اجتماعی یا فیزیکی است که از هفته اول اسفند آغاز و در فروردین تشدید شد. اکنون در وضعیت پاندمیک بیماری قرار داریم و کشورهای اطراف ما هم درگیر این بیماری هستند و در نمودارهای شیوع و ابتلا با ما همزمان نیستند. در نتیجه هر وقت این محدودیت کاسته شود، ریسک افزایش ابتلا وجود دارد. آغاز به کار مشاغل باید گام به گام و هوشمندانه انجام شود که پروتکل‌های آن در فاصله گذاری هوشمند به دولت اعلام و پس از تصویب قابل اجرا خواهد بود.

وی افزود: ایران در مقایسه با اغلب کشورها در زمینه مقابله با کرونا چند امتیاز جلو است؛ گروه‌های مختلف مطالباتی دارند و باید با ظرافت و با دقت برنامه ریزی شود. در غیر این صورت ممکن است باعث خیز شدیدتر بیماری شود. اگر به توصیه‌های وزارت بهداشت در این حوزه عمل شود و فاصله گذاری هوشمند در دستور کار قرار بگیرد و مرحله به مرحله اتفاق بیفتد، بازگشت بیماری در شرایط پیک متصور نیست. 

بازگشت دانشجویان ایرانی از ایتالیا

وی در پاسخ به سوالی در خصوص مباحث مطرح شده برای بازگشت داشجویان ایرانی از ایتالیا، گفت: از این موضوع که آیا خود دانشجویان هزینه سفر را پرداخت می‌ کنند یا خیر اطلاعات دقیقی ندارم اما قاعدتا اگر قرار باشد پروازی اختصاصی به ایتالیا فرستاده شود ممکن است هزینه آن را دولت پرداخت کند. از سوی دیگر موضوعی که وظیفه وزارت بهداشت در این زمینه است، پیگیری و غربالگری سلامت این دانشجویان است که در صورتی که این کار در کشور مبداء انجام شده باشد، تحت نظر ما قرار خواهد گرفت.

تعیین تکلیف آغاز به کار مشاغل خصوصی پیش از ۲۰ فروردین

جهانپور در پاسخ به سوال دیگر در خصوص آغاز به کار برخی شرکت‌های خصوصی و... افزود: تمامی مشاغل باید تابع مصوبات ستاد مقابله با کرونا باشند به این صورت آغاز به کار مشاغلی که جزو موارد استثناء قرار نگرفته است ممنوع بوده و اگر کارفرمایی اقدام به بازگشایی محل کار کند متخلف است چراکه مصوبات ستاد مقابله با کرونا عینا مانند مصوبات شورای عالی امنیت ملی است و با متخلفین برخورد مقتضی صورت خواهد گرفت.

وی افزود: از سوی دیگر آیین‌نامه‌های ابلاغی به ادارات و... پیش از نوروز ابلاغ شده است؛ سلامت حقوق عامه مردم است و مدعی‌العموم به تخلفات ورود خواهد کرد.

تقدیر از افراد مشهوری که به کمک وزارت بهداشت آمدند

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت درباره کمک افراد مشهور در زمینه پیشگیری از کرونا بیان کرد: اکثر سلبریتی ها و اینفلوئنسرها و قهرمانان و هنرمندان ورزشی کمک‌های معنوی در زمینه مقابله با کرونا  انجام شده است و ادامه دارد. بسیاری از این افراد هم خودشان و هم با جلب کمک‌های مردمی برای کمک به مراکز درمانی اقدام کرده‌اند. البته موارد معدودی هم ممکن است خلاف این رفتار کرده باشند. امیدواریم بعد از کنترل بیماری، از مشارکت این افراد تقدیر کرد. در حال حاضر این اقدامات سازنده در حال انجام است.

چرا حس چشایی و بویایی برخی از بین می‌رود؟

رییس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اظهار کرد: حس چشایی و بویایی بر اساس گزاش‌ها می‌تواند ناشی از حمله ویروس کرونا به عصب بویایی یا چشایی باشد. در نتیجه این هم می‌تواند یکی از علائم باشد، اما اختصاصی نیست. یعنی ویروس‌های دیگر هم می‌توانستند این مشکل را ایجاد کنند و این موضوع جزو علائم خطر این ویروس نیست.

روند بیماریابی فعال، دلیل افزایش آمار مبتلایان

وی در ادامه با بیان اینکه هیچ کشوری نمی‌تواند ادعا کند موارد ناقل بدون علامت یا موارد خفیف را دقیقا ثبت کرده است، اظهار کرد: کشور ما نیز چنین ادعایی ندارد. افراد ناقل بدون علامت که شاید هیچ وقت علامت‌دار نشوند امکان دارد از دید ما دور بمانند. اگر آمار مرگ و میر در اروپا حدود ۱۰ درصد کل افراد جدیدی است که شناسایی می‌شوند به معنی فوت ۱۰ درصد همه افراد مبتلا نیست. این یعنی در کوران بیماری که نظام‌های سلامت توسعه یافته نیز درگیر آن هستند و موارد ناقل بدون علامت یا موارد خفیف شناسایی شده نیست.

وی بیان کرد: هرچه جلوتر می‌رویم، هم از طریق خود اظهاری و هم گسترش میزان تست و غربالگری، تعداد موارد خفیف و متوسط در کل آمار ثبت می‌شود. این‌که چرا درصد مرگ در ایران رو به کاهش است به خاطر بیماریابی فعال و شناسایی افراد با علائم خفیف است. البته، برخی کشورها توفیق بیشتری در شناسایی موارد متوسط و خفیف داشتند. کره جنوبی و آلمان از جمله این کشورها هستند که موارد متوسط و خفیف را شناسایی کرده و میزان مرگ و میر نسبت به کل مبتلایان کمتر است.

جهانپور درباره کاهش و افزایش بیماران بستری در بخش مراقبت های ویژه اظهار کرد:‌ کاهش تعداد بیماران بد حال چند علت دارد، ما بیماریابی فعال داریم و تعداد بیماران بدحال کمتر خواهد شد. همچنین اقدام زودهنگام در هفته های اخیر بر پیش آگهی بیمار موثرتر خواهد بود و تعداد افراد کمتری وارد فاز بدحالی می شوند، باید توجه داشت که بیماران بد حال در بخش آی سی یو و  اغلب ۳ تا ۴ هفته بستری هستند و ما با انباشت آماری این بیماران مواجه هستیم. بیمارانی که وضع خوبی دارند ظرف ۷ تا ۱۰ روز مرخص می‌شوند و تعداد بیماران بستری نسبت به کل کاهش داشته است اما تعداد عددی افزایش پیدا خواهد کرد؛ چرا که بیماران قبلی هنوز بستری هستند اما موارد جدید بد حال کمتر خواهد شد و مراجعات بستری ما کاهش خواهد یافت. البته تعداد بیماران مثبت افزایش پیدا کرده است و بسیج ملی مقابله با کرونا تاثیر معناداری بر همه آمارهای ما داشت.

جهانپور همچنین با تاکید بر اینکه ملاک وزارت بهداشت در فوتی‌های در منزل گواهی فوت ثبت شده در پزشکی قانونی است، گفت: در صورتی که به تشخیص پزشک فرد بر اثر کرونا فوت شده باشد در آمار ثبت خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه تا ۲۰ فروردین همه مشاغل مصوب ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل هستند، ادامه داد:  هر فردی که برای رفت و آمد از وسایل نقلیه عمومی استفاده می‌کند باید فاصله گذاری فیزیکی را رعایت کند. شهرداری، اتوبوسرانی و قطار شهری تهران هم این موارد را رعایت می‌کنند. البته، برای پیشگیری از ابتلا به کرونا و فاصله گذاری اجتماعی برای همه محیط‌ها و مشاغل، پروتکل‌ها ابلاغ شده است.

ماجرای نامه گلایه آمیز وزیر بهداشت به وزیر صمت

جهانپور درباره نامه وزیر بهداشت در واکنش به ابلاغ وزارت صمت مبنی بر بازگشت به کار برخی مشاغل اظهار کرد: وزیر بهداشت به عنوان فرمانده ستاد ملی مقابله با کرونا نامه‌ای گلایه آمیز نوشتند چرا که این مصوبه، با مصوبات ستاد مقابله با کرونا مغایرت دارد و می‌تواند برای مدیریت کووید ۱۹ دردسرهایی ایجاد کند.