۰ نفر

دروس ارائه شده در آموزش مجازی پس از بازگشایی مدارس تکرار می‌شود؟

۶ فروردین ۱۳۹۹، ۱۲:۰۵
کد خبر: 426879
دروس ارائه شده در آموزش مجازی پس از بازگشایی مدارس تکرار می‌شود؟

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش وپرورش به نگرانی برخی خانواده‌ها درباره یادگیری دانش‌آموزان دبستانی در آموزش‌های مجازی و تکرار دروس پس از بازگشایی مدارس توضیحاتی داد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، استفاده از آموزش‌های مجازی در تعطیلات طولانی مدتی که بر اثر شیوع ویروس کرونا به مدارس تحمیل شد فصل جدیدی از آموزش‌ها را رو به مدارس کشور گشود، آموزشهایی که در برخی از کشورها سالهاست اجرا می‌شود اما در کشور ما تجربه جدیدی است و در تعطیلات اخیر برای نخستین‌بار  به صورت گسترده تجربه شد.

البته پیش از این و در دوران جنگ تحمیلی، تجربه آموزش تلویزیونی دانش‌آموزان را داشتیم و این بار با تحمیل تعطیلات طولانی مدت یک بار دیگر از ظرفیت تلویزیون برای آموزش دانش آموزان استفاده شد و البته در کنار آن فضای مجازی نیز بستری شده است تا معلمان به آموزش مجازی دانش‌آموزان بپردازند.

اگرچه در شرایط فعلی راهکار دیگری جز آموزش تلویزیونی و مجازی وجود ندارد اما باید به چند موضوع توجه داشت تا تعطیلات طولانی مدت کرونایی  به آسیب دانش‌آموزان و اختلال در یادگیری آنها یا ناچار شدن خانواده‌ها برای گرفتن معلم خصوصی ختم نشود.

آنچه در جریان آموزش مجازی نگران‌کننده است بحث یادگیری دانش‌آموزان است، برخی از آنها به فضای مجازی دسترسی ندارند و برخی هم این سبک از آموزش را جدی نمی‌گیرند یا حتی اگر دانش‌آموزی تمام برنامه‌های آموزش تلویزیونی را دنبال کرده باشد ممکن است در بحث یادگیری دچار مشکل شود به همین دلیل برخی خانواده‌ها درباره تکرار مطالب به ویژه در دوره ابتدایی سؤالاتی را مطرح می‌کنند.

در همین رابطه رضوان حکیم‌زاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش  در پاسخ به این پرسش که آیا آموزش های ارائه شده از طریق تلویزیون و فضای مجازی پس از بازگشایی مدارس تکرار خواهد شد؟ اظهار کرد: پس از بازگشایی مدارس همچنان آموزش تلویزیونی به منظور فراهم کردن فرصت‌های برابر آموزشی و رقم زدن عدالت برقرار خواهد بود چرا که ممکن است دانش‌آموزان مناطق محروم از تدریس با کیفیت محروم باشند.

وی افزود: آموزش تلویزیونی پس از بازگشایی مدارس، تفاوت‌هایی خواهد داشت یعنی ساعت و زمان ارائه آن متفاوت خواهد بود چون در برخی ساعات روز دانش آموزان در مدرسه حضور دارند بنابراین آموزش تلویزیونی به عنوان مکمل دنبال خواهد شد.

حکیم‌زاده درباره تکرار دروس ارائه شده در آموزش مجازی و تلویزیونی مطرح‌ کرد: هم اکنون دروس دانش‌آموزان از طریق تلویزیون و فضای مجازی ارائه می‌شود، تکرار مجدد این مطالب پس از بازگشایی مدارس و ارزیابی معلمان از کلاس درس خود خواهد بود یعنی پس از بازگشایی مدارس و شروع آموزش‌ها، ارزیابی توسط معلم انجام می‌شود تا میزان یادگیری دانش‌‌آموزان را بسنجند و متناسب با آن معلم برای تکرار مطالب اقدام می‌کند.

 پیش از این محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش گفته بود: اگر مدارس از نیمه فروردین دایر شوند یک ماه به انتهای زمان آموزش اضافه می‌کنیم، هر مدتی که به زمان تحصیل اضافه می‌کنیم با احتساب آموزشی است که در دوره وقفه به‌صورت مجازی ارائه شده است تا اینکه انگیزه برقرار باشد و در کار آموزش وقفه ایجاد نکنیم.