۰ نفر

سال ۹۹، سال توسعه کسب و کارهای فضاپایه

۲ فروردین ۱۳۹۹، ۱۸:۰۷
کد خبر: 426288
سال ۹۹، سال توسعه کسب و کارهای فضاپایه

رییس سازمان فضایی ایران گفت: سال ۹۹سال شتاب‌بخشی به توسعه کسب و کارهای فضاپایه با گسترش و ایجاد مراکز نوآوری است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، «مرتضی براری» اظهار داشت: مجموعه سازمان فضایی ایران، در یک سال گذشته بیشترین تمرکز خود را برای حمایت و توسعه کسب و کارهای فضاپایه صرف کرده‌ است. 

معاون وزیر ارتباطات با اعلام این خبر که سازمان فضایی ایران قصد دارد سه گام اساسی برای کاربردی کردن صنعت فضایی بردارد گفت: دریافت آنلاین داده‌های ماهواره‌ای از ۱۲ماهواره،آغاز به کار مرکز آرشیو و پردازش داده‌های ماهواره‌ای و ایجاد پلتفرم ارایه سرویس‌ به کسب و کارها از گام‌های اصلی سازمان است.

وی گفت: سال آینده، سال شتاب‌بخشی به توسعه کسب و کارها با توسعه مراکز نوآوری است. ضمن این که در کنار این سه گام اصلی، به زودی امکان دریافت آنلاین داده‌ ماهواره‌ای با دقت بالا نیز میسر می‌شود. 

رییس سازمان فضایی ایران افزود: افزایش تعداد و حجم سرمایه‌گذاری صندوق‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر در دنیا، سودآوری ثابت و پایدار حوزه فضایی برای سرمایه گذاران و تبدیل ذی‌نفعان دولتی به عنوان یکی از بزرگ‌ترین مشتریان بالقوه خدمات استارتاپ‌های فضاپایه، سه جریان مهم در شکل‌دهی به اکوسیستم استارتاپ‌های فضاپایه است که اغلب سازمان‌های متولی حوزه فضایی آن را در دستور کار خود قرار داده‌اند.

وی تاکید کرد خدمات فناورانه در راستای حل چالش‌های کشور، از نیازهای مهم دستگاه‌های اجرایی است و بودجه مورد نیاز نیز برای این امر در نظر گرفته شده است. مساله اصلی شکل‌گیری ارتباط دوسویه میان دستگاه‌های اجرایی و استارت‌آپ‌ها و ایجاد نیاز به خدمات خلاقانه آنهاست که در موارد بسیاری باعث صرفه‌جویی در منابع دستگاه‌ها خواهد شد.

سیر صعوی کسب و کارهای فضاپایه طی سه سال

بر اساس این گزارش، اواخر سال ۹۶ زمانی که بحث توسعه کسب و کارهای فضاپایه مطرح شد، خیلی‌ها با این مساله مخالف بودند و آن را غیرممکن می‌دانستند اما پس از تقریبا یک و نیم سال فعالیت مستمر، نزدیک به ۲۵۰ شرکت کاملا فعال در حوزه فضایی توسط سازمان فضایی ایران شناسایی شدند. برنامه سازمان فضایی در سال ۹۷ با برنامه‌های ترویج آغازشد، ترویجی که به کاربرد ماهواره‌ها می‌پرداخت.

آن زمان بسیاری از دولتمردان و مشتریان این حوزه با پتانسیل آن آشنا نبودند در حالی که در تمام دنیا بخش بزرگی از اقتصاد به حوزه فضا اختصاص پیدا کرده و ما دراین حوزه سهم صفر درصدی داشتیم. سازمان فضایی ایران با برگزاری ۵۰ سمینار و رویداد به صورت مستقیم و ایجاد بستری برای دسترسی آزاد و پایدار کسب و کارها قدم‌های خوبی دراین مسیر برداشت.

از آن‌جایی که در حوزه فضایی، زیرساخت‌ها به شدت گران قیمت هستند و خریداری آن‌ها توسط بخش خصوصی توجیه پذیر نیست، سازمان و پژوهشگاه فضایی اعلام کردند اگر کسب و کارها پروژه و طرحی موفق ارایه دهند می‌توانند برای پیشبرد آن از زیرساخت‌های این سازمان‌ها استفاده کنند.
در گام بعدی پیرو بندی که در اساسنامه سازمان فضایی اشاره شد، احراز هویت، رتبه‌بندی شرکت‌ها و ایجاد نظام صنفی در دستور کار سازمان فضایی قرار گرفت تا کسب و کارها با دریافت این پروانه بتوانند اطمینان خاطر مشتریان خصوصا مشتریان دولتی را جلب کنند. مهرماه امسال سازمان فضایی از افتتاح چهار فضای کاری توسط سازمان و پژوهشگاه فضایی خبر داد.