۰ نفر

اولین زن حامل واکسن کرونا چه گفت؟

۲۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۴۴
کد خبر: 426022
 اولین زن حامل واکسن کرونا چه گفت؟

زنی ۴۳ ساله در آمریکا داوطلبانه اجازه داد واکسن احتمالی کرونا به او تزریق شود. رقابت برای تولید واکسن بالا گرفته. شرکتی آلمانی می‌گوید تا پاییز واکسن کرونا می‌آید. برخی محققان نگران سرعت آزمایش‌ها بر روی انسان‌‌ هستند.

به گزارش اقتصادآنلاین، آمریکا در جستجوی دارویی بر ضد کرونا، واکسنی را که تاکنون در جریان تحقیقات ساخته شده، بر روی یک زن ۴۳ ساله آمریکایی به نام جنیفر هلر که خود داوطلب این تست بوده، آزمایش کرده است. این واکسن را یک شرکت خصوصی فعال در زمینه بیوتکنولوژی به نام Moderna با همراهی پژوهشگرانی از سازمان بهداشت آمریکا ساخته است. این آزمایش‌ها در شهر سیاتل در حال انجام هستند.

دویچه وله گزارش داد؛ محققانی که در این پروژه فعالیت می‌کنند، می‌گویند، ۴۵ نفر در سنین ۱۸ تا ۵۵ سال در این آزمایش شرکت دارند که به هر کدام از آنها دوبار تا نیم میلی‌گرم از ماده ساخته شده تزریق می‌شود. آنتونی فائوچی، ایمن‌شناس آمریکایی می‌گوید، افرادی که تست بر روی آنها انجام شده، برای یک سال زیر نظر گرفته می‌شوند. او دلیل این اقدام را "دلایل ایمنی" و این مسئله عنوان کرده است که "نمی‌دانیم آیا همان تأثیر و نتیجه‌ای را که به آن امیدواریم، می‌گیریم یا خیر". 

سریع‌تر از روال معمول

این آزمایش‌ها بحث‌برانگیزند. ساخت واکسن جدید یک فرآیند پیچیده و دارای چندین مرحله است. معمولا دستگاه‌های نظارتی و مسئول، تنها در مواردی اجازه آزمایش بر روی انسان را صادر می‌کنند که اطمینان و اثربخشی یک دارو در آزمایشگا‌ه‌ها برای مثال با آزمایش بر روی موش‌ها به اثبات رسیده باشد.

اقدامات سریع در رابطه با تست واکسن کرونا در حال حاضر، برخلاف رویه‌ مرسوم تولید واکسن تاکنون است. برای ساخت دارویی بر ضد کرونا، آنچنان که یکی از پزشکان شرکت‌کننده در تحقیقات تولید واکسن می‌گوید، برخلاف رویه‌ی معمول اکثر شرکت‌ها هنگام تولید واکسن برای ویروس جدید کرونا، به ویروس‌های زنده‌ ضعیف‌شده یا بخش‌هایی از پاتوژن‌ها تکیه نمی‌کنند، بلکه واکسن از بخش‌هایی از ماده وراثتی ویروس ساخته می‌شود با این هدف که خود سلول‌های بدن را برای تولید پادتن تحریک کند.

جنیفر هلر، نخستین فردی که در آمریکا این واکسن بر روی وی آزمایش شده است، به عنوان جبران برای این تست ۱۱۰۰ دلار دریافت می‌کند. او در مصاحبه با مجله "تایم" گفته است که حالش پس از تزریق واکسن خوب است. او همچنین با اشاره به اینکه کارمند تمام وقت یک شرکت فناوری در سیاتل است، می‌گوید: «امیدوارم به زودی به واکسن مؤثری دست پیدا کنیم.»

جنیفر هلر از آمریکا می‌گوید، واکسنی که به او تزریق شده نه از ویروس زنده ضعیف‌شده که از اسید نوکلئیک ساخته شده است. او دوستان نگرانش را اینگونه آرام می‌کند که پیش‌تر ماده مشابهی بر ضد ویروس کرونای سارس و مرس بر روی انسان آزمایش شده است. به اعتقاد او پژوهشگران ریسک‌های واکسن جدید را به خوبی سنجیده‌اند.

اگر همه آزمایش‌ها آنچنان که امید می‌رود، پیش بروند، به این زن آمریکایی در چهار هفته دیگر ، دوباره این واکسن تزریق می‌شود. در مرحله بعد، پس از اثبات اثر این دارو بر روی ویروس، پرسش این است که آیا بدن انسان با این ماده تزریقی کنار می‌آید و در گام بعدی محققان به دنبال پاسخ این پرسش هستند که واکسن تا چه حد در پیشگیری از ابتلا به کرونا موفق است.