۰ نفر

کرونا را به سرزمین مادری نبرید

۲۸ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۲۰
کد خبر: 425624
کرونا را به سرزمین مادری نبرید

با وجود آنکه از زمان شیوع کرونا در کشور تعداد مبتلایان به این ویروس در کردستان پایین بوده اما طی چند روز اخیر روند گسترش شیوع بیماری در این استان بویژه در شهرها سیر صعودی پیدا کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، در این بین شهرستان‌های سقز با 65 و بانه با 35 نفر مبتلا بیشترین تعداد بیماران را در استان داشته‌اند. اما مهم‌ترین نگرانی مسئولان کردستان در این روزها، بازگشت آن دسته از اهالی کردستان است که تاکنون در سایر استان‌ها بویژه استان‌های کانون بحران بوده‌اند. آنها در ایام نوروز به شهرها و روستاهای موطن خود در استان کردستان باز می‌گردند تا با اقوام و آشنایان و سرزمین مادری دیداری تازه کنند؛ دیداری همراه با سوغات ترسناک کرونا!

«ابراهیم قادری» معاون بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی کردستان نسبت به افزایش شیب ابتلا به کرونا در استان به مردم هشدار داد و اظهار داشت: تنها راه مؤثر برای کنترل این بیماری رعایت موارد بهداشتی و مهم‌تر از آن، قطع زنجیره انتقال است. از این‌رو از مردم می‌خواهم بحث قرنطینه خانگی را جدی گرفته و بدانند امن‌ترین مکان در این شرایط خانه خودشان است.

وی با اعلام ابتلای قطعی ۱۶۵نفر به بیماری کرونا در استان افزود: تاکنون ۴۰۷ نمونه از افراد مشکوک به کرونا مورد آزمایش قرار گرفته اند که ۱۶۵ نمونه مثبت و 211 نمونه منفی بوده است. از این تعداد بیمار ۶۵ نفر مربوط به سقز، ۳۵ نفر بانه، ۲۲ نفر سنندج، 5 نفر کامیاران، ۱۲ نفر قروه، 5 نفر مریوان، 8 نفر دیواندره، 10 نفر بیجار، 2 نفر دهگلان  و یک نفر سروآباد بوده‌اند. همچنین آمار فوتی‌های استان به ۱۶نفر رسیده است.البته جواب آزمایش باقی افراد هنوز مشخص نشده است.

روستاهای کردستان پاک هستند

قادری با اشاره به اینکه هیچ موردی از بیماری در روستاهای استان مشاهده نشده، ادامه داد: طبق بررسی‌های انجام گرفته روستاهای استان از لحاظ شیوع کرونا پاک هستند به‌همین جهت از روستاییان تقاضا دارم از رفت‌و‌آمد به شهر‌های استان خود‌داری کرده و تا زمان کنترل کامل بیماری ارتباط خود را با شهر قطع کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کردستان افزود: در حال حاضر پایگاه‌های سلامت در شهرها و خانه‌های بهداشت در روستاها در حال ارزیابی مردم هستند و در صورت مشاهده موارد مشکوک اقدامات لازم را انجام می‌دهند اما از افرادی که برخی علائم کرونا دارند، تقاضا داریم به سایت وزارت بهداشت به آدرس salamat.gov.ir مراجعه و فرم خوداظهاری را تکمیل کنند تا اگر نیاز به مراقبت‌های بیشتر باشد همکاران ما با آنها تماس می‌گیرند.

وی برچیده شدن جشن های عروسی، مراسم عزا و همچنین نمازهای جمعه و جماعت را در راستای حفظ سلامت مردم دانست و ازآنان خواست: از برگزاری سال نو پرهیز کنند تا این بیماری کنترل شود. فعلاً نیرو و تجهیزات ما مناسب تعداد بیماران است اما اگر آمار مبتلایان بالاتر برود معلوم نیست چه اتفاقی خواهد افتاد.

تعطیلی مراکز تجاری کردستان

«محمد فلاحی» مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان نیز در این زمینه اظهار داشت: با توجه به روند افزایشی بیماری در استان تمام مراکز تجاری و اصناف طبق مصوبه مدیریت بحران تا اطلاع ثانوی تعطیل شده‌اند. دست فروشان نیز حق فعالیت ندارند. البته نانوایی‌ها و فروشگاه های زنجیره‌ای برای تأمین نیاز و مایحتاج عمومی باز بوده و به فعالیت خود ادامه خواهند داد. همچنین مقرر شده تمام دستگاه‌های اجرایی به غیر از دستگاه‌های خدمات رسان و مجموعه بهداشت و درمان با اولویت عدم حضور بانوان از یک سوم نیرو خود در روزهای کاری استفاده کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری کردستان افزود: تا پایان اردیبهشت ۹۹ دستگاه‌های خدمات رسان مانند شرکت گاز، برق، آب و فاضلاب حق قطع انشعاب هیچ کدام از مشترکان خود را به علت عدم پرداخت قبوض ندارند ودر این مدت نیز کنتورخوان‌ها به در منازل مشترکان مراجعه نخواهند کرد.

وی ادامه داد: با همکاری هلال احمر و دانشگاه علوم پزشکی اکیپ‌های تب سنجی و اطلاع‌رسانی در مبادی ورودی استان مستقر شده‌اند و در صورت مشاهده افراد مشکوک آنان را برای بررسی‌های بیشتر و در صورت نیاز به قرنطینه به مراکز درمانی ارجاع خواهند داد.

تصمیمی برای قرنطینه‌ شهرها نداریم

«بهمن مرادنیا» استاندار کردستان نیز با اشاره به اینکه تاکنون تصمیمی برای قرنطینه هیچ کدام از شهرهای استان گرفته نشده است گفت: جهت تأمین سلامت مردم محدودیت‌هایی در ورودی شهر‌ها اعمال شده و اکیپ‌های کنترل سلامت در همه ورودی‌ها و حتی مرزهای «باشماق» و «سیرانبند» مستقر شده‌اند تا افرادی که قصد ورود به استان دارند مورد بررسی قرار گیرند. کولبران نیز از این امر مستثنی نیستند.

 وی از مردم خواست تا از اقوام و بستگان خود بخواهند در این شرایط به کردستان سفر نکنند و افزود: ما نگران مسافران دیگر استان‌ها نیستیم چراکه میزان این سفرها احتمالاً نزدیک به صفر خواهد بود بلکه نگرانی اصلی ما بومیانی هستند که در شهرها سکونت دارند و در ایام عید به استان بر می‌گردند، بنابراین از همه تقاضا دارم به بستگان و اقوام خود تأکید کنند در این شرایط مطلقاً به استان نیایند.

مرادنیا با بیان اینکه مکان‌های تجمعی که احتمال انتشار بیماری کرونا وجود دارد بسته شده‌است، گفت: به‌دلیل شرایط استان اماکنی همچون بازار سرپوشیده و تاناکورای سنندج، بساط های دستفروشان، پاساژها و برخی دیگر از مکان‌های عمومی که امکان آلودگی زیادی دارند، تعطیل شده‌اند. حتی «جشن بین‌المللی نوروز» که قرار بود با حضور کشورهای حوزه نوروز به میزبانی سنندج برگزار شود نیز لغو شده است.

استاندار کردستان از «جایگاه‌های سوخت» به‌عنوان دیگر مکان‌های آلوده نام برد و تصریح کرد: سوخت‌گیری در این اماکن باید توسط اپراتورها انجام شود و خود مردم حتی‌الامکان از سوخت‌گیری پرهیز کنند. همچنین تردد هرگونه تریلی کشنده و ماشین‌آلات سنگین از محور سقز مریوان تا اطلاع ثانوی ممنوع است.

وی مقابله با گسترش کرونا را تنها در سایه همکاری و مشارکت مردم و ماندن بیشتر آنها در خانه ممکن دانست و خاطرنشان کرد: عدم ارتباط مردم با هم تنها راه قطع زنجیره سرایت است. به‌همین دلیل انتظار داریم که مردم کردستان همچون دیگر مسائل مهم در این بخش نیز ما را کمک کنند.