۰ نفر

در تهران و استان‌ها صورت گرفت؛

افزایش مراکز و داروخانه‌های توزیع داروی کرونا

۲۷ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۲۰
کد خبر: 425308
افزایش مراکز و داروخانه‌های توزیع داروی کرونا

در روز‌های گذشته نارضایتی بیماران سرپایی مشکوک به ویروس کرونا و بیماران مبتلا به کووید-19 از دسترسی به داروهای تجویزشده در شبکه‌های اجتماعی بازتاب فراوانی داشته است.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، ویدئوهای منتشر شده از برخی داروخانه‌های سطح شهر نشان می‌دهد؛ افراد زیادی برای تهیه داروهای مربوط به کرونا در مقابل داروخانه‌ها ایستاده‌اند. به گفته مسئولان وزارت بهداشت، پزشکان نیز مجبور شده‌اند، به‌دلیل تقاضای کاذب و فشار از ناحیه بیماران نسخه‌های زیادی را در بخش سرپایی تجویز کنند. حالا به دنبال نارضایتی شهروندان در عدم دسترسی به داروهای مورد نیاز ویروس کرونا، وزیر بهداشت دستور داده است داروخانه‌های منتخب در تهران برای عرضه داروهای ضد کرونا به بیماران مبتلا و آنهایی که مشکوک به کرونا هستند افزایش پیدا کند. آن‌طور که سخنگوی وزارت بهداشت خبر داده است؛به دلیل تراکم مراجعین در داروخانه‌های منتخب تهران، به دستور وزیر بهداشت، در راستای تسهیل امور مراجعین و کاهش ازدحام، علاوه بر مراکز بهداشتی و درمانی، حداقل 8 داروخانه دیگر در پایتخت از دیروز تحویل داروی نسخ بیماران مشکوک و مبتلا به کرونا را آغاز کرده‌اند.

 اجرای دو نوع دارو درمانی برای بیماران کرونایی

 مدیر کل امور داروی سازمان غذا و دارو درباره وضعیت دسترسی بیماران به داروهای ضد کرونا می‌گوید: برای درمان بیماران مبتلا به کووید-19 دو نوع درمان دارویی داریم، یک دسته از این داروها برای درمان کرونا مشهور هستند و دسته دوم داروهای علامتی‌اند یعنی داروهایی که به درمان علائم بیماری کرونا و عفونت‌های ثانویه کمک می‌کند.

 دکتر غلامحسین مهرعلیان می‌افزاید: ذخایر داروهای علامتی در کشور کافی است اما به علت ایجاد تقاضای کاذب در بازار در تأمین داروهای ویروس کرونا مشکل ایجاد می شود هر چند از نظر علمی هنوز مستندات کافی درباره تأثیر این داروها برای درمان کرونا وجود ندارد. این مقام مسئول در سازمان غذا و دارو می‌گوید: هم اینک تمرکز اصلی بر تأمین داروهای بیماران بستری مبتلا به کووید -19 است اما به‌دلیل دغدغه بیماران سرپایی درتهیه داروهای کرونا وزارت بهداشت داروخانه‌های منتخبی را برای توزیع این داروی بیماران سرپایی و بستری مبتلا به کووید-19 در تهران و کلانشهرها در نظر گرفته است. او در ادامه اظهار می‌دارد تهیه داروی بیماران مبتلا به کرونا در اولویت قرار دارد و بزودی محموله دارویی این بیماران وارد کشور می‌شود. به‌ گفته دکتر مهرعلیان، با توجه به اینکه در چند روز گذشته تعداد نسخ مربوط به داروهای کرونا در داروخانه‌ها افزایش زیادی داشته و مردم در داروخانه‌های توزیع‌کننده داروهای مذکور کووید-19 ازدحام زیادی را ایجاد کرده‌اند تعداد این داروخانه‌ها در تهران افزایش می‌یابد. داروخانه شهید کاظمی، داروخانه‌های هلال احمر جشنواره و سوم خرداد، هلال احمر طالقانی، داروخانه بیماری‌های خاص در خیابان استاد نجات اللهی، داروخانه دکتر علی هوشمند میدان ولیعصر، داروخانه بیست و نه فروردین و داروخانه هلال احمر شهرری هشت داروخانه‌ای هستند که در تهران داروهای تجویز شده برای بیماران مبتلا به کرونا را توزیع می‌کنند.

توزیع داروی بیماران سرپایی مشکوک به کرونا در مراکز خدمات جامع سلامت در کشور

دکتر علی رزازان مسئول توزیع سازمان غذا و دارو درباره وضعیت توزیع داروهای کرونا در کشور می‌گوید: روال کارتوزیع داروی مورد نیاز بیماران در بخش سرپایی اینگونه است که چنانچه کسی احساس کند دچار بیماری کووید- 19 شده است می‌تواند به مراکز جامع خدمات سلامت 16 و 24 ساعته در سراسر کشور مراجعه کرده و بعد از ویزیت و بررسی علائم بیماری، داروهای مورد نیازش را تهیه کند، همچنین اطلاعات این بیماران به‌منظور پایش در سامانه «سیب» ثبت می‌شود.

دکتر رزازان در ادامه می‌افزاید: به دستور وزیر بهداشت مقرر شد بخشی از داروهای بیماران سرپایی در تهران و کلانشهرها در داروخانه‌های منتخب توزیع شود تا چنانچه بیمار سرپایی دارای علائم مشکوک به بیماری به کلینیک‌ها یا درمانگاه‌ها و مراکز خدمات جامع سلامت مراجعه کرد و طبق تشخیص پزشک معالج نیاز به دارو داشت بتواند دارویش را از این داروخانه‌ها تهیه کند. او درباره تأمین داروهای بیماران بستری مبتلا به کووید- 19 هم می‌گوید: طبق دستور وزیر بهداشت تمامی مراکز درمان کشور ملزم به پذیرش بیماران مبتلا به ویروس کرونا هستند. با توجه به اینکه مراکز درمانی هم‌اکنون علاوه بر ارائه خدمات به بیماران بستری، بیماران سرپایی را نیز ویزیت و برای این افراد دارو تجویز می‌کنند تا در قرنطینه خانگی مصرف کنند بنابراین مقرر شده این دسته از بیماران داروهای‌شان را علاوه بر مراکز جامع خدمات سلامت 16 و 24 ساعته، همچنین از داروخانه‌های منتخب در تهران و کلانشهرها تأمین کنند. به‌گفته مسئول توزیع سازمان غذا و دارو، تحویل داروهای درمان سرپایی در مراکز جامع سلامت و داروخانه‌های منتخب در قالب فرم‌های استاندارد درخواست دارویی کووید-19 امکانپذیر است. دکتر رزازان با بیان اینکه 85 درصد موارد ابتلا به کووید-19 بدون نیاز به مداخله دارویی بهبودی کامل پیدا می‌کنند، اظهار می‌دارد: مصرف بی‌رویه داروهای کرونا ضمن ایجاد مقاومت دارویی و ویروسی عوارض متعددی را هم در پی دارد همچنین این داروها تداخلات دارویی با داروهای مصرفی دارند لذا تجویز این داروها باید مطابق با آخرین پروتکل‌های درمانی وزارت بهداشت باشد. طبق این پروتکل داروهای مورد نیاز و مؤثر بر درمان کرونا مشخص شده و در پروتکل دارویی کشور تعریف شده است. از همین رو در آخرین پروتکل و بنا به گفته سخنگوی وزارت بهداشت؛ داروی ضد ویروس در خط اول درمان حذف شد چرا که 85 درصد موارد ابتلا به کرونا نیاز به دارو ندارند.

تجویز دو دارو برای کرونایی‌ها ممنوع

گفتنی است، در حالی که در چند روز گذشته تقاضا برای داروی تامیفلو و اوسلتامیویر که برای درمان آنفلوانزا کاربرد دارد افزایش یافته بود، دیروز معاون درمان وزارت بهداشت اعلام کرد داروهایی که برای درمان آنفلوانزا استفاده می‌شد و قبلاً برای درمان کرونا هم تجویز می‌شد اکنون از خط درمان حذف شده و تجویز این داروها برای کرونا ممنوع است.