۰ نفر

اخبارهای کرونایی را کمتر بخوانید

۲۶ اسفند ۱۳۹۸، ۸:۰۹
کد خبر: 425022
اخبارهای کرونایی را کمتر بخوانید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: جستجوی اطلاعات و مشاهده اخبار و روایت‌های مختلف و حتی متناقض درباره یک موضوع واحد مثل ویروس کرونا، سبب سردرگمی، آشفتگی، بلاتکلیفی و نگرانی بیشتر می‌شود بنابراین کسب خبر از منابع علمی موثق یک راه مناسب برای کاهش ترس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، دکتر "سید وحید احمدی‌طباطبایی"  به ارایه راهکارهای ساده برای کاهش ترس و اضطراب ناشی از کروناویروس گفت: راهکارهای ساده‌ای برای آنکه در این شرایط بتوانیم به راحتی ایستاده و بجنگیم، وجود دارد.

وی اضطراب را به دو دسته مفید و نگران‌ساز تقسیم کرد و افزود: اضطراب مفید یا کارساز باعث ایجاد انگیزه برای روبرو شدن با مشکلات می‌شود، به‌طورمثال نگرانی درباره بیماری قلبی باعث می‌شود تا عادات غذایی خود را تغییر دهیم یا برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا، مرتب دست های خودمان را بشوییم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان ادامه داد: اضطراب غیرمفید یا نگران‌ساز یعنی فکر کردن زیاد درباره بیماری و عوارض آن، بدترین شکل ممکن اضطراب است. این نوع اضطراب باعث درماندگی و ناتوانی در فرد شده و منجر به دست زدن به رفتارهایی نامتعارف می‌شود.

احمدی طباطبایی ادامه داد: اخبارهای مربوط به ویروس کرونا در دوره کوتاه مدت به کاهش اضطراب ما کمک می‌کند اما افراط در شنیدن این اخبار باعث می شود رفتارهای ما به رفتارهایی اجباری و وسواس‌گونه تبدیل شده و سبب افزایش اضطراب و فشار نگرانی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان اضافه کرد: این اطلاعات و اخبار در لایه زیرخاکی مغز ما مدام پردازش شده و سبب ناامیدی و غمگینی می‌شود، بنابراین باید به‌صورت عادی این اطلاعات را دنبال کرده و مرتب دنبال آمار مبتلایان به ویروس کرونا و فوتی های این بیماری نباشیم.

احمدی‌طباطبایی دست برداشتن از جستجوی علایم و نشانه‌های بیماری در خود را یکی دیگر از راهکارهای کاهش اضطراب و نگرانی دانست و عنوان کرد: برخی افراد مدام دمای بدن خود را اندازه‌گیری می‌کنند یا سرفه‌های خود را می‌شمارند؛ تداوم چنین کارهایی نتیجه‌ای جزء برگشت اضطراب به فرد را ندارد بنابراین اگر در مقابله با این بیماری، به وسواس رسیدن و خودبیمار پنداری بیفتیم، عوارض منفی بیشتری را دریافت خواهیم کرد.

وی اظهار کرد: دنبال کردن اخبار و اطلاعات به ویژه اخباری که جنبه ژورنالیستی و هشدار وخامت اوضاع را دارد؛ باعث می‌شود مغز ما با انبوهی از اطلاعات و تصاویر ترسناک مواجه شود که نتیجه آن دستور مغز برای فعال‌تر شدن سیستم عصبی سمپاتیک است که سبب افزایش ضربان قلب، افزایش تعداد تنفس یا حتی افزایش فشار خون، دلهره، ترس و مجموعه‌ای از واکنش‌های فیزیولوژی و روانی خواهد بود که در بلند مدت آسیب زننده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: جستجوی اطلاعات و مشاهده اخبار و روایت‌های مختلف و حتی متناقض درباره یک موضوع واحد مثل ویروس کرونا، سبب سردگمی، آشفتگی، بلاتکلیفی و نگرانی بیشتر می‌شود بنابراین کسب خبر از منابع علمی موثق یک راه مناسب برای کاهش ترس و اضطراب ناشی از ویروس کرونا است.

وی توصیه کرد: در هر حال دفعات مراجعه به اخبار از منابع اطلاعاتی معتبر نیز باید کاهش پیدا کند و اخبار را روزی یکبار دنبال کنید و بدانید در مواجهه با ویروس کرونا، مهمترین مساله توجه به هشدارهای بهداشتی و روش‌های پیشگیری از ابتلا به بیماری است.

احمدی‌طباطبایی انجام تمرین‌های آرامش‌ساز(ریلکسیشن) را یکی دیگر از راهکارهای کاهش اضطراب برشمرد و عنوان کرد: چشمان خود را ببندید و به یک منظره خوب مانند کنار دریا با وزش یک نسیم ملایم، فکر کنید. از بینی نفس عمیق بکشید تا ریه‌هایتان پر از هوا شود بعد به آرامی نفس خود را از بینی خارج کنید. این کار در کاهش اضطراب کمک کننده خواهد بود.

وی افزود: چشمان خود را ببندید و همه عضلات بدن (سینه، شکم، دست، پا، گردن، بازو) را چند ثانیه منقبض و یک دفعه شل کنید. زمانی که عضلات را شل می‌کنیم کلمه «آرامش» را در ذهن تکرار کنید، یا روزانه حداقل 10 دقیقه در منزل ورزش کرده و یا در پارک های خلوت پیاده‌روی کنید. این اقدامات در کاهش اضطراب کمک کننده خواهد بود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان بیان کرد: یک باور غلطی که وجود دارد این است که مردم تصور می‌کنند ویروس کرونا از طریق هوا منتقل می‌شود. بلکه این ویروس از طریق تماس نزدیک با سایر افراد آلوده و یا از طریق سطوح آلوده منتقل می‌شود لذا افراد با خیال راحت در هوای آزاد به مدت کوتاه پیاده روی کنند و پس از پیاده‌روی دستان خود را به خوبی شستشو دهند.

وی درد و دل در این شرایط سخت با یک دوست را از دیگر راه‌های غلبه بر اضطراب ذکر کرد و افزود: این شبکه حمایتی(درد و دل با یک دوست) کمک می‌کند استرس و فشار روانی افراد کاهش پیدا کند لذا از طریق تلفن یا مکالمه تصویری در شبکه‌های پیام رسان با نزدیکان و دوستان خود ارتباط داشته باشید اما تاکید می کنیم که به هیچ عنوان در مکالمه نباید درباره موضوعات و اخبارهای کرونایی صحبت شود.

احمدی‌طباطبایی اظهار کرد: نگرانی‌ها و خصوصی‌ترین افکار خود را درباره ویروس کرونا و ترس‌های مرتبط با آن را بنویسید حتی اگر درباره بیماری و عوارض آن تصاویری به ذهنمان می‌رسد آنها را با کلمات توضیح بدهیم و بنویسیم. با نوشتن افکار و نگرانی‌ها، حس کنترل و آرامش بیشتری در ما ایجاد خواهد شد.

وی عنوان کرد: به‌جای افکار بدبینانه، فاجعه‌ساز و منفی‌گرایانه؛ افکار مثبت و مفید را در ذهنمان جایگزین کرده و سعی کنیم در این مدت با کارهایی که به ما آرامش می دهند از قبیل دعا کردن، کتاب خواندن، شعر خواندن، موسیقی گوش دادن و ... خودمان را سرگرم کنیم تا آرامش به ما برگردد و امیدواریم با این راهکارها و رعایت توصیه‌های بهداشتی بتوانیم این ویروس را زمین‌گیر کنیم.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمان با اشاره به برداشت‌های غلطی که این روزها دامن‌گیر برخی افراد شده، اظهار کرد: مراجعه شمار زیادی به دلیل مسمومیت به الکل و مشروبات الکلی به بیمارستان‌ها نشات گرفته از یک باور غلط در جامعه است.

احمدی طباطبایی افزود: مسمومیت ناشی از الکل عوارضی همچون کوری، دیالیز و حتی موارد منجر به مرگ را خواهد داشت لذا مردم بدانند راه‌های ورود ویروس کرونا به بدن از طریق مخاطات تنفسی مثل بینی، نای، ریه، دهان و چشم‌هاست بنابراین مشروبات الکلی و ورود آن به معده نقشی در از بین بردن ویروس کرونا در دستگاه گوارش ندارد.

وی خاطرنشان کرد: با وارد شدن ویروس کرونا به معده، اسید معده نقش حفاظتی علیه ویروس را دارد اما زمانی که مشروبات الکلی وارد معده می شود، اسید معده کاهش پیدا کرده و نقش حفاظتی خود را از دست می‌دهد لذا از همشهریان تقاضا داریم به این باور غلط دقت کنند و به هیچ عنوان سمت مشروبات الکلی نروند.