۰ نفر

کرونا همچنان در کمین است، در خانه بمانید

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۴۸
کد خبر: 424505
کرونا همچنان در کمین است، در خانه بمانید

کرونا همچنان در ایران جولان می‌دهد و آمار مرگ و ابتلا صعودی است. دیروز خبر رسید که آمار مبتلایان به ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر رسیده است و ۵۱۴ نفر هم تاکنون در ایران جان خود را از دست داده‌اند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، در این روزهای تلخ بیماری و مرگ البته روز‌به‌روز اخبار همدلی و همراهمی مردم هم بیشتر می‌شود. علاوه‌براین، دیروز خبر تازه‌ای هم از سوی بنیاد مستضعفان منتشر شد که براساس آن قرار است به دست‌فروشان کمک مالی شود. ابتلای «علی‌اکبر ولایتی» به این ویروس، بهبودی و بازگشت به کار ایرج حریرچی، معاون وزیر بهداشت و البته جان‌باختن چندین چهره مشهور و مسئولانی ارشد هم از اخبار تازه مربوط به ویروس کرونا در ایران است. در این گزارش، با نگاهی به اخبار تازه‌، راهکار‌هایی برای مقابله هم مطرح می‌شود. 

آمار تازه؛ شیب نزولی گیلان و قم

اگرچه در تهران، گیلان و قم همچنان آمار ابتلا به ویروس کرونا بالاست، اما به نظر می‌آید در این استان‌ها تا اندازه‌ای روند ابتلا و شیب نموادر مبتلایان کاهش پیدا کرده است؛ هرچند از استان‌های دیگری اخبار صعود تعداد مبتلایان به گوش می‌رسد. دیروز هم مانند روزهای گذشته رأس ساعت ۱۳ سخنگوی وزارت بهداشت آمار تازه مبتلایان و جان‌باختگان را منتشر کرد. «کیانوش جهانپور» در‌این‌باره گفت: «از ظهر پنج‌شنبه تا ظهر جمعه و براساس نتایج آزمایشگاهی، هزار و ۲۸۹ مورد بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد و روز پنجشنبه کل مبتلایان به این بیماری در کشور به ۱۱ هزار و ۳۶۴ نفر افزایش یافت. خوشبختانه تاکنون سه هزار و ۵۲۹ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ بهبود یافته و ترخیص شده‌اند». جهانپور ادامه داد: «متأسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۸۵ نفر از مبتلایان جدید کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری در کشور به ۵۱۴ مورد رسید». براساس توضیحات سخنگوی وزارت بهداشت «موارد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در کشور به‌تفکیک استان نیز به این ترتیب است؛ تهران با ۳۰۳ مورد جدید، قم با ۴۲ مورد جدید، ‌گیلان با ۷۱ مورد جدید، اصفهان با ۱۱۰ مورد جدید، البرز شش مورد جدید، مازندران ۱۹۲ مورد جدید، مرکزی با ۴۸ مورد جدید، قزوین ۱۲ مورد جدید، سمنان ۳۸ مورد جدید، گلستان ۲۱ مورد جدید، خراسان‌رضوی ۱۱۰ مورد جدید، فارس ۳۳ مورد جدید، ‌لرستان ۲۵ مورد جدید، آذربایجان شرقی با ۹۷ مورد جدید، خوزستان با ۱۵ مورد جدید بوده است». جهانپور گفت: «موارد جدید ابتلا به بیماری کووید۱۹ در استان‌های یزد با ۴۶ مورد جدید، زنجان با ۲۰ مورد جدید، کردستان با ۹ مورد جدید، اردبیل با ۱۵ مورد جدید، کرمانشاه با ۱۵ مورد جدید، کرمان با ۱۲ مورد جدید، همدان با ۱۰ مورد جدید، سیستان‌و‌بلوچستان با دو مورد جدید، هرمزگان با چهار مورد جدید، ایلام هشت مورد جدید، آذربایجان غربی با ۲۵ مورد جدید بوده است. در عین حال آمار مبتلایان جدید در استان‌های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، چهارمحال‌وبختیاری، کهگیلویه‌و‌بویراحمد و بوشهر صفر بوده‌ است».

 ولایتی در قرنطینه خانگی

دیروز همچنین بیمارستان دکتر مسیح دانشوری اعلام کرد علی‌اکبر ولایتی در قرنطینه خانگی است و وضعیت عمومی او خوب و رو به بهبودی است. روابط عمومی این بیمارستان اعلام کرد: «پس از گذشت روزهایی که دکتر ولایتی، رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، به‌منظور انجام امورات مرتبط با مقابله با ویروس کرونا، در کنار پزشکان و پرستاران با حضور در بیمارستان مشغول به فعالیت‌های روزانه بودند، ظهر روز پنجشنبه با ظهور علائم خفیف بنا به نظر پزشکان، اقدام به آزمایش شد که نشانه‌های بروز کرونا در دکتر ولایتی مشهود بود. لذا بنا به تشخیص و تجویز پزشک، ولایتی در قرنطینه خانگی قرار گرفته و در حال حاضر وضعیت عمومی او خوب و رو به بهبودی است». در کنار اعلام خبر قرنطینه ولایتی، دیروز ایرج حریرچی از سلامت کامل خود خبر داد و اعلام کرد برای بازدید به رشت سفر کرده است. 

 چگونه بفهمیم کرونا گرفتیم؟ 

افزایش آمار ابتلا به کرونا زنگ خطری برای هر فرد ایرانی است و در کنار ضرورت ماندن در خانه باید مراقب ظهور علائم این ویروس هم باشیم. یک متخصص داخلی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نحوه شناسایی افراد مشکوک به کرونا را به این صورت تشریح کرد که باید نسبت به علایم شدید سرماخوردگی حساس بود. پیرصالحی با بیان اینکه بیماری کرونا علائمی دارد، گفت: «ما افرادی را مشکوک تلقی می‌کنیم که دچار علائمی مانند سرماخوردگی اما شدیدتر باشند. علائمی مانند سرفه خشک، گلو‌‌درد، بدن درد، تعریق و در نهایت تنگی نفس را که علائم یک عفونت ویروسی است، از خود نشان می‌دهد». او با بیان اینکه کسی که این علائم را دارد، مشکوک به کرونا تلقی می‌شود، اظهار کرد: «حال باید پرسید آیا هر کس که دچار این علائم شد، کرونا دارد؟ خیر. زیرا در فصلی قرار داریم که آنفلوانزای نوع B و سرماخوردگی هم شایع است. حال چگونه تشخیص دهیم که آیا علائمی که داریم مربوط به کروناست یا خیر و آیا نیاز به درمان بستری یا سرپایی دارد یا خیر؟» این متخصص داخلی در پاسخ به این پرسش گفت: «اگر افرادی که علائمی مانند گلودرد، تب، سرفه خشک، خستگی، بدن‌درد و... دارند و البته ممکن است به میزان کمتر هم علائمی چون عطسه و آبریزش بینی دیده شود، با افرادی که کرونا مثبت بودند، تماس داشتند، افراد محتمل از نظر ابتلا به کرونا در نظر گرفته می‌شوند». بنابر اعلام کانال تلگرامی وبدا، پیرصالحی گفت: «اگر این افراد مشکوک به نقاطی مسافرت کردند که کرونا در آنجا شایع است مانند قم، استان‌های شمالی و... اینها هم افراد محتمل در نظر گرفته می‌شوند. همچنین افرادی که ممکن است دچار علائم تنفسی شدید شوند که به درمان‌های معمول پاسخ نمی‌دهند نیز محتمل در نظر می‌گیریم».

 توصیه‌هایی درباره نحوه مصرف ویتامین D در شرایط شیوع کرونا

با شیوع کرونا در ایران متخصصانی از مفیدبودن مصرف ویتامین دی گفتند که البته مصرف غیرضرور این ویتامین می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند. انجمن متخصصین غدد درون‌ریز با همکاری انجمن روماتولوژی ایران، دستورالعملی را درباره مصرف ویتامین D و تأثیر آن در پیشگیری از ابتلا به کرونا ارائه کرده است. بنابر اعلام سامانه آموزش آنلاین سازمان هلال احمر،  نکات اصلی دستورالعمل به این شرح است: «در مورد ویروس جدید کرونا ناشناخته‌ها بسیار است و نقش ویتامین D در مقابل با عفونت حاصل از این ویروس ثابت نشده است. با توجه به انتشار اخبار و پیشنهادات متنوع اخیر در مورد مصرف مکمل‌های ویتامین D به منظور تقویت سیستم ایمنی و با درنظرگرفتن شروع کمبود ویتامین D در جامعه ایرانی بر آن شدیم تا با این دستورالعمل ساده نگرانی‌های خود و جامعه را کاهش دهیم. در شرایط بحرانی، به هیچ وجه نیازی به‌ اندازه‌گیری آزمایشگاهی سطح سرمی ویتامین D نیست. در صورتی که طی چند ماه گذشته، در حال مصرف یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی در ماه بوده‌اید، به همین صورت ادامه دهید؛  یعنی یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی در ماه. این توصیه برای کودکان دو تا ۱۲ سال به میزان یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی هر دو ماه یک بار است. در غیر این صورت، بدون نگرانی، فعلا برای مدت چهار هفته آینده، هفته‌ای یک عدد ویتامین D پنجاه هزار واحدی مصرف کنید».

هشدار و توصیه‌های حریرچی بعد از پایان دوران قرنطینه کرونا

نماینده ویژه وزیر بهداشت و ناظر بر اجرای طرح بسیج ملی مبارزه با بیماری کرونا که خود به تازگی از بند این بیماری رهایی یافته است، اعلام کرد اگر مردم همکاری کنند، می‌توانیم تا اوایل هفته اول فروردین سیر  ابتلا به کرونا را نزولی کنیم، اما اگر مردم رعایت نکنند و مشکل را شوخی بگیرند، این بیماری ممکن است حتی تا آخر اردیبهشت و حتی تا خرداد هم مزاحم  ما باشد. «ایرج حریرچی» که بعد از گذراندن دوران نقاهت و قرنطینه کرونا، دیروز به استان گیلان سفر کرده بود، در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به وضعیت بیماری کووید۱۹ در گیلان، گفت: «در این شرایط باید اصول علمی و بهداشتی را رعایت کنیم. خوشبختانه بیمارستان رازی رشت که خط اول درمان بیماران کرونایی در استان گیلان است، با تمام امکانات و بسیج نیروها از خود بیمارستان و سایر بیمارستان‌ها اقدام می‌کند». او گفت: «خوشبختانه ورودی بیمارستان‌هایمان در استان گیلان کاهش یافته است، اما این موضوع هنوز به معنای رفع نگرانی نیست. مردم باید دو نکته را رعایت کنند؛ مهم‌ترین نکته، جداسازی بیماران از سایر افراد است. چه بیمارانی که علائم شدید دارند، چه بیمارانی که علائم متوسط داشته و چه بیماران دارای علائم خفیف، باید از سایر اعضای خانواده جدا شوند. باید توجه کرد که عمدتا ۸۰ درصد مردم می‌توانند این اقدام را در منازل انجام داده و خود را از سایر افراد و خانواده‌شان جدا کنند. نکته و قدم دوم هم به‌حداقل‌رساندن تماس با دیگران است. بر این اساس مردم عادی که هیچ علامتی هم ندارند، باید حداقل ارتباط را با یکدیگر داشته باشند». حریرچی با تأکید بر اینکه امن‌ترین مکان برای پیشگیری از ابتلا به کرونا، خانه‌ است، گفت: «همچنین بهترین روش پیشگیری شست‌وشوی دست‌هاست. باید توجه کرد  اگر مردم همکاری کنند، می‌توانیم تا اوایل هفته اول فروردین سیر  ابتلا را نزولی کنیم تا موارد بیماری و مرگ‌ومیر کاهش یابد. اما اگر مردم رعایت نکنند و مشکل را شوخی بگیرند، این بیماری ممکن است حتی تا آخر اردیبهشت و حتی تا خرداد مزاحم ما باشد و تعداد زیادی را مبتلا کند». حریرچی درباره وضعیت تجهیزاتی برای کادر درمانی و بیماران، گفت: «در تمام دنیا حتی در کشورهای اروپایی غربی، آمریکا، کره جنوبی، چین و... در مقابله با این بیماری دچار مشکل شده‌اند. ما قبلا در بیمارستان رازی رشت، ۸۵ درصد اشغال تخت داشته‌ایم، اما در حال حاضر همه ظرفیت بیمارستان را برای بیماران کرونایی خالی کرده‌ایم. حال بیماری‌های معمولی که از بین نرفته است. بنابراین ما این مشکلات را داریم. در عین حال با تجهیز امکاناتی که انجام شده، هنوز به کمبود جدی تخت برنخوردیم. همچنین با کمک سپاه، بسیج، هلال احمر و... نقاهتگاه‌هایی برای بیماران ایجاد کردیم که به عنوان طرحی بسیار مهم و مورد توجه سازمان جهانی بهداشت است. همچنین تجهیزات‌مان در حد ایدئال نیست، اما مشکل شدیدی نداریم».

 خبر خوب برای دست‌فروشان

کرونا بازار شب عید دست‌فروشان پایتخت را نیز از رونق انداخته است و بیشتر شهروندان برای حفظ سلامتی خود و خانواده‌های‌شان علاوه بر خانه‌نشینی، بیشتر به سمت خریدهای اینترنتی و خرید از فروشگاه‌ها اقبال نشان می‌دهند؛ هرچند با وجود خلوتی معابر و خیابان هنوز هم بساط برخی دست‌فروشان پهن است. وضعیت دست‌فروشان در حالی با شیوع کرونا از سکه افتاده است که مدیریت شهری قول داده برای جبران هزینه‌های آنها چاره‌اندیشی کند؛ به‌گونه‌ای‌که «زهرا نژاد‌بهرام»، عضو هیئت‌رئیسه شورای شهر تهران، از رایزنی با همه سازمان‌ها و نهادهای مختلف برای جذب کمک‌های مالی در راستای جبران خسارت دست‌فروشان خبر داد و به ایسنا گفت: «وزارت بهداشت به مردم توصیه کرده است که در راستای کنترل شیوع ویروس کرونا در خانه بمانند و این در حالی است که بسیاری از سازمان‌ها و ادارات یا حضور کارکنان‌شان را به حداقل رسانده یا با دور‌کاری از کارمندان‌شان حفاظت می‌کنند؛ اما در‌این‌میان برخی افراد از‌جمله شهروندانی که دارای مشاغل آزاد هستند، مجبورند برای کسب روزی و تأمین هزینه‌های زندگی، به خیابان و سراغ کسب‌و‌کارشان بیایند. همچنین افرادی هستند که به دلیل نداشتن مغازه و محلی برای کسب‌وکار در خیابان‌ها دست‌فروشی می‌کنند و این افراد متأسفانه به‌شدت در معرض ابتلا به کرونا قرار دارند». نژاد‌بهرام با بیان اینکه در خانه ماندن مردم و ترس آنها برای به خیابان آمدن، سبب شده بازار دست‌فروشان در شب عید از رونق بیفتد، می‌گوید: «شاید بتوان یکی از غم‌انگیزترین ابعاد شیوع کرونا را دست خالی دست‌فروشان دانست و بر‌اساس‌این سعی کردیم در رایزنی با سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف بتوانیم به این افراد کمک کنیم». این عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه براساس رایزنی‌های انجام‌شده با بنیاد مستضعفان، آنها برای کمک به دست‌فروشان اعلام آمادگی کرده‌اند، می‌افزاید: «البته مقر‌ر شده است که شهرداری تهران فهرست کاملی از دست‌فروشان واقعی پایتخت را ارائه دهد و آنها نیز پس از راستی‌آزمایی به این افراد کمک کنند».

نژاد‌بهرام این را هم گفت که پیش‌از‌این نیز بنیاد مستضعفان به غسال‌ها و کارگران پسماند شهرداری کمک یک‌میلیونی کرده بود و بر‌اساس‌این انتظار داریم به دست‌فروشان نیز کمک کند. او با بیان اینکه آمار کامل و دقیقی از دست‌فروشان نداریم؛ اما معاونت خدمات شهری و شرکت ساماندهی مشاغل شهرداری، باید این فهرست را هرچه زودتر ارائه دهند تا آن را در اختیار بنیاد مستضعفان قرار دهیم، می‌گوید: «باید مکانیسمی اندیشیده شود که این دست‌فروشان پس از دریافت کمک نقدی، دیگر به سطح شهر نیایند تا علاوه بر محافظت از سلامتی‌شان، در زنجیره انتقال کرونا نیز قرار نگیرند». علاوه‌براین روز گذشته همچنین بنیاد مستضعفان از کمک پنج‌میلیاردی خود برای حفاظت از کودکان کار در برابر کرونا خبر داد. بر‌اساس‌این اعلام شد که بنیاد مستضعفان به منظور حمایت از کودکان کار که به‌شدت در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند، مبلغ پنج میلیارد تومان را برای حفاظت از سلامت این کودکان و تهیه و توزیع بسته‌های بهداشتی و مراقبتی در برابر کرونا در اختیار سازمان بهزیستی قرار داد.