۰ نفر

انتقاد از کنکوری شدن برخی دروس مهارتی هنرستان‌ها

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۹:۳۲
کد خبر: 424425
انتقاد از کنکوری شدن برخی دروس مهارتی هنرستان‌ها

مدیرکل دفتر تولید محتوای فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش درباره دروس هنرستانی مرتبط با فناوری اطلاعات گفت: رشته شبکه و نرم افزار یارانه یک رشته مهارتی و پودمانی است اما در شاخه فنی، در شورای سنجش و پذیرش دانشجو کنکور برای آن درنظر گرفته‌اند و دانش‌آموز ما باید دوباره به سمت آمادگی برای کنکور برود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، افشار بهمنی به تفاهم‌نامه منعقد شده با وزارت کار درباره توسعه آموزش‌های کارآفرینی گفت: چندماه قبل در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره آموزش‌های کارآفرینی با وزارت کار تفاهمی برای آموزش معلمان برقرار و کار انجام شد. فارغ از تفاهم‌نامه وزارت کار با آموزش و پرورش که قرار است امسال مجدد بازبینی شود، صحبت‌هایی با دفتر توسعه کارآفرینی وزارت کار انجام شده و امیدواریم آموزش‌ها در تابستان بعدی تداوم یابد.

وی درباره وعده نماینده سازمان فناوری اطلاعات در این برنامه مبنی بر آمادگی آموزش تخصصی به دبیران در حوزه فناوری اطلاعات گفت: می‌توانیم بین ۵ تا ۷ هزار معلم را برای این آموزش‌ها پیش‌بینی کنیم. ما ۲۹ تیر امسال در راستای آموزش‌های مکمل و تحقق بند ۶۹ قانون برنامه ششم توسعه، به منظور فراهم کردن زیرساخت‌های لازم برای هوشمندسازی مدارس و اتصال آنها به شبکه ملی ارتباطات امضا شد.

وی افزود: می‌توانیم از این ظرفیت برای توانمندسازی مدیران نیز استفاده کنیم. برنامه چند بعد دارد و دبیران فناوری این ظرفیت را دارند و باید توجه بیشتری در حوزه آموزش عمومی بشود و ظرفیت تا ۲۰ هزار نفر هم می‌تواند توسعه یابد.

بهمنی با بیان اینکه آموزش‌های مجازی را برای مدرسان دروسی چون کاربرد فناوری‌های نوین انجام داده‌ایم اما واقعیت این است که آموزش مجازی مکملی آموزش حضوری است، گفت: اگر بستری برای آموزش حضوری در تابستان محقق شود تکمیل‌کننده آموزش‌های حضوری است و تابستان زمان مناسبی برای این امر خواهد بود.

وی با بیان اینکه برنامه درسی و محتوای ارزشمند متناسب با استانداردهای ملی و بین المللی تنظیم شده است، گفت: دغدغه ما فاصله محتوای تولید شده و برنامه اجرا شده است و در سطح ستاد تا صف درگیری‌هایی داریم. در همین تعطیلات اسفندماه معلمان ما خودجوش وارد عرصه آموزش مجازی شدند اگر بتوانیم به مدرسه محوری و توسعه مشارکت‌ها بیشتر توجه کرده و به سمت کاهش تمرکز برویم کیفیت و خروجی آموزش‌ها با نیازهای منطقه‌ای و بازار کار و نیاز ملی بیشتر فراهم می‌شود.

وی ادامه داد: سیاست مدرسه محوری و آزادسازی برنامه درسی را برای برنامه بوم قرار دادیم و امید است آن را در عمل محقق کنیم. چالش جدی ما در این بحث این است که اجرای برنامه نیازمند زیرساخت‌های متنوعی است و تحقق آن به تنهایی از عهده آموزش و پرورش برنمی‌آید و باید شرکای اجتماعی ما پای کار بیایند و کمک کنند تا کیفیت بهتری عرضه شود.

وی درباره دروس هنرستانی مرتبط با فناوری اطلاعات گفت: رشته شبکه و نرم افزار یارانه یک رشته مهارتی و پودمانی است اما در شاخه فنی، در شورای سنجش و پذیرش دانشجو کنکور برای آن در نظر گرفته‌اند و دانش‌آموز ما باید دوباره به سمت آمادگی برای کنکور برود.

وی ادامه داد: ۱۰ رشته مرتبط با فناوری اطلاعات در شاخه کاردانش داریم که تولید محتوای الکترونیکی، بازاریابی در حوزه کاردانش، برنامه‌نویسی پایگاه داده، طراحی و توسعه صفحات وب، برنامه‌نویسی بازی‌های یارانه‌ای از جمله آنهاست. فقط آموزش و پرورش به تنهایی برنامه‌ها را تدوین نکرده و از مشارکت دستگاه‌های مختلف استفاده کرده اما صرفا این همکاری در حوزه تولید محتوا بوده است. فرصت ارزشمندی است که بیشتر روی معلمان و مدیران مدارس تمرکز کنیم.

وی در برنامه تلویزیونی پرسشگر با اشاره به تفاهم‌نامه با وزارت ارتباطات برای توسعه زیرساخت‌ها گفت: از وزارت ارتباطات توقع بیشتری برای تحقق تعهدات تفاهم‌نامه داریم.