۰ نفر

خانه خودتان بهترین میزبان شماست؛

جاده فریاد می‌زند؛ «نیا»

۲۴ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۱۰
کد خبر: 424406
جاده فریاد می‌زند؛ «نیا»

«به گردشگران هیچ تسهیلاتی داده نمی‌شود، در ورودی شهرها راه را بر آنها می‌بندند، خودروهایی که از شهرها و استان‌های کانون آلودگی کرونا وارد استان های جنوبی و مرزی شوند، به شهر مبدأ برگردانده می‌شوند، در ورودی شهرهای مقصد، سرنشینان خودروها تب سنجی می‌شوند و...» با هر مسئول استانی در هر کدام از مناطق ایران که صحبت می‌کنیم همین را می‌گویند. این حرف‌ها یک پیام بیشتر ندارد، خانه خودتان بهترین پناه و مهربانترین خوشامد گوی شما در این روزهای کرونایی است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، حتی اگر در شهر خودتان هم باشید در این روزها بیرون با شما غریبه است. اما در خانه ماندن ایرانی‌ها؛ همه مسئولان شهری را به چالش خوانده است، درخواست قرنطینه اختیاری هنوز پاسخ مثبتی از مردم نگرفته است.

حتی در شهرهای کانون آلودگی کرونا. به‌گفته «بهرام سرمست» استاندار قم، مردم این استان با وجود افزایش چشمگیر تعداد بیماران تاکنون در خصوص قرنطینه خانگی همکاری لازم را نداشته و بیماری را جدی نگرفته‌اند. این در حالی است که تا مردم همکاری نکنند امکان قطع زنجیره انتقال و مهار کرونا وجود ندارد.

در مورد ایجاد قرنطینه و ایجاد محدودیت در مبادی ورودی و خروجی استان باید بگویم که این اقدام نیاز به تمهیدات و زیر ساخت‌هایی دارد که تأمین برخی از آنها از عهده استان خارج است.

«علی ابرازه» قائم مقام دانشگاه علوم پزشکی قم نیز اظهار داشت: با تلاش‌های انجام شده ۴ روز است که تعداد مبتلایان قم در مرز یک هزار بیمار مدیریت شده‌ اما این بدان معنی نیست که دیگر شاهد افزایش آمار بیماری نخواهیم بود. کاهش بیماری به همکاری مردم بستگی دارد. طبق بررسی‌های انجام شده حدود ۲ برابر افراد بستری شده در بیمارستان‌ها، افراد مبتلا در جامعه وجود دارد؛ پس برای کنترل کامل بیماری رعایت مسائل بهداشتی و قرنطینه خانگی موضوعی است که مردم باید به آن توجه کنند.

چرا کرونا به مناطق سیلزده لرستان سر نزده؟

استان لرستان هرچند هنوز به وضعیت قرمز کرونا نرسیده اما آمار رو به رشد تعداد مبتلایان موجبات نگرانی مسئولان استانی را فراهم کرده و موجب شده در برخی از راه‌های ورودی استان محدودیت‌هایی برای ورود ماشین‌های غیر بومی در نظر گرفته شود البته محدودیت‌های قرنطینه‌ای به‌دلیل قرار گرفتن لرستان در مسیر کریدور جنوب عملاً با دشواری‌هایی مواجه است از سوی دیگر این استان که ماه گذشته متحمل سیل ویرانگری بود که خسارتی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان به زیر ساخت‌ها و واحدهای مسکونی شهری و روستایی استان زد و به نظر می‌رسد تن خسته لرستان در شرایط کنونی تحمل بار اقتصادی و اجتماعی کرونا را نداشته باشد این روزها لرستانی‌ها در کنار مصایب و مشکلاتی که سیل برای دومین بار در سال‌جاری برایشان رقم زده باید با بیماری دست و پنجه نرم کنند که امکانات پزشکی لرستان به هیچ وجه جوابگوی آن نیست نگرانی مردم این دیار از آنجا دوچندان شده که تنها یک بیمارستان در کل استان آن هم در مرکز استان تجهیزاتی دارد که می‌تواند از بیماران مبتلا به کرونا مراقبت کند.

محمدرضا نیکبخت رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان هر چند این موضوع را تأیید می‌کند اما می‌افزاید: ما بیماران بدحال را به بیمارستان شهدای عشایر خرم آباد منتقل می‌کنیم تا بتوانیم بهتر به وضعیت‌شان رسیدگی کنیم وی با اشاره به اینکه لرستان در حد توان پزشکی خود در مقابل کرونا بسیج شده تصریح کرد: ما در دیگر شهر‌ها کیت تشخیص بیماری و تخت آی‌سی‌یو داریم ولی کافی نیست.

 او مشکل بزرگ کادر پزشکی استان را کمبود لباس محافظ و ماسک می‌داند واز مسئولان کشوری می‌خواهد نیم نگاهی به لرستان برای تجهیز کادر درمانی بیندازند.

اماخبر خوب اینکه، کرونا هنوز به بخش‌هایی از استان لرستان که در سیل بهمن ماه دچار خسارت شدند نرسیده است. رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: خوشبختانه در پلدختر و دیگر مناطق سیلزده موردی از کرونا نداشتیم. وی تأکید کرد: پلدختر در منطقه گرمسیری لرستان است و البته شاید مبنای علمی نداشته باشد ولی گرما در کنار کم بودن تردد به مناطق سیلزده بجز مردم بومی و امداد گران موجب شده تاکنون این منطقه از گزند کرونا در امان بماند. این صحبت مسئول بهداشتی لرستان نشان می‌دهد عدم ارتباطات جمعی تا چه اندازه می‌تواند در کنترل این بیماری مؤثر باشد.

رفتار خیلی عادی لرستان در شرایط فوق‌العاده

درهمین حال موسی خادمی استاندار لرستان نیز  تصریح کرد: متأسفانه در لرستان هم وضعیت مطلوبی نداریم و تعداد مبتلایان رو به افزایش است وی معتقد است برای مقابله با کرونا ۹۰ درصد کار باخود مردم و ۱۰ در صد مابقی اقدامات دولت برای مقابله و درمان است.

وی خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز برخی از مردم لرستان موضوع را جدی نگرفته‌اند و می‌بینیم که مراسم عروسی و عزا می‌گیرند. به‌طور عادی جلوی دستفرو ش‌هایی که معمولاً در روزهای پایانی سال بساط به پامی کنند جمع می‌شوند و در بازارها خیلی عادی تردد می‌کنند و سلامت خود و دیگر مردم را به خطر می‌اندازند. مردم باید بدانند امکانات پزشکی کشور محدود است و نمی‌تواند جوابگوی این حجم بیماری باشد. استاندار لرستان گفت: در ورودی‌های استان تدابیر شدیدی برای ورود خودروهای بومی در نظر گرفته شده ولی استان ما محل گذر استان‌های جنوبی است و عملاً نمی‌توانیم از ورود کامل ماشین‌ها جلوگیری کنیم. به گفته وی در حال حاضر بیشترین موارد ابتلا مربوط به خرم آباد، بروجرد و الشتر است.

ابتکار لرستانی‌ها برای جلوگیری از گسترش کرونا

 تجربه نشان داده است که افراد معتمد محلی نقش مؤثری در اصلاح باورهای فرهنگی و رفتارهای اجتماعی دارند. استانداری لرستان برای ترویج آموزش‌های پیشگیری از کرونا به سراغ این افراد رفته است. استاندار لرستان  گفت از روز سه‌شنبه با هماهنگی دانشگاه علوم پزشکی استان و مراکز بهداشت شهرستان‌ها از پزشکان معتمد هر شهرو محله که برای مردم شناخته شده هستند و مردم به آنها اعتماد دارند کمک گرفتیم که خوشبختانه آنها نیز استقبال کردند و حاضر به همکاری شدند.

در قالب این طرح پزشکان با بلندگوهای آمبولانس‌ها ضمن معرفی خود دلایل لزوم خود قرنطینه‌ای و چرایی عدم تردد در شهر را با مردم در میان می‌گذارند، که امیدواریم با اعتمادی که مردم به این پزشکان دارند این توصیه‌ها جدی گرفته شود.

قزوین پیشتاز در آمار مبتلایان کرونا

در چند روز گذشته آمار مبتلایان به کرونا در استان قزوین نیز روند صعودی داشته و در تازه‌ترین آمار رسمی تست 338 نفر مثبت اعلام شده و 29 نفر بر اساس آمارهای رسمی فوت کرده‌اند.

آمار بالای مبتلایان طی چند روز گذشته باعث نگرانی مردم و مسئولان شده است.

سید حسین بی‌نیاز مسئول کمیته اطلاع‌رسانی ستاد مدیریت کرونا استان قزوین گفت: «متأسفانه آمار‌های چند روز اخیر نشان می‌دهد که استان قزوین یکی از استان‌های پیشتاز در شیوع بیماری کرونا شده است که همین موضوع نگرانی‌ها را افزایش داده است؛ لذا ضرورت دارد که مردم احساس مسئولیت بیشتری کنند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا وضعیت قزوین به این سرعت قرمز شد، اظهار داشت: «متأسفانه با وجود همه توصیه‌ها بخشی از جامعه همراهی لازم را نکردند و با توجه به اینکه در روز‌های پایانی سال قرار داریم، مدارس تعطیل و ساعت اداری به منظور پیشگیری از بیماری کاسته شده است، اما همچنان شاهد هستیم که برخی از مردم در بازار براحتی خرید می‌کنند و در تجمعات حاضر می‌شوند که این خود زمینه شیوع بیماری کرونا را افزایش داد.»

او در ادامه گفت: «با توجه به اینکه ظرفیت مراکز درمانی دولتی به‌دلیل مراجعه‌کنندگان زیاد در حال تکمیل شدن بود لذا جلسه فوق‌العاده‌ای برگزار و قرار شد که بیمارستان‌های خصوصی هم به کمک بیایند؛ همچنین در کنار آن بیمارستان سیاری در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی قزوین برپا شده است که کاملاً مجهز و به روز بوده و می‌تواند بزودی بیماران را پذیرش کند.»

وی افزود: اگر مردم به همه موارد بهداشتی عنوان شده از سوی متخصصان و پزشکان عمل کنند مشکل خاصی برای کسی پیش نمی‌آید منتها منوط بر این است که مردم در منزل بمانند و خرید غیرضروری خود را انجام ندهند. امیدواریم ظرف ده روز آینده بتوانیم با برنامه‌ریزی صورت گرفته و بویژه با مشارکت مردم اثر ویروس را خیلی کمتر کنیم.

 جلوگیری از برپایی «روز بازارها» در قزوین

 یکی از نکات تعجب برانگیز در هیاهوی شیوع ویروس کرونا برپایی شنبه بازار در‌ مکان همیشگی آن در شهر قزوین بود. مقدم سلیمی، معاون خدمات شهری شهرداری قزوین در این ارتباط  گفت: در هفته گذشته با نصب پلاکارد در سطح شهر اعلام شده بود که برای پیشگیری از شیوع کرونا روز بازار‌ها برپا نمی‌شود اما با وجود اطلاع رسانی، کسبه جمعه بازار و شنبه بازار در برابر این تصمیم مقاومت کردند و اجناس خود را عرضه کردند.

بلافاصله در جلسه فوق‌العاده ستاد مبارزه با ویروس کرونا و با حضور مقام قضایی و همکاری نیروی انتظامی و پلیس راهور مقرر شد از برگزاری این گونه بازارها جلوگیری شود.»

مقدم سلیمی در ادامه افزود: «تعطیلی روز بازار‌ها در این هفته هم با نصب پلاکارد در سطح شهر اطلاع‌رسانی شده است و با کسانی که اقدام به این کار کنند برخورد می‌شود.»