۰ نفر

بهبود یافتگان کرونا را با قرنطینه شکست دادند

۲۲ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۳۰
کد خبر: 423991
بهبود یافتگان کرونا را با قرنطینه شکست دادند

روزهای سخت کرونایی در ایران همچنان ادامه دارد. پیک اصلی بیماری بنا بر گفته وزیر بهداشت شروع شده و براساس بررسی اپیدمیولوژیک از رصدهای ملی و بین‌المللی شیب نمودار ابتلا به کرونا در روزهای آینده کماکان صعودی خواهد بود.

 به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، طبق آخرین آمار رسمی پایگاه اطلاعاتی worldometers مربوط به تعداد مبتلایان و بهبود یافتگان کرونا در جهان حکایت از آن دارد که تا دیروز 144 هزار و 431 نفر در جهان به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که از این تعداد 64 هزار و 99 نفر بهبود یافته و کرونا را شکست داده‌اند که 51 درصد مبتلایان را نشان می‌دهد. در ایران نیز آمارهای وزارت بهداشت نشان می‌دهد تاکنون 9 هزار نفر در ایران به بیماری کووید-19 مبتلا شده‌اند که از این تعداد 354 نفر جان‌شان را از دست داده‌اند و نزدیک به 3 هزار نفر بیمار مبتلا به کرونا بهبود یافته‌اند. همچنین بررسی داده‌های رسمی نشان می‌دهد بر خلاف روزهای اول که چالش‌های زیادی در تشخیص بموقع و شناسایی بیماران و همچنین کمبود برخی امکانات تشخیصی وجود داشت حالا روز به روز به شمار بهبود یافتگان این بیماری افزوده می‌شود، بیمارانی که پس از دو هفته جدال با ویروس کرونا حالا از مراکز درمان ترخیص شده‌اند و دوران نقاهت‌شان را سپری می‌کنند. با این حال شدت بالای انتقال ویروس کرونا و اشغال شدن تخت‌های مراکز درمانی از بیماران کووید – 19 موجب شده وزارت بهداشت مدام درباره اصول بهداشتی مقابله با این ویروس به مردم هشدار دهد. دکتر سعید نمکی وزیر بهداشت در روزهای اپیدمی این بیماری بارها تأکید کرد مردم در خانه‌های‌شان بمانند، سفر نکنند و موارد احتیاطی را برای پیشگیری از ابتلا به ویروس کرونا رعایت کنند تا شاید از تاخت و تاز ویروس کرونا جلوگیری شود. با این اوصاف در حالی که به نظر می‌رسد شیب نمودار ابتلا به بیماری کووید-19 همچنان صعودی است و ایران در حال گذراندن پیک اصلی این بیماری است اما مسئولان نظام سلامت معتقدند با اقدامات پیشگیرانه از ثبت تعداد موارد ابتلا و فوتی می‌توان جلوگیری کرد. البته دراین زمینه اخبار امیدوارکننده‌ای هم به‌گوش می‌رسد، اینکه محققان ایرانی در حال تحقیق روی داروهایی هستند که بتوانند علائم بیماری کرونا را کنترل کنند و چنانچه این داروها اثر بخشی نسبی داشته باشند وارد فهرست دارویی کشور شوند البته آن‌طور که دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری می‌گوید: هنوز قضاوت درباره این داروها زود است و حداقل یک سال زمان نیاز است تا تحقیقات به نتیجه نهایی برسد.

به استناد آمارهای وزارت بهداشت تاکنون بیش از یک سوم مبتلایان به کووید -19 بهبود یافته‌اند. عده‌ای از پزشکان توصیه می‌کنند به‌دلیل بالا رفتن تعداد مبتلایان، تخت‌های بیمارستانی توان پاسخگویی این تعداد بیمار را ندارد. آنها توصیه می‌کنند مردم حتی‌الامکان در صورت مشاهده علائم بیماری قرنطینه خانگی را انتخاب کنند و با رعایت شرایط ایزوله در خانه از خود مراقبت کنند تا دوره بیماری سپری شود. برخی هم بر این باورند که بیماران با علائم حاد کرونا و دارای بیماری‌های زمینه‌ای نیاز به بستری در مراکز درمانی دارند و بیشتر مبتلایان با علائم کمتر می‌توانند با قرنطینه خانگی این دوره را سپری کنند.

با قرنطینه می‌توان کرونا را مهار کرد

دکتر حسین کرمانپور رئیس بخش اورژانس بیمارستان سینا، یکی از بیماران مبتلا به کووید - 19 است که درباره تجربه قرنطینه خانگی اش به ما می‌گوید: از نظر علمی ثابت شده لزوماً هر فردی که به کرونا مبتلا شد نیاز نیست در بیمارستان بستری شود. همان‌طور که در آمار‌ها آمده است از هر 100 نفر مبتلا به کرونا بین 80 تا 90 درصدشان علائم بیماری را متوجه نمی‌شوند، 10 تا 20 درصد مبتلایان وارد فاز بد بیماری می‌شوند و از این تعداد هم تنها 2 درصد‌شان فوت می‌کنند. او در پاسخ به اینکه چرا از ویروس کرونا می‌ترسیم؟ می‌گوید: باید به سیستم بهداشت و درمان کشورها در رابطه با نگرانی‌شان به مرگ و میر ناشی از این بیماری و آسیب‌هایی که ویروس به جمعیت می‌زند، حق داد چرا که همان چند نفر ناقل ویروس می‌توانند بیماری را در سطوح مختلف پراکنده کنند.

 کرمانپور به‌عنوان فردی که گرفتار بیماری کووید-19 شده است، می‌گوید: سعی کردم مثل یک رزمنده در میدان جنگ همه تجربه هایم را ثبت کنم تا در اختیار بیمارانی قرار بدهم که در قرنطینه خانگی اند. اگرچه امکان بستری شدن در مرکز درمانی را داشتم اما به دو دلیل تصمیم گرفتم در خانه شرایط ایزوله را فراهم کنم؛ اولاً اینکه فضای بیمارستان مملو از بیمارانی است که نیاز به تخت بستری دارند بنابراین با پشتوانه همسرم تصمیم گرفتیم تخت اشغال نکنیم. دوم اینکه چگالی آلودگی در بیمارستان‌ها در همه جای دنیا بالا است محیط خانه را انتخاب کردم و امروز روز یازدهم قرنطینه خانگی‌ام را پشت سر می‌گذارم و سه روز دیگر قرنطینه تمام می‌شود.

او در پاسخ به اینکه آیا شدت علائم بیماری باعث نگرانی اعضای خانواده نشد؟ می‌افزاید اگر فرض کنیم بیمار کووید -19 با علائم حاد نمره 100 می‌گیرد سهم من از این نمره عدد 70 بود، یعنی 70 درصد عوارض را داشتم با توجه به اینکه ویروس کرونا روحیه یورش دارد و انتقال آن از فردی به فرد دیگر بالا است نگرانی خانواده‌ام زیاد بود اما چند تا کار انجام دادیم تا به افراد خانواده آسیبی وارد نشود. انتخاب اتاق ایزوله به نحوی که گردش هوا در آن طوری جریان یابد که هوا از فضای داخلی خانه به سمت اتاق ایزوله گردش پیدا کند و از اتاق ایزوله خارج شود، بیمار باید به معنای کامل ماسک بزند، دستکش بپوشد و دائم دست‌هایش را بشوید. ماسک باید هر دو ساعت یکبار عوض شود، اگر دسترسی به ماسک ندارند با پارچه‌ای ماسک تهیه کنند منتها باید پارچه را نیم ساعت در آب ژاول بشویند و سپس اتو بکشند، دائم سطوح را با آب ژاول (محتوی 4 لیوان آب و یک لیوان وایتکس) ضدعفونی کنند.

او در ادامه می‌افزاید: علائم با تب بالای 38.3 درجه و درد شروع می‌شود، برای کنترل تب توصیه می‌کنم از استامینوفن 500 استفاده شود اگر تب پایین نیامد پارچه خیس را در دست و پا و پیشانی بگذارند. اگر سرفه زیاد و تندی دارند، استامینوفن کدئین بخورند. لرز در بیماری کرونا وحشتناک بیمار را اذیت می‌کند، پیشنهادم این است از تشک برقی یا کیسه آب جوش استفاده کنند، نگران تب نباشند در صورتی که تب پایین باشد گرما با ویروس مقابله می‌کند. بدترین علائم کرونا تهوع و استفراغ است، شربت دیفن هیدرامین روزانه 10 سی‌سی به من کمک فراوانی کرد. پودر اوآراس بهترین درمان برای تأمین آب از دست رفته بدن است، این پودر را با آبی که میزان نیتریت و نیترات آن زیر 3 هزار است بخورند. با توجه به اینکه یکی از مشکلات بیماران کاهش آب بدن است و ویروس کلیه‌ها را هدف قرار می‌دهد بیمار تا جایی که می‌تواند باید مایعات بخورد طوری که حجم ادرار در روز زیاد شود وهر چه ادرار زیاد و کم رنگ باشد نگرانی در رابطه با کلیه‌ها کمتر می‌شود.

به‌گفته دکتر کرمانپور، انتظار داریم فاز بیماری کرونا ظرف 5 تا 6 روز به فاز متوسط نزول پیدا کند روز شش‌ام امید بخش‌ترین روز برای بیماران کرونایی است و از آن روز به بعد با قاطعیت و با رعایت همه نکات می‌توان 14 روز قرنطینه را سپری کرد.

او عنوان می‌کند سه علامت تب بالای 38.3 و ماندگار، سرفه‌های بسیار خشک و تعداد تنفس(30 تا تنفس در یک دقیقه) زنگ خطر جدی است. توصیه طلایی من به بیماران این است چون این ویروس علاقه‌مند به وارد شدن به قاعده ریه است و هنگام دم و بازدم معمولی معمولاً قله ریه پر می‌شود بنابراین توصیه می‌کنم روزانه 28 تا 30 نفس عمیق بکشید تا ریه کاملاً پر از هوا شود.

در قرنطینه هستم

محمودرضا میرمحمدی، ۴۱ ساله از ۱۱ تا ۱۶ اسفندماه در یکی از بیمارستان‌های شهر رشت به دلیل ابتلا به کرونا بستری شد و حالا ۴ روز است که بهبود یافته و قرار است به دستور پزشکان به مدت ۱۴ روز هم در خانه قرنطینه باشد.

میرمحمدی درباره ابتلا به بستری شدن و سپس بهبودی کامل گفت: «با تب و لرز و سرگیجه به بیمارستان مراجعه کردم و سرفه نداشتم و هیچ علائمی از کرونا در من دیده نمی‌شد اما شدیداً احساس افت فشار داشتم، با این حال پزشکان اصرار داشتند که به خانه برگردم اما من به دلیل افت فشار ترسیده بودم. با اصرار خودم آزمایش خون و عکس قفسه سینه دادم. عکس قفسه سینه چیزی را نشان نداد. به خانه برگشتم اما از آزمایشگاه با من تماس گرفتند و گفتند که فاکتورهای خونی من طبیعی نیستند، دوباره به بیمارستان رفتم اما این بار از ریه‌ام سی‌تی اسکن گرفته شد. در طول انجام آزمایشات سرم تراپی می‌شدم و تزریق آمپول هم داشتم. ظاهراً خوب بودم اما عکس سی‌تی اسکن ریه نشان داد که قسمت پایین ریه درگیر شده و علائم کرونا ظاهر شده بودند. چهار روز در بیمارستان بستری شدم و حالا کاملاً حالم خوب شده و به خانه برگشتم اما  به دستور پزشکان باید به مدت ۱۴ روز قرنطینه باشم.»

او درخصوص اینکه آیا فردی از افراد خانواده هم به این بیماری مبتلا شده است یا خیر، توضیح داد: «جالب اینجا است که حتی همسرم آزمایش‌های کامل خون و سی‌تی اسکن ریه داده و خدا را شکر هیچ مشکلی ندارد البته از زمانی که از بیمارستان مرخص شدم با هیچ فردی به جز همسرم ملاقات نداشته و فقط از طریق تماس تلفنی با دیگران در ارتباط هستم. از زمان شروع بیماری تا امروز هم دخترم را به خانه مادرم فرستاده‌ام و همه موارد پیشگیری را بشدت رعایت می‌کنم تا کسی مبتلا نشود.»

داروهای کنترل کرونا هنوز در مرحله تحقیق است

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره برخی اخبار مربوط به تولید داروی ایرانی کرونا  می‌گوید: داروهایی که در برخی رسانه‌ها از آن به‌عنوان درمان بیماری کرونا نام برده شده است هنوز در مرحله تحقیقاتی است و تحقیقات در مورد هیچ دارویی پایان نیافته است، بنابراین نمی‌توانیم هیچ نتیجه‌ای را در این باره اعلام کنیم.

 دکتر مصطفی قانعی راد می‌گوید: آمار اولیه درباره این دارو قابل استناد علمی نیست. در مورد داروی «اکتمرا» هم این دارو تولید داخل است و نتایج آن احتمالاً دو یا سه هفته دیگر منتشر می‌شود. او می‌افزاید: تاکنون بین 10 تا 17 مورد داروی کرونا مجوز اخلاق گرفته و قرار است تست شوند، همه این داروها برای این است که بیمار زود ترخیص شود و مرگ و میر ناشی از کرونا و بار بیمارستانی کمتر شود. ما می‌خواهیم عوارض کرونا را کم کنیم مثلاً عوارض ریوی بیماران کرونا را کاهش دهیم اما نتیجه‌گیری درباره این داروها زود است و در همه دنیا زودتر از یک سال تحقیقات به نتیجه نمی‌رسد. باید منتظر باشیم و عجولانه درباره این داروها در رسانه‌ها سخن نگوییم.