۰ نفر

اطلاعیه دادستانی تهران در خصوص منتشر کنندگان اخبار کذب

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۸:۲۴
کد خبر: 423882
اطلاعیه دادستانی تهران در خصوص منتشر کنندگان اخبار کذب

دادستانی تهران در خصوص شناسایی و احضار منتشر کنندگان اخبار کذب از جمله در کانال‌های خبری، پیج‌های اینستاگرام، سایت‌ها و سایر منابع خبری اطلاعیه‌ای صادر کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، با عنایت به وضعیت خاص حاکم بر جامعه ناشی از شیوع ویروس کرونا و اهمیت اطلاع رسانی صحیح و مدیریت افکار عمومی و رسانه ای کشور در این خصوص، ملاحظه می شود که اخبار منتشره در فضای مجازی (کانال ها، سایت ها و سایر منابع خبری) و اظهارات برخی اشخاص، حاکی از نشر موضوعات کذب و بعضا ارائه آمارهای غیرواقعی و صعودی در خصوص تعداد مبتلایان، تعداد متوفیان ناشی از ویروس کرونا و تجویز دارو ها و توصیه های تایید نشده پزشکی است که این امر موجب شبهه افکنی و هراس در مردم و القای ناامیدی و زیر سوال بردن تلاش های شبانه روزی کادر بهداشتی و درمانی مستقر در بیمارستان ها و مراکز درمانی می شود.

با لحاظ شرایط حساس کنونی و ضرورت ارائه اطلاعات واقعی در خصوص این بیماری و جلوگیری از اضطراب، ناامنی، تشویش اذهان عمومی و حفظ نظم عمومی (که هدف همیشگی دشمنان قسم خورده نظام مقدس جمهوری اسلامی است)، علی القاصی مهر دادستان عمومی و انقلاب تهران، با توجه به انطباق موضوع معنون با ماده ۷۴۶ قانون مجازات اسلامی و نیز بند ۱۱ از ماده ۶ قانون مطبوعات و در راستای مواد ۹۸ و ۶۷۱ قانون آیین دادرسی کیفری، دستور قضایی صادر کرده است تا نسبت به شناسایی، مستند سازی و احضار عوامل سازنده و منتشر کنندگان اخبار کذب (از جمله کانال های خبری، پیج های اینستاگرام، سایت ها و سایر منابع خبری) به همراه شناسایی منشاهای اصلی و تشکیل پرونده قضایی اقدام شود.

بر اساس این گزارش، روز گذشته مرکز رسانه قوه قضاییه اعلام کرد، در پی انتشار برخی اخبار کذب و جعلی در فضای رسانه ای و مجازی به ضابطان قضایی ابلاغ شده است تا فضای رسانه ای و مجازی را بررسی ویژه و ادعاهای خلاف واقع در مورد شرایط اخیر کشور و شیوع ویروس کرونا را گزارش کنند. ضابطان موظف هستند موارد ادعایی خلاف واقع را به صورت مستمر رصد کنند و گزارش خود در این مورد را به دادسرای تهران گزارش دهند. با تشکیل شعبه ویژه در دادسرای تهران بلافاصله افراد مدعی احضار و در مورد اسناد مطالب عنوان شده از سوی آنها تحقیق به عمل می آید.

بنابر دستور صادره، پرونده های ارجاع شده به شعبه ویژه، خارج از نوبت بررسی و اگر مطالب منتشره از سوی افراد فراخوانده شده خلاف واقع و کذب باشد، برخورد قضایی لازم صورت می گیرد.