۰ نفر

نحوه تشخیص الکل طبیعی از صنعتی

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۱۲
کد خبر: 423801
نحوه تشخیص الکل طبیعی از صنعتی

رئیس دانشکده علمی ـ کاربردی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران نحوه تشخیص الکل طبیعی از صنعتی را تشریح کرد.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از تسنیم، رضا رحمت‌اله‌زاده درباره نحوه تشخیص الکلهای طبی از صنعتی اظهار کرد: الکلهای سفید (اتانول) ترکیبی از آب و الکل است و از الکلهای 60 درصد به بالا، برای ضدعفونی‌ کردن محیط استفاده می‌شود. در مصارف پزشکی نیز از الکلهای 99.99 درصد استفاده می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه الکلهای سفید، کاملاً شفاف و سفید است، گفت: این الکلها باید فقط از مراکز بهداشتی مانند داروخانه‌ها تهیه شود و باید از پلمب بودن در آنها نیز قبل از مصرف اطمینان حاصل کرد. الکلهای صنعتی حاوی متانول است و در مواردی همچون روشن کردن آتش استفاده می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی_کاربردی سازمان آتش‌نشانی تهران بیان کرد: در الکلهای صنعتی، موادی مانند مواد رنگین‌کننده و "پیریدین" استفاده می‌شود تا بدبو شده و مردم بتوانند این نوع الکل را از الکل طبیعی تشخیص دهند و مواد اضافه شده به الکلهای صنعتی می‌توانند آن را مسموم کنند لذا مصرف خوراکی آن به میزان کم باعث کوری چشم و مصرف بیشتر آن منجر به مرگ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بوی الکل طبیعی کاملاً مشخص است اما الکلهای صنعتی حتی با وجود تغییردادن رنگ آنها که این روزها شاهد آن هستیم، بوی زننده‌ای دارند. الکلهای طبیعی "دو کربنه" و الکلهای متانول "یک کربنه" و کاملاً خطرناک است. رنگ الکلهای صنعتی در حالت عادی سفید نیست و رنگی مجزا از الکل طبیعی دارند (سفید، سبز، قرمز هستند یا رنگی غیر از سفید).

وی یادآور شد: الکلهای صنعتی آرم استاندارد ندارند و به عنوان الکل آتش‌زنه یا موارد دیگر در بازار فروخته می‌شود البته حتی اگر به صورت عمدی تغییر رنگ در آن صورت گیرد، بوی زننده‌ای دارند.

رحمت‌اله‌زاده درباره نحوه ضدعفونی‌کردن منزل یا محیط کار نیز گفت: در صورت در دسترس بودن الکل سفید، می‌توان محیط را ضدعفونی کرد؛ در غیر این صورت می‌توان از وایتکس برای این کار استفاده کرد. البته برای استفاده از وایتکس باید از یک واحد وایتکس و 99 واحد آب استفاده کرد.

رئیس دانشکده علمی ـ کاربردی سازمان آتش‌نشانی تهران خاطرنشان کرد: البته حین استفاده از وایتکس نیز باید توجه کافی را داشت و سعی شود که دست فرد به وایتکس تماس نداشته باشد و ترجیحاً فرد در حین استفاده از وایتکس در محیط بسته، نباید در مدت زمان زیادی در آن محیط حضور داشته باشد.