۰ نفر

سکان مدیریت کرونا را به‌ دست بگیرید

۲۱ اسفند ۱۳۹۸، ۷:۲۲
کد خبر: 423699
سکان مدیریت کرونا را به‌ دست بگیرید

یک هفته پس از نامه گلایه‌آمیز وزیر بهداشت و رئیس ستاد مدیریت بیماری کرونا به وزیر صنعت درباره بحران ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده، همچنان مشکلات و ضعف مدیریت ستاد هم خودنمایی می‌کند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، «سعید نمکی» در آن نامه گفته بود «متأسفانه هنوز مشکل ماسک پابرجاست و با اطلاعات واصله شبکه درهم‌تنیده احتکار، ماسک را با قیمت ۱۰ برابری می‌فروشند». حالا منتقدان فراوانی به صف شده و در کنار قدردانی از زحمات نمکی، مدیریت وزیر بهداشت بر ستاد کرونا را نقد می‌کنند؛ خلاصه نقدها می‌گوید که نمکی قدرت و جایگاه به‌دست‌گرفتن چنین سکان مدیریتی را ندارد. آنها به پیچیدگی‌های سیاست و مدیریت آن اشاره می‌کنند و می‌گویند با توجه به شدت بحران ویروس کرونا، باید فردی قدرتمندتر بر صندلی مدیریت بنشیند که همه دستگاه‌ها فرمان‌های او را بی‌درنگ عملی کنند. این انتقاد که از محافل مختلفی بیان شده، حالا به جامعه پزشکی هم رسیده و ده‌ها پزشک نامدار در نامه به سران سه قوه، خواستار سپردن کرسی مدیریت به شخص رئیس‌جمهوری شده‌اند.

‌ جامعه پزشکی: روحانی شخصا مدیریت کند

خبر مهم اواسط دیروز منتشر شد؛ «بیانیه فوری و درخواست از رؤسای محترم سه قوه درخصوص مدیریت واحد ستاد کشوری اپیدمی بیماری کووید-19». در این نامه که به امضای ده‌ها پزشک صاحب‌منصب تخصصی و نام‌آشنا رسیده، آمده است: «با سپاس از تلاش بی‌وقفه و شبانه‌روزی همه دست‌اندرکاران در کنترل اپیدمی کرونا به‌خصوص شخص وزیر محترم بهداشت، درمان و آموزش پزشکی که خالصانه و شبانه‌روزی در این روزهای سخت تلاش می‌نمایند، جهت سامان‌یافتن بیشتر خدمات و انسجام و هماهنگی بیشتر و نتیجه‌گیری بهتر، این اقدامات به عمل آید». اقدامات مدنظر جامعه پزشکی در این نامه به این صورت است که: «در شرایط بحرانی کنونی و با توجه به ابعاد در حال گسترش مسئله و نیاز به همکاری جدی همه دستگاه‌ها این ضرورت احساس می‌شود که ریاست محترم جمهور شخصا و با کسب اختیارات لازم درمورد نیروهای مسلح، ریاست و اداره ستاد کشوری مدیریت بیماری کرونا را بر عهده گیرند و وزارت بهداشت نیز با تأمین نیازها و حمایت‌های لازم به وظایف دشوار خود عمل نماید». در بین امضاکنندگان اسامی نامداری مانند ایرج فاضل رئیس مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی، علی نوبخت دبیر مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی و محمدرضا ظفرقندی نایب‌رئیس اول مجمع انجمن‌های علمی گروه پزشکی هم به چشم می‌خورد. علاوه ‌بر این گستردگی اسامی و مناصب نشان می‌دهد که این نامه، نظر و خواسته جامعه پزشکی و انجمن‌های علمی گروه‌های مختلف پزشکی در ایران است. اهمیت این نامه نیز زمانی بیشتر آشکار می‌شود که بدانیم در روزهای گذشته بارها اعلام شده بود برخی دستگاه‌ها مصوبه‌های ستاد بحران مدیریت کرونا را انجام نمی‌دهند یا دست‌کم این مصوبات را با سرعت و جدیت پیگیری نمی‌کنند.

‌ دلایل درخواست؛ بلبشوی خبری درباره آمار کرونا

این روزها تقریبا همه مردم ایران مشکلات دسترسی به ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده را از نزدیک تجربه کرده‌اند و به‌همین‌دلیل انتقادها به نحوه مدیریت بیماری کرونا بالا گرفته است. در دیگر حوزه‌ها هم شرایط مشابه همین دسترسی به مواد اولیه است. یک مثال برای بررسی عملکرد ستاد کرونا می‌تواند نحوه اطلاع‌رسانی باشد. همین دو روز پیش از کاشان خبری منتشر شد که در صورت صحت‌داشتن، ‌به‌معنای غیرشفاف عمل‌کردن وزارت بهداشت و ستاد کرونا در دو هفته گذشته است. ماجرا به سخنان تازه فرماندار ویژه کاشان آن‌هم در یک برنامه تلویزیونی در ۱۹ اسفند برمی‌گردد؛ «علی‌اکبر مرتضایی» در این برنامه گفت براساس گزارش وزارت بهداشت از ابتدای ماه اسفند تاکنون در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل، ۸۸ نفر به علت ابتلای به بیماری کووید ۱۹ (ناشی از ویروس کرونا) فوت کرده‌اند. او همچنین گفت که در همین مدت‌زمان هزارو 56 نفر کرونا مثبت در این منطقه شناسایی شده‌اند. به گفته مرتضایی نیمی از مبتلایان شناسایی‌شده، بهبود یافته و ترخیص شده‌اند، اما به علت شیوع بیماری، افراد دیگری جایگزین آنها شده‌اند. این آمار شوک‌آور و عجیب از سوی فرماندار ویژه کاشان در حالی طرح شد که در نقشه آمار رسمی قربانیان کرونا که خبرگزاری جمهوری اسلامی آن را روز یکشنبه منتشر کرد، جمع کل مبتلایان استان اصفهان حدود ۵۵۰ نفر گزارش شده بود و در آمار دوشنبه ۱۹ اسفند هم به ۶۰۱ نفر افزایش یافته که همچنان با هزارو 56 نفری که مرتضایی تنها در این شهر و آران و بیدگل اعلام کرده، تفاوت فاحشی دارد. علاوه‌براین آمار رسمی وزارت بهداشت از آنچه دانشگاه علوم پزشکی مطرح کرده هم به‌مراتب کمتر است. به عبارت دیگر آماری از سوی فرماندار کاشان مطرح شد که چندصد برابر بیشتر از آمار رسمی وزارت بهداشت است و این نشان از یک بلبشوی خبری دارد. واکنش وزارت بهداشت به این خبر البته مشابه دیگر واکنش‌های این وزارتخانه در روزهای گذشته بوده است: تکذیب. دیروز دراین‌باره سخنگوی وزارت بهداشت با تکذیب کشته‌شدن ۸۸ نفر در کاشان به‌دلیل شیوع کرونا، از ورود بخش‌های غیرتخصصی به موضوع اعلام آمار گلایه کرد. «کیانوش جهانپور» در واکنش به این آمار اعلامی از کشته‌شدگان کرونا در کاشان که از سوی فرماندار این شهرستان اعلام شده بود، ضمن انتقاد از ورود بخش‌های غیرتخصصی به موضوع اعلام آمار، بر اهمیت و لزوم تجمیع و اعلام از سوی وزارت بهداشت تأکید کرد. این رفتار از سوی وزارت بهداشت البته در روزهای گذشته بارها تکرار شد و درباره قم و رشت هم اتفاق افتاد؛ جایی که مقامات استانی چندین برابر آمار رسمی وزارت بهداشت اعلام می‌کردند اما بلافاصله با تکذیب وزارت بهداشت روبه‌رو می‌شدند. فارغ‌ از اینکه آمار دقیق چیست و کدام فرد یا نهاد تمام حقیقت را می‌گوید، این وضعیت نشان‌دهنده مدیریت ضعیف و غیرقابل‌قبول است؛ به عبارت دیگر، وزارت بهداشت و ستاد کرونا حتی نتوانسته به شیوه آماردهی دقیق برسد و هر روز بحران تازه‌ای برای مردم ایجاد می‌کند. بحران آمار به این دلیل مورد توجه قرار گرفته که کارشناسان می‌گوید بدون آمار دقیق، ممکن است واکنش مردم و مسئولان حرفه‌ای و دقیق نباشد؛ چراکه مثلا آمار بسیار پایین می‌تواند این پیام را به جامعه انتقال دهد که این ویروس چندان هم کشنده نیست و در نتیجه بخشی از جامعه مراقبت‌های لازم و ضروری را چندان جدی نگیرد. آمار بالاتر از واقعیت هم می‌تواند استرس و فشاری ایجاد کند که این استرس بدن را برای مقابله با ویروس ضعیف خواهد کرد.

ماجرا و ضعف مدیریت البته تنها به حوزه آمار و همچنین ماسک و مواد اولیه خلاصه نمی‌شود و این روزها حتی اخباری از بیمارستان‌ها منتشر می‌شود که نشان از نبود امکانات اولیه برای کادر درمان دارد، تاجایی‌که بعضی مسئولان از ترک کار از سوی برخی کادر درمانی گفتند. با این توضیحات به نظر می‌آید خواست تازه جامعه پزشکی از سران سه قوه، برای حل چنین بحرانی‌هایی است.