۰ نفر

شهر رنگی‌تر می‌شود

۲۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۴:۳۸
کد خبر: 423550
شهر رنگی‌تر می‌شود

حتی کرونا هم نمی‌تواند نوروز را از یادمان ببرد. در حالی که شهرداری تهران اقدامات گسترده‌ای برای مقابله با ویروس کرونا در دست انجام دارد، اما نوروز همیشه حال و هوای تهران و بسیاری از شهرهای کشور را تغییر داده‌است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از همشهری؛ این نوروز اگرچه با سفر همراه نیست و شهروندان در خانه‌هایشان نوروز را به امید دمیدن روزهای تازه‌تر جشن خواهند گرفت، اما شهر پوست می‌اندازد. گلکاری در خیابان‌های شهر آغاز شده‌است. بوستان‌های میزبان فرش‌های گل خواهند بود، و در جای جای شهر نقاشی‌های دیواری رنگ و لعابی تازه به شهر می‌دهند.

این روزها ممکن است ویروس نابهنگام کرونا خاطر بسیاری از شهروندان را آزرده کرده باشد. ممکن است برخی از شهروندان کشور در غم از دست دادن عزیزانشان سوگوار باشند، بسیار دیگر نیز نگران حال عزیزانشان به خاطر ابتلا به کرونا باشند. اما هر چه هست، نوروز همیشه و همواره دوباره بردمیدن است. از نو برخاستن است و پوست انداختن. شهرداری هم در کنار کاشت هزار درخت چنار در خیابان ولیعصر، بوستان‌ها و فضای عمومی شهر را برای آمدن نوروز آماده می‌کند. تهران و همه شهرهای کشور، کرونا را از سر خواهند گذراند و نوروز امسال با طعمی متفاوت دوباره از کوچه‌ها و خیابان‌ها سرک می‌کشد و حال و هوای همه را متفاوت خواهد کرد.

این روزها تهران جامه عوض می‌کند و به استقبال این عید باستانی خواهد رفت. با خاطری اگرچه آزرده. اما پایتخت همیشه می‌تواند میزبان نوروز باشد. آن هم با گل های تازه‌تر، با درختان برومندتر و با امید راسخ‌تر.

هرساله با رسیدن هفته آخر اسفند برنامه‌های «استقبال از بهار» شهرداری شروع می‌شد، اما امسال همه این برنامه‌ها تحت‌تأثیر شیوع ویروس کرونا قرار گرفته است. با وجود این، روال کاری عادی بخش‌های مختلف شهرداری همچنان ادامه دارد. فروشگاه‌های شهروند و میادین میوه و تره‌بار مشغول کار هستند. سازمان زیباسازی، طرح‌های «نقاشی دیواری» که ارتباطی با تجمع مردمی ندارد را اجرا می‌کند و سازمان‌ فضای سبز نیز کار توسعه بوستان‌ها و درختکاری را به مناسبت عید نوروز انجام می‌دهد. در نشست خبری مشترک مدیران سازمان‌های شهرداری تهران، برخی از اقدامات نیمه دوم اسفند‌ماه و همینطور مشکلاتی که به‌دلیل مقابله با ویروس کرونا ایجاد شده است، تشریح شد.

تعطیلی 42  بازار

حمیدرضا تحصیلی، مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل 

برای جلوگیری از تجمع و تردد شهروندان، 42بازار روز که 10هزار فروشنده در آن مشغول به‌کار بودند و بزرگ‌ترین مراکز اجتماع مردم محسوب می‌شدند را تعطیل کردیم. همینطور 2بازار بزرگ پرندگان شرق و غرب تهران و 4مرکز خرید و فروش خودرو که نزدیک به 5هزار ورودی خودرو داشت و خیلی پر رفت‌وآمد بود را تعطیل کردیم. دستفروشان در این 42بازار، قرارداد‌هایی داشتند که پرداخت اجاره مدت باقیمانده و زمان تعطیل شده آن منتفی است و درصورت شروع به‌کار بازار‌ها در سال جدید، همین عزیزان در اولویت بستن قرارداد مجدد هستند.  حتی تصمیم داریم درصورت امکان و همراهی نهاد‌های دیگر مانند کمیته امداد، به این دستفروشان کمک کنیم. آنها اجناسی را برای فروش در شب عید تهیه کرده بودند تا از این راه درآمدی داشته باشند و ممکن است بخواهند آنها را در معابر عرضه کنند. این کار جمعیت زیادی را جمع می‌کند که باعث انتقال بیماری است. در بعضی مناطق مانند منطقه یک کافه‌های سیار از یک‌ماه قبل تا به حال جمع‌آوری شده‌اند و در مناطق دیگر هم این کار در حال اجراست. البته درحال بررسی هستیم تا در برخی نقاط این کافه‌ها به‌صورت محدود امکان کار داشته باشند. در جایگاه‌های سی ان جی علاوه بر اینکه دست‌زدن رانندگان به نازل ممنوع شده است، هر جایگاه هم یک دستگاه در اختیار دارد که در طول روز کار سمپاشی را انجام دهند. نزدیک به 8دستگاه مه‌پاش هم برای ضدعفونی از دکه‌های مطبوعاتی شهر اختصاص داده شده است. در بازار‌های جنت‌آباد و حکیمیه نیز دستگاه‌های مه‌پاش مستقر شده‌اند. 5دستگاه هم به‌صورت آماده هستند تا درصورت لزوم اعزام شوند.

 50درصد از کارکنان را تقلیل دادیم و برای بقیه هم دستکش و محلول‌های ضد‌عفونی درنظر گرفتیم. در زمینه جمع‌آوری حیوانات بلاصاحب هم 80قلاده سگ از اطراف بیمارستان مسیح دانشوری و پارک لویزان جمع‌آوری کردیم که این حیوانات مشکوک به بیماری بودند به همین دلیل در قرنطینه جداگانه نگهداری می‌شوند و قرار است از وزارت بهداشت کنترل شود که آیا ممکن است ناقل بیماری باشند یا خیر. اکیپ‌هایی هم برای جمع‌آوری حیوانات ولگرد دیگر آماده هستند و پوستر‌هایی هم در این زمینه تهیه و نصب شده است.

افزایش سفارش مجازی

مهدی امراللهی، سرپرست شرکت خدمات کالای شهروند 

بعضی از شعبه‌ها مانند بیهقی از گذشته 24ساعته بودند اما الان با استقبالی که مردم نشان دادند تعدادی از فروشگاه‌های دیگر مانند ایران زمین، بهرود و بهاران هم 24ساعته شدند. البته معمولا بعد از ساعت 2شب دیگر کسی مراجعه نمی‌کند و بیشتر فروشگاه‌ها بعد از این زمان تعطیل می‌شوند. اخیرا سفارش مجازی به‌شدت افزایش پیدا کرده است و در جلسه اخیر ستاد کرونا با تاکسی‌رانی توافقی کردیم که تعدادی تاکسی در اختیار ما بگذارند تا برای ارسال کالا از آنها استفاده کنیم. با پیک بادپا هم صحبت کردیم ولی درباره هزینه‌های انتقال به توافق نرسیدیم. 

از نظر تامین مشکلی نداریم و مسئله، ارسال کالا‌ها‌ست زیرا به‌عنوان مثال شهروند خرید‌های بیش از 300هزار تومن را رایگان ارسال می‌کند. ما تخفیف کالا‌ها را مثل سابق ادامه می‌دهیم که درمورد بعضی‌کالا‌ها بیش از 10درصد هم بوده است.

 از نظر تامین بهداشت در فروشگاه‌ها هم، چرخ‌های دستی روزی 4- 3 بار ضدعفونی می‌شود و اخیرا فروشگاه‌ها مجهز به دستگاه تب‌سنج شده‌اند و در هنگام ورود مشتریان کنترل لازم را انجام می‌دهند. برنامه‌ای داریم که با کمک شرکت شهر سالم در فروشگاه‌ها پزشک مقیم مستقر شود. برای کارکنان به هر شکلی ماسک، دستکش و ژل‌های آنتی‌باکتریال را تهیه کردیم و پیگیر تامین آن برای مشتریان هم هستیم. البته شوینده‌ها و مواد ضدعفونی‌کننده در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند ولی در حال مذاکره با وزارت بهداشت برای تامین ژل آنتی‌باکتریال هستیم.

پذیرش افراد بی‌خانمان

مالک حسینی، سرپرست سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی 

گرمخانه‌ها، محل پذیرش افراد بی‌خانمان است. در مقابل در سامان‌سرا‌ها، افرادی حضور دارند که بعضا خانواده‌های آنها هم از پذیرش آنها خودداری می‌کنند؛کسانی که مبتلا به بیماری‌های مختلف هستند یا زخم‌های باز دارند. با همکاری اداره کل سلامت و وزارت بهداشت دستورالعمل‌هایی در این‌باره تنظیم شده است. از زمانی که کرونا در ایران گزارش شده تغییراتی در مراکز ویژه دادیم و یک اتاق ایزوله ایجاد کردیم تا کسانی که علائم اولیه داشتند را جدا کنیم و به مراکز درمانی انتقال دهیم. در هفته‌های اخیر ما در بعضی از مراکز، تعداد پذیرش بیشتری حتی بیشتر از روز‌های سرد سال داشتیم و مشخص شد به‌دلیل اینکه روند دستگیری و نگهداری معتادان متجاهر تغییر کرده است، معتادانی که در برخی از «ندامتگاه‌ها» بوده‌اند، ترخیص شده‌اند و به خیابان برگشته‌اند. بعضی از آنها که از طرف خانواده پذیرفته نشده‌اند به مراکز ما مراجعه کرده‌اند. گرمخانه «خاوران» 2 شب قبل 830نفر پذیرش کرده بود که از روز‌های اوج سرما هم بیشتر بودند. الان در تهران تنها مجموعه‌ای هستیم که به افراد بی‌خانمان پناه می‌دهیم و قصد تعطیل کردن آن را هم نداریم. قبلا 4هزارکودک کار را در مراکز پرتو سامان دادیم. در دوم اسفند که نخستین جلسه ستاد کرونا برگزار شد تصمیم‌هایی درباره این مراکز با کمک سمن‌ها گرفته شد که اجرا می‌شود. در یکی از کارگاه‌های خودمان تولید ماسک را شروع کردیم. به مشکل کودکان کار که به زباله‌گردی می‌پردازند و یا در محل‌هایی برای کار تجمع کرده‌اند نیز باید رسیدگی شود؛ آنها معمولا کارگران روزمزد هستند. بنا به تصمیم درست پسماند، زباله‌گردی و تفکیک ممنوع شده است. با سازمان‌های مردم نهاد برای تامین غذای گرم کودکان کار هماهنگی‌هایی انجام شده است. کار معاینه سلامتی آنها هم باید انجام شود، اما توزیع دستکش و ماسک در این گروه نتیجه لازم را ندارد.

میوه به اندازه کافی تامین شده است

سید سعید راد، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار 

مراجعه مردم باتوجه به نوع کالا‌های ما وتفاوت قیمتی که دارد زیاد است. در روز‌های اخیر توصیه‌هایی برای مصرف ویتامین‌ث و پروتئین شده است. از شهروندان می‌خواهیم یا خودشان از دستکش استفاده کنند یا اجازه بدهند همکاران ما به آنها کمک کنند. بنا شد با استفاده از سامانه‌ای که در اختیار شهرداری قراردارد و پیک بادپا کار فروش اینترنتی را انجام دهیم اما شرط ما این بود که فروش نهایی با قیمت میادین انجام شود. یک اپراتور هم کار پرداخت با «کیو‌آر کد» را انجام خواهد داد. امسال تولید خوبی داشتیم و برای فروش فوق‌العاده نوروزی هم پیش‌بینی‌هایی شده بود، بنابراین در تامین محصولات مورد نیاز مشکلی نداریم. اوج فروش ما از 25تا 29اسفند بود و طبق هر سال تا ساعت 21فروش را انجام می‌دهیم.

استفاده بی‌رویه از شوینده‌ها

شینا انصاری، مدیرکل محیط‌زیست و توسعه پایدار 

از رسانه‌ها و همینطور کارشناسان پیام‌های زیادی داشتیم که درباره استفاده زیاد از شوینده‌های و مواد ضدعفونی‌کننده (پایه کلر) و تأثیر آن بر محیط‌زیست نگران بودند. لازم به ذکر است که خود شهرداری تهران این دستورالعمل‌ها را تدوین نمی‌کند و غلظت آنها از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و  سازمان جهانی بهداشت مشخص شده است. علاوه بر موضوع کرونا، الان زمان خانه‌تکانی پایان سال است و باید توجه کرد که از این مواد شوینده به‌صورت بی‌رویه استفاده نشود.

بنا به گزارش سازمان جهانی انتقال ویروس کرونا از حیوانات تأیید نشده اما تماس باید کنترل شده باشد و بعد از تماس با پوست این حیوانات مشابه تماس با  سطوح آلوده دست‌ها ضد‌عفونی شود. پوستر‌هایی که در این زمینه منتشر شده بود هم موضوع حیوان‌ستیزانه‌ای نداشت و توصیه سازمان بهداشت جهانی روی آن درج شده بود.

در هفته گذشته همچنین موضوع آلودگی هوا را داشتیم که ضرورت کاهش تردد‌ها را بیشتر می‌کند. با توجه به اینکه ما محدودیتی برای تردد خودرو‌ها در این مدت نداشتیم، پایداری هوا و تردد خودرو‌های دیزلی در کنار عوامل دیگر باعث این آلودگی شدند.

نورپردازی پل‌ها و میادین

برزین ضرغامی، مدیرعامل سازمان زیباسازی 

تعدادی از طرح‌های سازمان برای استقبال از سال نو مانند  گذشته در تهران اجرا می‌شود، مثلا همین الان در 150نقطه شهر نقاشان مشغول کار هستند و طرح‌ها را روی دیوارهای شهر اجرا می‌کنند. به‌صورت کلی فعالیت‌هایی که به‌صورت فردی اجرا می‌شوند و شامل تجمع گروهی نیستند مانند نصب تخم مرغ‌های رنگی همچنان پیگیری می‌شوند و در 22نقطه از مناطق و در بخش‌هایی از خیابان ولیعصر در حال اجرا هستند. امسال در میادین، پل‌ها و دیگر نقاط شهر هم نورپردازی انجام می‌شود. در آینده بنا داریم همچنان که پیام‌های جدید مربوط به پیشگیری از ابتلا به کرونا را در بیلبرد‌‌ها نصب می‌کنیم، گرافیک و رنگ‌آمیزی این تصاویر را به شکلی انجام دهیم که یادآوری فضای نوروزی باشد. اکنون 25تا 30هزار مترمربع از سطوح تبلیغاتی شهر به انتقال پیام‌های مرتبط با کرونا اختصاص داده شده و بخش‌هایی مانند اتوبوس‌رانی باقی‌مانده است که باید چاپ شوند.