۰ نفر

عمده راه انتقال ویروس کرونا، سطوح تماسی است

۱۹ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۰۳
کد خبر: 423102
عمده راه انتقال ویروس کرونا، سطوح تماسی است

یک کارشناس بهداشت می‌گوید: بجای آنکه آنقدر نگران ماسک باشید، بیشتر نگران تماس دست‌ها با سطوح مختلف باشید چرا که عمده راه انتقال ویروس کرونا بحث سطوح تماسی است که باید آموزش دهیم که این زنجیره انتقال سطوح تماسی شکسته شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، مهدی ذکایی اظهار داشت: در زمینه مبارزه با ویروس کرونا نیازمند کارهای دقیق علمی و اپیدمیولوژی هستیم.

وی افزود: ما بخاطر اینکه در تحریم هستیم و مشکلاتی در بحث دسترسی داریم و دسترسی ما راحت نیست.

ذکایی ادامه داد: همانند کل دنیا مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در کشور ما هم همان ۲ الی ۳ درصد است اما چون ما آمار دقیقی از مبتلایان نداریم نتوانسته‌ایم درصد مرگ و میر را دقیق اعلام کنیم.

وی تصریح کرد: شکر خدا چه در بحث دفاعی که وارد کار شدند و بحث لجستیک و پشتیبانی این قضیه و چه خودمان در بحث ساختار و راه‌اندازی مراکز تشخیصی، درمانی و دارو وارد کار شدیم، اوضاع الان مطلوب است و حداقل در استان کردستان همه چیز تحت کنترل است.

ذکایی گفت: بصورت مرتب بیماران رصد و شناسایی می‌شوند آنهایی که علائم بالینیشان خفیف است به خانه می‌فرستیم و قرنطینه خانگی را برایشان اعمال کرده و تلفنی پیگیر احوالشان هستیم.

این مسوول در دانشگاه علوم پزشکی کردستان اذعان داشت: همه امکانات و منابع در مراکز تخصصی و درمانی موجود است، محموله‌های مختلفی به دست ما می‌رسد که براساس استاندارها توزیع می‌کنیم.

وی عنوان کرد: در حال حاضر اولویت ما سیستم بهداشتی و درمانی خودمان است و هیچ کم و کسری از این لحاظ نداریم.

ذکایی عنوان کرد: مسئله را خیلی پیچیده نکنیم، بجای آنکه آنقدر نگران ماسک باشید بیشتر نگران تماس دست‌ها با سطوح مختلف باشید چرا که عمده راه انتقال ویروس کرونا بحث سطوح تماسی است که باید آموزش دهیم که این زنجیره انتقال سطوح تماسی شکسته شود.

وی ادامه داد: بهترین گندزدا برای بحث سطوح خانه وایتکس است اما اینکه با چه غلظتی و چطوری آن را تهیه کنیم متفاوت است.

ذکایی افزود: مطالب و پیام‌های متفاوتی جهت آموزش و پیشگیری از ویروس کرونا از طریق کانال‌های ارتباطی مختلف برای مردم ارسال می‌کنیم که امیدواریم مردم به آن‌ توجه کنند.

این مسوول ادامه داد: استفاده از وایتکس برای تمیزکردن سطوح، دست ندادن، عدم روبوسی و رعایت فاصله یک متر و اگر کسی بیمار است حتما ماسک بزند حتی ماسک ساده هم‌کفایت می‌کند می‌تواند مانع از انتشار ویروس کرونا باشد.

وی اضافه کرد: عمده‌ترین نگرانی ما بحث تجمعات و تماس با سطوح آلوده است لذا از مردم تقاضا داریم دست‌ها را اصولی با آب و صابون بشویند چرا که با این کار به راحتی چرخه انتقال ویروس کرونا شکسته می‌شود.