۰ نفر

سایه مرگ و انتقام شکارچیان بر سر پرندگان

۱۴ اسفند ۱۳۹۸، ۱۵:۱۴
کد خبر: 422061
سایه مرگ و انتقام شکارچیان بر سر پرندگان

اوایل بهمن ماه امسال بود که مرگ بیش از 27 هزار پرنده مهاجر نظیر فلامینگو و چنگر در تالاب میانکاله خبرساز شد‌.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از آرمان، در این مدت مسئولان اداره کل محیط‌زیست استان مازندران و سازمان دامپزشکی کشور، وجود بوتولیسم در ریشه گیاهان کف تالاب را دلیل مرگ این پرندگان دانستند، در حالی‌که سم مرگبار بوتولیسم در کنسرو و گوشت فاسد ایجاد می‌شود و بسیاری از کارشناسان محیط زیست این شائبه را رد کرده‌اند و دلیل مرگ پرندگان مهاجر را ریختن سم در تالاب میانکاله دانسته‌اند. جمع‌آوری لاشه پرندگان نیز چند روز است که به اتمام رسیده و هنوز این تالاب بین‌المللی در قرنطینه و قرق اداره محیط‌زیست استان مازندران است. با این حال چند روز پیش فایل صوتی منتسب به شکارچیان منطقه در‌ کانال تلگرامی با نام «همیاران طبیعت» منتشر شد که آنها در آن فایل صوتی می‌گویند که در اعتراض به عملکرد سازمان حفاظت محیط‌زیست، تالاب را با سم آلوده کرده‌اند و باعث مرگ هزاران پرنده مهاجر شده‌اند. این شکارچیان با رد شائبه بوتولیسم در رودخانه اعلام کرده‌اند که به دلیل خلف وعده دولت در موضوع شکار پرندگان مهاجر با وجود صدور مجوز، آنها برای اخطار به سازمان محیط زیست اقدام به تزریق سم به دریا و مراتع میانکاله کرده‌اند.

حسینعلی ابراهیمی،‌ مدیرکل حفاظت محیط‌‌زیست مازندران، در واکنش به این پیام منتسب به شکارچیان به جهان صنعت نیوز گفته است: اینکه عامل بیرونی در مرگ پرندگان میانکاله دست داشته شکی نیست و سازمان محیط زیست از فردی که نسبت به انتشار این فایل صوتی اقدام کرده طرح شکایت کرده است. در این راستا از مراجع قضایی در حال پیگیری هستیم. این فرد یا افرادی که اعتراف به ریختن سم در تالاب میانکاله کردند باید در مراجع قضایی پاسخگو باشند و ضرری که از تلفات پرندگان ایجاد شده را بر اساس خسارت ریالی پرداخت کنند و از جنبه حقوقی و کیفری به جرم آنان رسیدگی شود، بنا بر این ادعا اعمال جرم صورت گرفته طبق پروتکل‌های جهانی تالاب‌ها قابل بررسی است و اگر آنها این موضوع را کتمان هم کنند،‌ به جرم تشویش اذهان عمومی باید نسبت به این شائبه ایجاد شده پاسخگو باشند.

تلفات 5200 پرنده مهاجر در گلستان

ابراهیمی تصریح کرد: شکارچیان در این خصوص بیانیه‌ای صادر کرده و این اقدام خاطیان را محکوم کرده‌اند. بسیاری از شکارچیان در جمع‌آوری لاشه پرندگان با تجهیزات به کمک سازمان محیط زیست آمده‌اند و صف خود را از خاطیان جدا کرده‌اند. وی با اشاره به انگیزه انجام این جرم از سوی شکارچیان افزود: اینکه شکارچیان در اعتراض به عدم صدور مجوز در یک حرکت انتقام‌جویانه تالاب را مسموم کرده به‌خاطر دلایل واهی است و همه شکارچیان در زمان صدور پروانه موظف به پذیرفتن تمامی شرایط و بخشنامه‌های صادره از سوی محیط‌زیست هستند چرا‌که این قوانین و بخشنامه‌ها برای حفظ محیط‌زیست است و شکارچیان باید از آن تمکین کنند. اسماعیل کهرم، کارشناس محیط‌زیست  اولین بار فرضیه ریختن سم در تالاب میانکاله را عنوان کرده بود. او در این رابطه گفت: بدون شک این فایل صوتی می‌تواند حقیقت داشته باشد، چون در سال‌های گذشته (سال 1373)، شکارچیان برای انتقام گرفتن از سازمان محیط‌زیست اقدام به ریختن سم در تالاب میانکاله کرده‌اند که در آنجا میلیون‌ها ماهی تلف شده است. در آن سال آنقدر تعداد ماهی مرده در تالاب زیاد بود که دولت برای جلوگیری از آلودگی منطقه و تالاب، مجبور شد که با هلی‌کوپتر لاشه ماهی‌ها را جمع‌آوری کند. متاسفانه این یک رویه شده که کشاورزان، دامداران، پرورش‌دهندگان ماهی و مخصوصا شکارچیان به دلیل برخورد بد محیط‌بانان با آنها، سازمان محیط‌زیست منطقه را تهدید می‌کنند که اگر فلان محیط‌بان را عوض نکنید، یا اجازه شکار به آنها ندهند، در تالاب سم می‌ریزند. وی در ادامه تصریح کرد: مسئولان محیط‌زیست استان مازندران تمایلی به افشای این تهدیدها و واقعیت ریختن سم در میانکاله را ندارند، چون می‌دانند که اگر پای پلیس به این موضوع باز شود، خیلی‌ها گرفتار می‌شوند و آنها وجود سم بوتولیسم را در تالاب بهانه‌ای برای مرگ هزاران پرنده مهاجر عنوان کرده‌اند، در حالی که این سم خطرناک در قوطی کنسروهای تاریخ مصرف گذشته و گوشت فاسد به وجود می‌آید، نه در کف تالاب و ریشه گیاهان. از سوی دیگر پرندگانی نظیر فلامینگو و چنگر غواص نیستند که به کف تالاب بروند و سم بوتولیسم بخورند. ادعای آنها بیشتر شبیه آن است که هزاران پرنده بخواهند به صورت دسته‌جمعی خودکشی کنند، در حالی که همه می‌دانند شکارچیان، کشاورزان، پرورش‌دهندگان ماهی، گاومیش‌داران و که در منطقه منافع‌شان در خطر است، دست به این کار می‌زنند.