۰ نفر

دلیل فاصله بین آمارهای رسمی و غیر رسمی مبتلایان چیست؟

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۳۷
کد خبر: 421600
دلیل فاصله بین آمارهای رسمی و غیر رسمی مبتلایان چیست؟

روند طولانی آزمایش کرونا و بوروکراسی موجود در فرآیند آن که ابتدا نمونه‌ها به تهران ارسال می‌شود و پس‌از مدتی جواب دریافت می‌شود، معضلی است که ارزیابی مدیران و مأموران میدانی را در استان های درگیر با این اپیدمی، با چالش مواجه کرده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، این وضعیت افزون بر اینکه باعث به وجود آمدن فاصله زیاد بین آمارهای رسمی و غیر رسمی می‌شود، دریافت امکانات از مرکز برای کانون‌های بحران را با مشکل مواجه می‌کند. زیرا به‌دلیل کمبود امکانات؛ توزیع تجهیزات، داروها و اقلام بهداشتی و پیشگیری، بر اساس آمارهای تأیید شده انجام می‌شود. این مشکلات هم‌اکنون در استان گلستان که به یکباره تبدیل به یکی از کانون‌های بحران کرونا شده، محسوس است.

آمارهای متناقض

سراج‌الدین عارف نیا، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان  گفت: طی روزهای گذشته بیمارانی که اندیکاسیون‌های (علایم بالینی بیماری) کمتری داشتند را هم بستری کرده‌ایم بنابراین نمی‌توان گفت که وارد پیک بیماری شده‌ایم. در مجموع تاکنون حدود ۷۰۰ بیمار تنفسی و مشکوک به کرونا در استان بستری شده اند که با ترخیص عده‌ای اکنون تعداد آنها بیش از ۲۰۰ نفر است. وی گفت: تهران تاکنون اسامی و مشخصات ۱۲ بیمار را برای ما فرستاده و همین روند طولانی جواب آزمایش، کار را برای ما سخت کرده و گاهی آمارهای ما متناقض است. البته نتیجه آزمایش برای ما مهم نیست و ملاک تعداد بیماران بستری است و ما بنا را بر این می‌گذاریم که ۴۰ درصد بیماران ما مبتلا به کرونا هستند لذا اقدامات درمانی خود را انجام می‌دهیم.

معاون دانشگاه علوم پزشکی گلستان همچنین از رسیدن نخستین بخش از مواد ضدعفونی و ماسک از سوی وزارتخانه خبر داد و بیان کرد: این ۱۰۰ هزار بسته ارسالی از صبح دیروز بین کارکنان مراکز بهداشت و پرسنل درمانی توزیع شده است تا این عزیزان مشکلی در این زمینه نداشته باشند.

وی از ورود تجهیزات و دستگاه تشخیص ویروس کرونا به استان خبر داد و اظهار داشت: با تلاش‌های صورت گرفته و مساعدت وزارت بهداشت، تجهیزات آزمایشگاهی برای تشخیص ویروس کرونا وارد استان شده و طی روزهای آینده این آزمایشگاه در استان راه‌اندازی خواهد شد. در حال حاضر روزانه نیاز به ۲۰ کیت نمونه‌گیری داریم که این میزان را به وزارت بهداشت اعلام کرده و در حال رایزنی برای دریافت آن هستیم. خوشبختانه یکی از خیران گنبدی نیز در زمینه خرید کیت‌های تشخیص و تجهیزات آزمایشگاهی اعلام آمادگی کرده است. وی با توضیح اینکه تاکنون به نقطه پیک بیماری نرسیده‌ایم و تا آخر هفته وضعیت ما مشخص خواهد شد که شیوع بیماری در استان به چه میزان است، افزود: تاکنون بیمارستان صیاد شیرازی رسیدگی بیماران مشکوک به کرونا را بر عهده داشته است اما با روند افزایشی بیماران، بیمارستان پنج آذر و چند بیمارستان در شهرهای مختلف استان به بیماران خدمات ارائه می‌دهند. عارف نیا ادامه داد: در حال حاضر این بیمارستان‌ها جوابگوی نیاز استان هستند اما اگر تخت‌های این ۲ بیمارستان کفایت نکرد یکی از بیمارستان‌های غرب استان را خالی خواهیم کرد. همچنین ممکن است با همکاری سپاه و ارتش بیمارستان صحرایی با ظرفیت ۲۵۰ تخت و بیمارستان سیار نیز راه‌اندازی کنیم. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان با تأکید بر اینکه هنوز این اقدام قطعی نشده است، خاطرنشان کرد: امکان دارد نیاز به برپایی این بیمارستان نباشد اما ما تمام پیش‌بینی‌های لازم را در نظر می‌گیریم تا در صورت نیاز آمادگی کافی داشته باشیم. حتی چند مکان برای این کار در نظر گرفته شده اما راه‌اندازی بیمارستان سیار مشروط به این است که تخت‌های استان جوابگوی نیاز بیماران نباشد.

 کاشان در وضعیت قرمز

کاشان به‌دلیل نزدیکی به قم و رفت و آمد روزانه و کاری بسیاری از شهروندان کاشانی به قم از وضعیت مخاطره آمیزی در برابر شیوع کرونا برخوردار است.

همزمان با شناسایی ویروس کرونا، بسیاری نقاط بویژه شهرهای بزرگی مانند کاشان به‌عنوان یکی از کانون‌های شیوع این بیماری مطرح شدند که البته حاشیه‌نشینان در چنین نقاطی نیازمند توجه بیشتری هستند.

 جمعیت بیش از ۳۶۵ هزار نفری شهرستان کاشان در فاصله نزدیک به ۱۰۰ کیلومتری قم واقع شده و برخی از شهروندان شهرستان ۱۰۳ هزار نفری آران‌ و بیدگل در فاصله نزدیک به ۶ کیلومتری کاشان با قم مراوده اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی دارند؛ از این‌رو پس از شناسایی نخستین موارد مشکوک، شایسته بود اقدامی فوری در اعمال محدودیت‌هایی برای رفت‌ و آمد از دروازه ورودی استان اصفهان به نقاط آلوده صورت می‌گرفت که با تعلل بسیار، این امکان از دست رفت.

این منطقه از ۲ شهرستان تشکیل شد که البته نزدیک به ۷۰ درصد جمعیت آن را قشر کارگری و دارندگان مدرک تحصیلی دیپلم و زیر دیپلم تشکیل می‌دهند اما همانند کلانشهرها با پدیده حاشیه‌نشینی و حتی اتباع خارجی روبه‌روست؛ از ناجی‌آباد و لتحر کاشان گرفته تا یحیی‌آباد آران‌ و بیدگل.

بسیاری از شهروندان این خطه در قم اشتغال و مراوده دارند و از این‌رو سرایت آسان و رشد سریع تعداد مبتلایان ویروس کرونا امری چندان غیرمحتمل نبود اما دست‌کم می‌شد با تمهید و توزیع لوازم بهداشتی مورد نیاز از موج اپیدمی پیشگیری کرد.

 یکی از شهروندان کاشانی می گوید:روزانه به‌عنوان یک فرهنگی به قم رفت و آمد دارم اما با تأسف پیش از این، هیچ‌گونه هشداری مبنی بر شیوع چنین بیماری کشنده‌ای داده نشده بود.

محمد نمکی افزود: اگرچه هنوز درمان قطعی وجود ندارد اما با اطلاع‌رسانی به هنگام و چند روز قرنطینه می‌توانستیم بهتر عمل کنیم و دست‌کم از شیوع بیماری تا این اندازه پیشگیری کنیم.

وی تصریح کرد: با تعلل در اطلاع‌رسانی نه تنها بسیاری از شهروندان در قم آلوده شدند، بلکه به نوعی به تسهیل سرایت بیماری به سایر نقاط کشور کمک شد و خدا می‌داند که من مبتلا شده‌ام و چند نفر را ممکن است آلوده کرده باشم.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی کاشان، پیش‌تر بدون ارائه آماری مشخص با اشاره به افزایش موارد بروز بیماری کووید ۱۹، وضعیت این منطقه را در مرحله هشدار اعلام کرد و پس از آن بود که با مصوبه ستاد مقابله با ویروس کرونا، محدودیت‌هایی برای ورود و خروج اعمال و از مردم این منطقه خواسته شد تا از سفر به استان قم تا اطلاع بعدی خودداری کنند.

این شرایط نقاط مرکزی شهر است و در حاشیه‌ها شرایط اسفبارتری حاکم است و به‌طور تقریبی می‌توان گفت که هیچ یک از شرایط بهداشتی، جز در معدودی موارد که دست دادن و روبوسی کردن را کنار گذاشتند، رعایت نمی‌شود؛ در چنین نقاطی آموزش و توزیع اقلام بهداشتی می‌تواند تا حدودی از شیوع بیشتر ویروس جلوگیری کند اما با تأسف ساکنان این نقاط حاشیه‌ای به‌عنوان ناقلان بالقوه به حال خود رها شدند.

رفتارهای دوگانه در برابر کرونا در قم

از سوی دیگر در قم، این روزها با گذری کوتاه در قم می‌بینید که مردم قم گوشی به‌دست، اخبار کرونایی را در فضای مجازی دنبال می‌کنند اما کمتر می‌بینید که توصیه‌های پیشگیرانه رعایت شود؛ توصیه‌هایی که اغلب بر کاهش تردد‌های درون شهری و برون شهری، کاهش اجتماعات و کاهش حضور در تجمعات، رعایت بهداشت فردی و شست‌و‌شوی مرتب دست‌ها و مواردی از این قبیل اشاره دارد. این توصیه‌ها از طریق بنرهایی که روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی، شهرداری و مراکز بهداشت استان در سطح شهر نصب کرده‌اند جدی بودن موضوع را به شهروندان گوشزد می‌کند با وجود این توصیه‌ها در بسیاری از محله‌های شهر قم می‌توان دستکش‌های یکبار مصرف استفاده شده را در معابر، باغچه‌ها و نهرهای کنار خیابان مشاهده کرد. برخی از شهروندان بدون اعتنا به توصیه‌های پزشکی، رفتارهای اجتماعی عادی خود را دنبال می‌کنند. بسیاری از مراکز مذهبی و زیارتی تنها اقدام به ضد عفونی نمودن محیط و سطوح نموده ولی همچنان میزبان زائرین هستند.

متأسفانه در برخی از موارد نیز رفتارهای لجوجانه برخی از شهروندان و مسئولان هم سلامت خود و سایر شهروندان را به مخاطره انداخته و گویا به‌دنبال تحریک مردم به عدم رعایت توصیه‌های بهداشتی هستند.

از طرف دیگر انتشار اخبار توزیع ماسک و ژل‌های ضد عفونی‌کننده توسط دانشکده علوم پزشکی به‌همراه تصاویر آن در اخبار و فضای مجازی در جای خود بازتاب مثبتی داشته است. البته گزارش‌های میدانی و مشاهدات از عدم توزیع این اقلام در برخی از محلات قم خبر می‌دهد و گویا در نقاط خاص توزیع شده‌اند که شهروندان امیدوارند این اقلام به دست آنها نیز برسد.

هرچند شهرداری قم تلاش‌های گسترده‌ای برای پیشگیری از کرونا انجام داده و با ضد عفونی کردن معابر، خیابان‌ها و اتوبوس‌های حمل‌ونقل شهری اعتماد شهروندان را جلب کرده اما انتشار اخباری باعث نگرانی مردم شده از جمله برگزاری حراج اجاره غرفه‌های عرضه سبزه و ماهی قرمز شب عید که توسط سازمان میادین میوه و تره بار در حال انجام است. این در حالی است که ادارات مسئول امسال حتی برگزاری نمایشگاه‌های عرضه مستقیم مایحتاج نوروزی مردم را نیز تعطیل کرده‌اند ولی جای پرسش است که این اقدام شهرداری که نه آورده درآمدی چشمگیر و نه خدمت قابل توجهی به شهروندان محسوب می‌شود با چه تدبیری در دستور کار قرار داده‌اند.

به گیلان سفر نکنید

باوجود اینکه مسئولان گیلان ازمردم شهرهای مختلف کشور تقاضا کردند که سفرغیرضروری خود را به این استان به زمان دیگر موکول کنند، اما متأسفانه هنوز در مبادی ورود و خروجی گیلان همچنان حضور مردم دیگر استان‌ها مشاهده می‌شود.

مهدی شادنوش، نماینده تام الاختیار وزیر بهداشت در گیلان گفت:از مردم همچنان تقاضا داریم باتوجه به شیوع بیماری کرونا به گیلان مسافرت نکنند، البته مبادی ورودی و خروجی شهر بشدت از سوی همکاران ما در جمعیت هلال احمر و نیروی انتظامی کنترل می‌شود؛ به این شکل که افرادی که قصد خروج از استان را دارند به‌طور کامل چک می‌شوند اگر مشکوک به بیماری کرونا بودند مانع خروجشان می‌شوند و اگر هم مسافری وارد استان شود حتماً معاینه خواهد شد ودر صورت مشکوک به بیماری تا دو هفته در استان قرنطینه می‌ماند.وی از طراحی برنامه جدید در رشت جهت خدمات دهی بیشتر و بهتر به بیماران احتمالی خبر داد و تصریح کرد: از دیروز (دوشنبه) برنامه سیستم ارجاع را در این شهرستان طراحی کردیم که طبق این طرح، پنج مرکز خدمات جامع سلامت شهری از ساعت 8 صبح تا ساعت 24 آماده ارائه خدمات به مراجعین هستند. این مراکز در شهرهای خمام، سنگر، خشکبیجار، لشت نشاء، کوچصفهان و امامزاده هاشم در حوزه شهرستان رشت مستقر هستند و به‌صورت شبانه روزی خدمات ارائه می‌دهند. بقیه مراکز درمانی هم از ساعت 7 و 30 دقیقه تا 14 و 30 دقیقه آماده خدمات‌رسانی به بیماران هستند. در این مراکز اگر شخصی مشکوک به کرونا و نیاز به بستری داشته باشد با دریافت معرفی‌نامه به بیمارستان‌های مرجع معرفی می‌شود.