۰ نفر

سیر و 7فایده سلامت آن

۱۳ اسفند ۱۳۹۸، ۱:۱۹
کد خبر: 421580
سیر و 7فایده سلامت آن

سیر به عنوان یک پری‌بیوتیک، غذایی برای باکتری‌های مفید در روده که با تقویت سیستم ایمنی و خلق و خوی خوب پیوند خورده‌اند، شناخته می‌شود.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از عصر ایران، سیر  یکی از پر مصرف‌ترین مواد غذایی در سراسر جهان است که افزون بر بهبود عطر و طعم غذا، برخی فواید سلامت جالب توجه را نیز ارائه می کند.

در ادامه با هفت دلیل برای افزودن سیر به رژیم غذایی روزانه و روش هایی برای مصرف آن بیشتر آشنا می شویم.

تقویت سیستم ایمنی بدن

از گذشته های دور، سیر برای دفع بیماری ها، مبارزه با عفونت ها و درمان زخم ها استفاده شده است. مطالعات مختلف توانایی های سیر در تقویت سیستم ایمنی بدن را نشان داده اند. در یک مطالعه، 146 شرکت کننده به دو گروه تقسیم شده و برای 12 هفته طی زمستان یک گروه مکمل سیر و گروه دیگر دارونما دریافت کردند. گروهی که سیر مصرف می کردند نسبت به گروه دیگر به طور قابل توجهی کمتر سرما خورده و همچنین روند بهبودی بیماری در آنها سریع‌تر بود.

پوژهش های جدید تایید کرده اند که عصاره سیر ممکن است عملکرد سلول های ایمنی را تقویت کند. در یک مطالعه بزرگسالان سالم در بازه سنی 21 تا 50 سال به دو گروه تقسیم شده و برای 90 روز یک گروه عصاره سیر کهنه و گروه دیگر دارونما مصرف کردند. در شرایطی که تعداد نفرات دو گروه یکسان بود، شدت  سرماخوردگی و آنفلوآنزا  در گروهی که سیر مصرف می کردند کمتر بود، علائم کمتری داشتند و روزهای غیبت آنها در مدرسه یا محل کار نیز کمتر بود.

تقویت سلامت قلب

مطالعات نشان داده اند که سیر می تواند از سلامت قلب محافظت کند. یک مطالعه نشان داد که سیر می تواند به کاهش سطوح فشار خون و  کلسترول ، و همچنین کاهش سفتی سرخرگی و نشانگرهای خونی برای التهاب کمک کند.

مطالعه ای دیگر نشان داد که در مقایسه با دارونما، عصاره سیر کهنه می تواند میزان پیشرفت کلسیفیکاسیون عروق کرونر، یک عامل خطر برای رویدادهای قلبی، از جمله حمله قلبی و سکته مغزی را کاهش دهد. در افراد مبتلا به کلسترول بالا، سیر توانایی خود در کاهش سطوح کلسترول کلی و کلسترول بد (LDL) و افزایش اندک سطوح کلسترول خوب (HDL) را نشان داده است.

مبارزه با فشار خون بالا

حدود 25 درصد بزرگسالان در سراسر جهان به فشار خون بالا مبتلا هستند و این شرایط هر ساله با مرگ هفت میلیون نفر پیوند خورده است. در یک متاآنالیز، مکمل های سیر در مقایسه با دارونما در کاهش فشار خون، به ویژه، بین افرادی که به پرفشاری خون مبتلا بودند، موثرتر عمل کردند. مطالعه ای دیگر نشان داد که مکمل های سیر پتانسیل کاهش فشار خون در افراد مبتلا به پرفشاری خون را دارند، در شرایطی که به طور همزمان کلسترول را کاهش داده و سیستم ایمنی را تقویت می کنند.

محافظت در برابر سرطان

سیر و سبزیجات دیگر در خانواده آلیوم از جمله پیاز و تره فرنگی، با کاهش خطر برخی انواع سرطان از جمله معده، گلو، پروستات و روده بزرگ پیوند خورده اند. ترکیبات طبیعی در سیر به کشتن انتخابی سلول های سرطانی کمک می کنند و از رشد و گسترش سرطان جلوگیری می کند.

پشتیبانی از سلامت مغز

افزون بر پشتیبانی از یادگیری و حافظه، عصاره سیر کهنه ممکن است به پیشگیری از زوال شناختی از طریق محافظت از نورون های مغز کمک کند. همچنین، سیر به مبارزه با تغییرات مغزی که به عنوان پیش زمینه ای برای شرایط انحطاط عصبی از جمله بیماری آلزایمر شناخته می شود، کمک کند.

مفید برای روده

سیر به عنوان یک پری‌بیوتیک، غذایی برای باکتری های مفید در روده که با تقویت سیستم ایمنی و خلق و خوی خوب پیوند خورده اند، شناخته می شود. پژوهش ها نشان داده اند که عصاره سیر کهنه تنوع میکروبی در روده از جمله تعداد باکتری های مفید و تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را افزایش می دهد.

تقویت سلامت استخوان

مصرف زیاد سبزیجات خانواده آلیوم، از جمله سیر، با محافظت در برابر آرتروز مفصل ران، شایع‌ترین بیماری مفصلی ناتوان کننده که افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد، مرتبط است. دانشمندان بر این باورند که ترکیبات طبیعی این گیاه به پیشگیری از زوال غضروف مفصل و استخوان کمک می کند.

بهترین روش ها برای مصرف سیر

اگرچه در بسیاری از مطالعاتی که در بالا به آنها اشاره از مکمل های سیر استفاده شده است، مصرف این مکمل ها بدون راهنمایی پزشک یا یک متخصص تغذیه توصیه نمی شود. در شکل مکمل، سیر می تواند با داروها یا مکمل های دیگر تعامل داشته یا به طور بالقوه محرکی برای عوارض جانبی ناخواسته باشد که از آن جمله می توان به ناراحتی گوارشی، سرگیجه، بی خوابی و افزایش خطر خونریزی اشاره کرد.

در عوض، شما می توانید مصرف سیر تازه را مد نظر قرار دهید. برای به حداکثر رساندن کارایی آن، سیر تازه را خرد کرده و اجازه دهید در دمای اتاق بماند. پژوهش ها نشان داده اند که این کار به آزاد شدن آنریمی که سطوح ترکیبات تقویت کننده سلامت سیر را افزایش می دهد کمک کرده و 10 دقیقه پس از خرد شدن به نقطه اوج خود می رسد. پس از این زمان استراحت، سیر را می توانید به روغن زیتون فوق بکر، چاشنی های سرکه ای سالاد، سبزیجات تفت داده، سوپ ها، خورش ها، سس های کره آجیل و دستورالعمل های دیگر اضافه کنید.