۰ نفر

تهران چگونه به مبارزه با کرونا رفته است؟

۱۰ اسفند ۱۳۹۸، ۱۳:۲۶
کد خبر: 420779
تهران چگونه به مبارزه با کرونا رفته است؟

روز گذشته و بعد از آنکه توصیه شده تا حتی‌الامکان جلسات به صورت مجازی برگزار شود، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران و رییس کمیته سلامت شورای شهر در نشستی مجازی به سولات خبرنگاران در مورد اقدامات شهرداری در مواجهه با کرونا پاسخ دادند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از اعتماد، رضا کرمی، رییس سازمان مدیریت بحران شهر تهران در این نشست در مورد محدودیت‌های احتمالی برای فعالیت بازار بزرگ تهران گفت: در این مورد مقرر شده تا فرمانداری تهران در مورد اعمال محدودیت‌ها در بازار بزرگ تهران و مراکز فروش بهاره تصمیماتی را اتخاذ و اعلام کند.

او در پاسخ به سوالی در مورد احتمال سمپاشی خیابان‌ها در مقابله با ویروس کرونا نیز گفت:متخصصین مربوطه اثر این کار را بسیار اندک می‌دانند ضمن اینکه حجم مواد ضدعفونی‌کننده لازم برای این کار بسیار زیاد خواهد بود و در نتیجه با کمبود فعلی این مواد چنین کاری امکان‌پذیر نیست. کرمی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص اینکه چرا در سوله‌های مدیریت بحران، لوازم بهداشتی برای چنین مواقعی نگهداری نشده است؟ تصریح کرد: اصولا طراحی این پایگاه‌ها در زمان ساخت برای استفاده در چنین مباحثی نبوده و برای همین امکانات و تجهیزاتی برای نگهداری درازمدت لوازم بهداشتی در آنها وجود ندارد. به بیانی استاندارد مورد نیاز برای این کار در این سوله‌ها وجود ندارد ولی در هر صورت آمادگی لازم برای بهره‌گیری از این پایگاه‌ها برای هر گونه کاربری مورد تایید وزارت بهداشت در شهرداری وجود دارد.

پارک‌ها و مبلمان‌های شهری نیز از دیگر نقاطی هستند که می‌توانند ناقل بیماری کرونا باشند. کرمی در مورد ضدعفونی این وسایل نیز گفت:دستورالعمل‌هایی برای این کار به سرعت تهیه و ارایه شده و این اقدامات در دستور کار سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار گرفته است.

اما از دید رییس مدیریت بحران شهر تهران، وضعیت پایتخت تا چه حد بحرانی است؟ سوالی که پاسخ کرمی به آن استفاده از لفظ «بحرانی» است و تاکید می‌کند: در حال حاضر ما شرایط را بحرانی ارزیابی می‌کنیم. گرچه بر اساس پیش‌بینی‌ها ممکن است تا یکی، دو هفته آینده به رغم تمامی تلاش‌ها، گسترش ویروس بیشتر شود.

در این نشست علاوه بر کرمی، رییس کمیته سلامت شورار شهر نیز حضور داشت تا به سوالات خبرنگاران در مورد اخبار و شایعات موجود در حوزه شهری و در خصوص کرونا پاسخ دهد.

ناهید خداکرمی ابتدا به بیان دیدگاه خود در مورد قرنطینه شهر «قم» اشاره کرد و گفت: ما از همان ابتدا خواهان محدودیت تردد از قم به تهران بودیم. هر مسوولی را که می‌دیدیم این نکته را به آنها گوشزد می‌کردیم اما آنها می‌گفتند که این اتفاق امکان ندارد. این مساله نشان می‌دهد که تعدد تصمیم‌سازان در جامعه زیاد است اما باید این مشکل مزمن را در مواقع بحران حل کنیم و همان طور که در امور دینی و مذهبی با علما و مراجع تقلید صحبت می‌شود و یا در امور مهندسی به سراغ مهندسان می‌رویم باید راجع به امور پزشکی نیز به سیاستگذاری‌های نهایی و تصمیمات وزارت بهداشت تمکین کنیم.

او در مورد انتشار فیلم‌هایی از افتادن شهروندان در فضاهای عمومی همچون مترو نیز گفت: معلوم نیست که افتادن این افراد به دلیل کرونا باشد چراکه مبتلایان به کرونا دچار تنگی نفس شدید می‌شوند. بهترین کار در مواجهه با کسانی که به یکباره به زمین می‌افتند این است که با اورژانس 115 تماس بگیرند.

او در مورد احتمال انتخاب شهر آفتاب به عنوان محل قرنطینه تهران نیز گفت: در مورد قرنطینه، ستاد عملیاتی کرونا به ریاست دکتر زالی در شهر تهران فعال است که در مورد کنترل مبادی ورودی، پیشنهاداتی به رییس‌جمهور داده‌اند. رییس‌جمهور نیز این موضوع را ابلاغ کرده اما اینکه این افراد کجا قرنطینه شوند، مکانی هنوز اعلام نشده است.

او همچنین آمار مبتلایان گروه‌های پزشکی اعم از پزشکان و پرستاران را زیاد خوانده و گفت: شاید دلیل این بالا بودن آمار این باشد که در مراجعات اولیه که هنوز علائم بالینی شناخته شده نبود، فرض بر تنگی نفس و آنفلوآنزا گذاشته می‌شد برای همین پزشکان و پرستاران بیشتر در معرض ابتلا قرار داشتند.

او در پاسخ به این سوال که آیا اعضای شورای شهر به این بیماری مبتلا شده‌اند، افزود: محسن هاشمی به دلیل اینکه ارتباط زیادی با رحمان‌زاده، شهردار منطقه 13 داشت 48 ساعت قرنطینه در منزل شدند و بعد تست از او گرفته شد و خوشبختانه پاسخ منفی بود. اما الهام فخاری نیز از ناحیه ریه احساس سرفه و تنگی نفس داشت که پس از مشورت با بنده، او را به بیمارستان مسیح دانشوری ارجاع دادیم و پس از عکس گرفتن از قفسه سینه مشکوک به کرونا شد و حتی اجازه بازگشت به منزلش را نیز ندادند و حدود 3 روز بستری بود که نهایتا خوشبختانه پاسخ تست‌های کرونا منفی شد و از بیمارستان مرخص شدند.

عضو شورای شهر همچنین در مورد قرنطینه داوطلبانه مسجدجامعی نیز گفت: او نیز به دلیل داشتن بیماری زمینه‌ای و افزایش سن جزو گروه‌های پرخطر محسوب می‌شد. برای همین از او خواستیم دو هفته در منزل‌شان قرنطینه شوند. همچنین به آرش میلانی نیز به دلیل اینکه چندین مورد جلسه با شهردار منطقه 13 داشتند اکیدا گفته شد در خانه بمانند.