۰ نفر

مهمانداران بدون قرنطینه

۸ اسفند ۱۳۹۸، ۲۳:۲۷
کد خبر: 420459
مهمانداران بدون قرنطینه

درحالی‌که هنوز هم انگشت اتهام ورود ویروس کرونا به ایران به‌سوی یکی از ایرلاین‌های شناخته‌شده کشور به سبب عبور در مسیر ایران- چین، نشانه رفته، صنعت هوایی ایران متأثر از این ویروس، با چالش جدی مواجه شده است.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از شرق، قرنطینه تقریبا کامل هوایی ایران و سرگردانی مسافران در استانبول و دوبی از یک‌سو و نگرانی از توان فرودگاه‌ها برای کنترل ماجرا از سوی دیگر، این صنعت را دچار وضعیت نیمه‌بحرانی کرده است. در اینجا نگاهی خواهیم داشت به چند مشکل جدی که برای بخش‌های مختلف این صنعت ایجاد شده است.‌هنوز از یادها نرفته که شرکت هواپیمایی ماهان‌ در روزهای ترس از شیوع کرونا در چین، کماکان به پروازهای خود به این کشور ادامه می‌داد و همین ناپرهیزی ‌در رابطه با توقف پروازها به این کشور، موضع تندی را از سوی مردم به‌همراه داشت.                 

ماهان بعدها در واکنش به این هجمه اعلام کرد که این پروازها برای کمک‌های بشردوستانه و کارگو (باری) است، درحالی‌که با رصد مسیر پروازی می‌توان دریافت که پرواز ماهان با هواپیمایی ایرباس 340 انجام می‌گیرد که یک هواپیمایی مسافری است. پیش‌تر دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی این خبر را تأیید کرده اما تأکید کرده بود که با این هواپیمای مسافری، بار جابه‌جا می‌شود و نه مسافر! ‌یک منبع آگاه  خبر می‌دهد که شرکت هواپیمایی ماهان برای خلبانانی که در مسیر شهرهای شانگهای، گوانجو و پکن پرواز می‌کردند، پاداش در نظر گرفته است. این منبع آگاه همچنین با بیان اینکه حتی اگر بار به این مسیر رفته باشد، خلبان و دیگر خدمه پروازی در هواپیما حضور داشته و باید پس از بازگشت قرنطینه می‌شدند، می‌گوید: از هر پنج مسیر پروازی، چهار پرواز داخلی و یک پرواز خارجی برای هر مهماندار در نظر گرفته می‌شود. جالب آنکه پس از آنکه مهمانداران و خلبانان از چین بازمی‌گشتند، به‌هیچ‌عنوان از سوی این شرکت هواپیمایی در قرنطینه قرار نمی‌گرفتند. کارکنان اما خود تلاش کردند تا جانب احتیاط را داشته و در خانه خود را قرنطینه می‌کردند، اما از آنجا‌که به‌هیچ‌عنوان مرخصی در پی این سفرها برقرار نبود، مجبور می‌شدند در مسیرهای داخلی حضور یابند که بیم آن می‌رود این اتفاق عاملی برای شیوه این بیماری در کشور بوده باشد.

‌سایه کرونا بر سر فرودگاه‌ها

از سویی نگرانی از شیوع ویروس کرونا سبب شده نشست جلوگیری از گسترش ویروس کرونا در فرودگاه‌های کشور برگزار شود تا تمامی تمهیدات به کار گرفته شود. این در حالی است که تلاش  برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره روند فعالیت شرکت فرودگاه‌های کشور بی‌نتیجه ماند. آنچه از گوشه‌وکنار درباره عملکرد فرودگاه‌های کشور به گوش می‌رسد، عدم رعایت نکات بهداشتی و انجام تست کرونا از مسافران ورودی و عدم رعایت ضدعفونی و جداسازی زباله‌های عفونی و غیرعفونی در فرودگاه‌ها است. با‌این‌حال به نظر عجیب می‌رسد که کسی در این صنعت حاضر به برطرف‌کردن این شائبه‌ها نیست. البته روابط عمومی شرکت فرودگاه‌های کشور در گزارشی به نقل از فرشید گلیج، مدیرکل دفتر مقررات فرودگاهی، مدیریت بحران و پدافند غیرعامل نوشته است: «پیشگیری از ورود و شیوع ویروس کرونا از اواخر دی و اوایل بهمن به سازمان مدیریت بحران ارجاع داده شد و از همان زمان بر نقش اساسی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و پروسه قانونی عملکرد ما مشخص و پیش از ورود ویروس به کشور چک مسافران ورودی در فرودگاه‌های بین‌المللی و مرز هوایی شروع شد». با‌این‌حال شواهدی که در شبکه‌های مجازی دست‌به‌دست می‌شود، نشان‌دهنده آن است که بسیاری از نکات یاد‌شده رعایت نمی‌شود. بسیاری از کارشناسان این صنعت نیز معتقدند اگر بر طبق پروتکل‌های جهانی نیز در ایران عمل شود، با توجه به نبود برخی زیرساخت‌های اصلی در مواجهه با این اپیدمی، مراعات بیشتری باید از سوی مسئولان امر صورت گیرد. با‌این‌حال، به نظر می‌رسد مسئولان فرودگاه‌ها نسبت به رعایت نکات بهداشتی و ایمنی در مقابل این اپیدمی، آن را به شوخی گرفته‌اند.

‌پول بلیت‌های استردادی مسافران در حساب ایرلاین‌هاست؟

در حالی ‌که وزیر راه و شهرسازی در پس بسته‌شدن مرزهای هوایی کشور، دستور داده است استرداد بلیت هواپیما بدون کسر جریمه باشد، برخی شرکت‌های خدمات مسافری اعلام کرده‌اند همه هزینه بلیت مسافران را به حساب ایرلاین‌ها ریخته‌اند و برای پرداخت دوباره آنها به مسافران اکنون با چالش روبه‌رو هستند. مقصود اسعدی‌سامانی، دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با بیان اینکه معافیت جرائم استرداد بلیت به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده است، می‌گوید: کسانی‌که تا قبل از پنجم اسفند برای هر مسیری و هر تاریخی بلیت دریافت کرده‌اند، مشمول جریمه استرداد نخواهند شد، اما کسانی که پس از پنجم اسفند پس از اطلاع از بسته‌بودن مسیرهای هوایی به‌واسطه شیوع کرونا، اقدام به خرید بلیت هواپیما کرده‌اند، قطعا مشمول پرداخت جریمه می‌شوند.اسعدی‌سامانی همچنین می‌افزاید: اگر در آینده مسیر جدیدی هم اعلام شود که به دلیل شیوع کرونا، پرواز در آن مسیر برقرار نخواهد بود، آن مسیر هم مشمول معافیت استرداد بلیت خواهد بود.او تأکید دارد این دستور در حال حاضر از سوی شرکت‌های هواپیمایی در حال اجراست و بر این اساس، نیز می‌گوید: این دستور به همه شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شده و اطلاعیه آن هم به تمامی دفاتر خدمات مسافری طرف قرارداد آنها ارائه شده است و طبق آن عمل می‌شود. حال اگر کسی خلاف آن را ادعا می‌کند، مستندات خود را ارائه دهد و شکایت خود را در سازمان هواپیمایی کشوری ثبت کند.

‌سرگردانی در فرودگاه استانبول و دوبی

در حالی‌ که کرونا بر این صنعت مهم سایه انداخته، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) در اطلاعیه‌ای اعلام کرده است برای بازگرداندن ایرانیانی که در چند روز گذشته در استانبول با عدم پذیرش از سوی شرکت‌های هواپیمایی ترک روبه‌رو شده بودند، هواپیمای خالی به این کشور می‌فرستد؛ اقدامی که البته در راستای مسئولیت اجتماعی این شرکت دولتی می‌گنجد.‌ ‌این اقدام ایران‌ایر درخور توجه است و موجب می‌شود بار دیگر یادآور شویم آنچه به یک شرکت با فعالیت اقتصادی هویت و اعتبار می‌دهد، احترام به مشتریان است. البته این خبر امیدوارکننده در کنار تلاش این ایرلاین برای دریافت مجوز پرواز هواپیمای خالی به دوبی، نشان می‌دهد هنوز هم برخی مسافران در فرودگاه‌های دوبی کماکان سرگردانند و مشخص نیست چگونه می‌توان راهی برای بازگشت آنها به کشور پیدا کرد.