۰ نفر

کدام شغل‌ها مراقب کرونا باشند؟

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۲۲:۱۸
کد خبر: 420177
کدام شغل‌ها مراقب کرونا باشند؟

به دنبال ورود ویروس کرونا در کشورمان بسیاری از رستوران‌ها، کافی‌شاپها و سینماها تحت تاثیر این ویروس قرار گرفته‌ و صاحبان آنها تلاش می‌کنند با رعایت نکات بهداشتی و اطمینان خاطر به مشتریان از کسادی بازار در شرایط حاضر جلوگیری کنند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایسنا، از زمان شیوع ویروس کرونا در ووهان چین بیش از دو ماه می گذرد. این ویروس ناشناخته به سرعت مرزها و قاره‌ها را در نوردیده و طبق آمارها تاکنون به بیش از ۳۸ کشور دنیا سرایت کرده است. دولت چین در همان روزهای شیوع بیماری تمرکز خود را بر روی مهار این ویروس گذاشت و تلاش کرد تا در سریع‌ترین زمان ممکن با قرنطینه شهر "ووهان" و شناسایی افراد مبتلا به این ویروس جلوی گستردگی و انتشار آن را بگیرد. در این بین از ساخت بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در ۱۰ روز تا بسیج تمام امکانات خود و دستگاههای دیگر دریغ نکرد حتی شرکتهای خودروسازی چین چند خط تولید خود را به تولید انواع ماسک پزشکی، دماسنج و مواد ضدعفونی کننده اختصاص دادند. شرکتهای مطرح و برندی همچون هواوی و شیائومی هم برخی خطوط تولید خود را به حالت تعلیق درآورند و در بحث لجستیک و مالی به کمک دولت آمدند تا با این بحران ملی مقابله کنند.

دولت چین در همان روزهای اول با انتشار مقالات علمی، مشاوره‌های بهداشتی و تامین امکانات مورد نیاز بهداشتی در جهت حفظ سلامت مردم و مقابله با این ویروس برآمد و در این بین پس از برقراری آرامش نسبی، برنامه حفظ اشتغال کارکنان مشاغلی که مرتبط با این ویروس بودند را در سریع‌ترین زمان ممکن عملیاتی کرد تا کسب و کارها به وضعیت عادی برگردند. این برنامه بر مبنای فضای مجازی و به منظور عدم مراجعه حضوری مشتریان و عرضه‌کنندگان طراحی شده بود و اپلیکیشن‌ها و سایتهایی را برای سفارش آنلاین غذا و تحویل آن ایجاد و معرفی کرد تا مردم بدون آنکه از خانه خارج شوند از طریق فضای مجازی خریدهای خود را انجام دهند.

این کار دولت چین برای جلوگیری از بیکار شدن نیروهای کار و حفظ اشتغال موجود بنگاهها و جلوگیری از ضربه به اقتصاد چین صورت گرفت و با یک حکمرانی و مدیریت صحیح هم به یاری و درمان مبتلایان شتافت و هم از رکود مشاغل خود جلوگیری کرد. اما ذکر این مطلب مقدمه‌ای بود برای آنکه به بررسی تاثیر کرونا ویروس در مشاغل کشورمان بپردازیم.

در حال حاضر بسیاری از رستوران‌ها، تالارها، کافی‌شاپها، سینماها و حتی مراکز خرید تحت تاثیر ویروس کرونا قرار دارند و به گفته صاحبان برخی از این مشاغل به دلیل نگرانی مردم از این ویروس با رکود نسبی مواجه شده‌اند اما بسیاری دیگر تلاش کرده‌اند با رعایت نکات بهداشتی و اطمینان خاطر به مشتریان از کسادی بازار در شرایط حاضر جلوگیری کنند.

کارکنان بیمارستانها و درمانگاهها و حتی داروخانه‌ها بیشتر در معرض این ویروس قرار دارند که طبعا حفظ سلامت آنها به دلیل کمک به همنوعان باید در اولویت قرار گیرد.

یکی دیگر از مشاغلی که تحت تاثیر این ویروس است، نانوایی‌ها هستند که لازم است نانوایان ضمن رعایت نکات بهداشتی و در صورت لزوم زدن ماسک،  پس از پخت نان از دستکش برای دادن آن به مشتری استفاده کنند تا کمترین میزان خطر را به لحاظ آلایندگی احتمالی این ویروس داشته باشند.

از دیگر کسب و کارهایی که در معرض این ویروس قرار دارد،  مغازه‌ها و سوپرمارکتها و مراکز خرید بزرگ هستند که در هنگام عرضه مواد خوراکی و غذایی یا سایر خدمات باید نکات بهداشتی را رعایت کنند.

میادین میوه و تره‌بار، روز بازارها و نمایشگاهها نیز از گسترس این ویروس در امان نیستند و شیرینی فروشی‌ها و قصابی‌ها لازم است به جهت آنکه مستقیما با سلامت مردم در ارتباطند رعایت نکات بهداشتی و حتی استفاده از تجهیزات بهداشتی را فراموش نکنند.

رانندگان تاکسی نیز از دیگر صاحبان مشاغلی هستند که بیشترین مواجه با این ویروس را دارند. مسافران و رانندگان باید برای حفظ سلامت خود از دادن و گرفتن پول حتی الامکان بدون دستکش خودداری کنند و در صورت عدم استفاده از دستکش در اولین فرصت با مواد ضد عفونی یا آب و صابون دستهای خود را بشویند تا ناقل این ویروس نباشند.

بی تردید کرونا ویروس در تمام دنیا بسیاری از بازارهای اقتصادی را تحت تاثیر قرار داده و تنها مختص به کشورمان نیست. با توجه به گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی و فناوری‌های اطلاعاتی بهترین راهکار برای عرضه محصولات و فروش تولیدات بسیاری از کسب و کارها و صاحبان مشاغل در این شرایط استفاده از فضای مجازی است که می‌تواند به شکل آنلاین و ار طریق فضای مجازی یا انواع پیام رسان‌ها صورت گیرد تا هم کمترین مواجهه مردمی را به دنبال داشته باشد و هم به حفظ اشتغال نیروهای کار و جلوگیری از تعطیلی و رکود کسب و کارها منجر شود.