۰ نفر

هواپیماهای سمپاش در جنوب به جنگ ملخ‌ها می‌روند

۷ اسفند ۱۳۹۸، ۶:۴۴
کد خبر: 419939
هواپیماهای سمپاش در جنوب به جنگ ملخ‌ها می‌روند

به‌دنبال هجوم گسترده ملخ‌های صحرایی به استان‌های جنوبی کشور دو فروند هواپیمای سمپاش برای مبارزه هوایی با این آفت در بوشهر مستقر شدند.

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایران، تاکنون سه استان هرمزگان بوشهر وفارس مورد هجوم این آفت خطرناک قرار گرفته‌اند. بررسی‌های کارشناسان سازمان حفظ نباتات نشان می‌دهد در حال حاضر تراکم ملخ‌های صحرایی در هرمتر مربع اراضی این سه استان که مورد هجوم قرار گرفته‌اند به‌طور میانگین 100 ملخ است که آماربالایی به‌شمار می‌رود.

 محمد رضا میر سخنگوی سازمان حفظ نباتات تصریح کرد: این هواپیماها در هر سورت پرواز قابلیت حمل یکهزارو ۵۰۰ لیتر محلول سم را دارند. به گفته وی هرچند اولویت ما در مبارزه با ملخ‌ها مبارزه زمینی است اما در مناطق صعب العبور و زمین‌هایی که به علت بارندگی خیس و گل آلود شده سمپاشی هوایی بهترین گزینه است.

هرچند در حال حاضر به جز محصول خرما که در برخی نخلستان‌ها مورد هجوم ملخ‌ها قرار گرفته محصول دیگری در زمین و باغ‌های این استان‌ها نیست، اما مردم نگران هستند مبادا سمپاشی علیه ملخ‌های صحرایی اثر نامطلوبی برمحصولات کشاورزی داشته باشد. سخنگوی سازمان حفظ نباتات در این خصوص توضیح داد: با توجه به اینکه سلامت مردم و امنیت غذایی آنها که وابسته به محصول سالم است نخستین اولویت بخش کشاورزی است در مبارزه با ملخ صحرایی از سمی استفاده می‌شود که دوره ماندگاری آن در محصول کشاورزی و خاک تنها ۴ روز است که اگر کشاورزان محصول را چهار روز برداشت و به بازار نفرستند هیچ سمی در آن باقی نمی‌ماند. درواقع باقیمانده این سم پس از چهار روز در محصولات کشاورزی در حد صفر است و این مسأله از طریق آزمایش قابل اثبات است پس مردم به هیچ وجه نگرانی در این زمینه نداشته باشند ضمن اینکه در این خصوص اطلاع‌رسانی گستره‌ای بین کشاورزان صورت گرفته است.

 میر گفت: از روز دوشنبه تاکنون استان‌های درگیر با هجوم ملخ‌ها کماکان همان استان‌های فارس، هرمزگان و بوشهر هستند البته سطح مبارزه ما در این دو روزه از ۷ هزارو ۵۰۰ هکتار به ۸ هزارو ۳۴۳ هکتار رسیده است. وی همچنین با اشاره به اینکه دوره سفر این میهمان ناخوانده از حاشیه دریای سرخ و شبه جزیره عربستان به کشور ما سپس به هند و پاکستان و بالعکس حدود یکسال طول می‌کشد افزود: خبرهایی که از وجود ملخ‌ها در سیستان و بلوچستان می‌شنوید مربوط به دور قبلی هجوم آنها است که در این استان در حال مبارزه در سطح ۷۷۱هکتار هستیم و هنوز دسته‌های جدید به این استان وارد نشده‌اند.